arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۸

رئیس اجرایی هنگ‌کنگ: اوج‌گیری خشونت، منازعات اجتماعی را حل نمی‌کند / اجازه نمی دهیم آمریکا ذی‌نفع مسائل هنگ‌کنگ شود

رئیس اجرایی هنگ‌کنگ امروز (سه‌شنبه) گفت تشدید خشونت‌ها نمی‌تواند به حل مشکلات اجتماعی این دولت‌شهر منجر شود. او همچنین از مداخله قانون‌گذاران دیگر کشورها در امور هنگ‌کنگ اظهار تاسف کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس اجرایی هنگ‌کنگ امروز (سه‌شنبه) گفت تشدید خشونت‌ها نمی‌تواند به حل مشکلات اجتماعی این دولت‌شهر منجر شود. او همچنین از مداخله قانون‌گذاران دیگر کشورها در امور هنگ‌کنگ اظهار تاسف کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، کری لام،‌ رئیس اجرایی هنگ‌کنگ در حالی به اظهار نظر پرداخته که طی روزهای گذشته، خیابان‌های این دولت‌شهر مجددا شاهد درگیری‌های بعضا خشونت‌آمیز بوده است.

او می‌گوید: "دخالت پارلمان‌های خارجی در امور داخلی 'منطقه اداری ویژه هنگ‌کنگ'، به هر طریق بیجا است و ما اجازه نخواهیم داد (آمریکا)، ذی‌نفع مسائل هنگ‌کنگ شود".

هزاران معترض هنگ‌کنگی طی تظاهرات چند روز پیش خود در مقابل کنسولگری آمریکا، خواستار کمک جهت بازگردانی دموکراسی به این دولت‌شهر شده بودند.

این معترضان، از کنگره آمریکا درخواست داشتند تا طی مصوبه‌ای، واشنگتن را ملزم کند تا خودمختاری و استقلال هنگ‌کنگ را از سرزمین اصلی چین مورد ارزیابی قرار دهد.

روز دوشنبه، جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق آمریکا گفته بود تظاهرات ضد دولتی در هنگ‌کنگ، "از امور داخلی چین نیست و آمریکا باید دست‌کم به حمایت اخلاقی از تظاهرکنندگان بپردازد".

مقامات دولت چین، انگشت اتهامات را به سوی عوامل خارجی نشانه رفته‌ و بیان داشته‌اند این عوامل، از طریق ایجاد آشوب در هنگ‌کنگ، قصد ضربه زدن به پکن را دارند. چین، امور هنگ‌کنگ را از امور داخلی خود به شمار می‌آورد و به کشورها هشدار داده تا در این موضوع دخالتی نکنند.

کری لام پس از گذشت چندین هفته‌ از ناآرامی‌ها،‌ لایحه "استرداد" که آغازگر اعتراضات بود را لغو کرد اما این اقدام نیز نتوانست معترضان را راضی کند؛ آن‌ها با استفاده از محبوبیت این جنبش، نارضایتی‌های چند ساله خود را ابراز می‌کنند.

کری لام در ادامه اظهارات امروز خود گفت: "تشدید و ادامه خشونت‌ها نمی‌تواند مسائلی که جامعه ما با آن مواجه است را حل کند و تنها به عمیق‌تر شدن مناقشات، تضادها، از ‌هم‌گسستگی‌ها و حتی ایجاد نفرت در جامعه منجر خواهد شد".

تاکنون طی چندین تظاهراتی که در این دولت‌شهر به وقوع پیوسته و به رویارویی فعالان و پلیس ضد شورش منجر شده، حدود 1300 نفر دستگیر و عده‌ زیادی نیز مجروح شده‌اند.

به گفته لام، اقدامات دولت او از جمله لغو لایحه مناقشه‌برانگیز استرداد، "جهت توقف مستقیم تظاهرات و خشونت‌ها نبوده" و برای ابراز خلوص نیت او جهت "آغاز گفتگو با مردم" انجام گرفته است.

نظرات بینندگان