arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۰

«اصلاحيه 70 دقيقه‌اي يك فيلم، طنز است»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مديركل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي با حضور در برنامه «دونيم ‌ساعت» ديشب شبكه خبر توضيحاتي را درباره فيلم‌هاي انتخاب‌شده و انتخاب نشده در بخش رقابتي جشنواره فجر، ميزان اصلاحات و صدور پروانه نمايش براي فيلم‌هاي سي‌امين جشنواره فيلم فجر بيان كرد.

سيد عليرضا سجادپور كه شب گذشته ـ 23 ديماه ـ در برنامه «دونيم‌ساعت» شبكه خبر سخن مي‌گفت، در ابتدا درباره ويژگي اين دوره جشنواره فجر گفت: يكي از ويژگي‌هاي مهم دوره سي‌ام جشنواره فجر اين است كه بيشتر فيلم‌هايي كه در جشنواره هستند پروانه نمايش مي‌گيرند. اين يكي از مهم‌ترين تغييراتي است كه در ساختار جشنواره فجر داده شده است.

وي ادامه داد: در دوره‌هاي قبل چون فيلم‌ها خيلي دير به دفتر جشنواره مي‌رسيد، هيات انتخاب گاه مجبور مي‌شد، نسخه‌هاي ناقص فيلم را ببيند و ما نيز به همين دليل مجبور بوديم پروانه نمايش موقت براي فيلم‌ها صادر كنيم. اين مساله باعث مي‌شد فيلم‌ها در هنگام اكران عمومي در صف طولاني پروانه نمايش بمانند.

مديركل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي تصريح كرد: با توجه به اينكه براي ارسال فيلم‌ها به سي‌امين جشنواره فيلم فجر زمان‌بندي مشخصي اعلام شد، اين فرصت را داريم كه در يك زمان مشخص و عملياتي، فيلم‌ها به صورت كامل در شوراي پروانه نمايش داده شده و با اولويتي كه به فيلم‌هاي بخش مسابقه داده‌ايم، بتوانيم پروانه نمايش دائم آنها را صادر كنيم، گرچه اين زمان‌بندي باعث شد كه 20 فيلم به جشنواره امسال نرسد.

××× تنها دو فيلم اصلاحات كلي دارند

سجادپور در ادامه سخنانش، در پاسخ به سوالي درباره اينكه اصلاحات فيلم‌ها در هنگام دريافت پروانه نمايش براي جشنواره فجر چگونه خواهد بود، بيان كرد: تاكنون تمام فيلم‌هاي بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر ديده شده‌اند و فيلم‌ها در سه دسته بدون اصلاحات، با اصلاحات كم و با اصلاحات نسبتا بيشتر دسته‌بندي مي‌شوند.

وي درباره اصلاحاتي كه در مورد فيلم‌ها اعمال مي‌شود، ادامه داد: اصلاحاتي كه ما برفيلم‌ها اعمال مي‌كنيم، براساس آن‌چيزي است كه در آيين‌نامه آمده است، نه بيشتر. در واقع در آيين‌نامه آمده كه كلمات دور از شأن، استفاده از دخانيات و غيره در فيلم‌ها بايد تعديل شود.

سجادپور تاكيد كرد: در ميان فيلم‌هايي كه ديده شده، دو فيلم موارد اصلاحي بيشتري نسبت به ساير فيلم‌ها دارد و امكان دارد تنها اين دو فيلم به دليل اصلاحات زيادشان به جشنواره نرسند. همچنين يكسري از فيلم‌ها به دليل آنكه نسخه نهايي آن تحويل دفتر جشنواره نشده، برايشان پروانه نمايش موقت صادر خواهد شد، چراكه صدور پروانه نمايش دائم منوط به مشاهده فيلم به صورت كامل است.

اين عضو هيات انتخاب جشنواره سي‌ام، در پاسخ به اصرار مجري برنامه براي نام بردن از فيلم‌هايي كه اصلاحيه‌ دارند گفت كه نمي‌تواند نامي از فيلم خاصي ببرد، اما مجري برنامه به صورت مشخص و موردي، سوالاتي را درباره شايعه اين روزها درباره اصلاحات فيلم‌هاي «آمين خواهيم گفت»، «خرس»، «پريناز»، «بي‌خود و بي‌جهت»، «تهران 1500»، «سه‌ و نيم»، «زندگي خصوصي آقا و خانم ميم» و «پنهان» و «قلاده‌هاي طلا» مطرح كرد و سجادپور نيز درباره هريك از آنها توضيح داد.

سجادپور در پاسخ به هر يك از سوالات مجري برنامه درباره فيلم‌هايي كه در بالا نام برده شد، اظهار كرد: اصلاحات «آمين خواهيم گفت» ابلاغ شده است. براي «خرس» نيز پروانه نمايش موقت صادر مي‌شود تا بازخوردها را در جشنواره مشاهده كنيم. «پريناز» هم اصلاحيه‌هاي زيادي دارد كه به صاحبان فيلم ابلاغ شده و به نظر مي‌رسد اين فيلم به جشنواره سي‌ام نرسد. همچنين «پنهان» هم هيچ مشكل نظارتي ندارد و تنها براي حضور در بخش مسابقه راي لازم را نياورد.

وي ادامه داد: درباره «بي‌خود و بي‌جهت» نيز بايد بگويم كه اصلاحيه‌هاي آن ابلاغ شده، اما صاحب فيلم با اعمال برخي از اصلاحيه‌ها موافقت نكرده است، اما قصد دارم كه شخصا با صاحب فيلم صحبت كنم. پروانه نمايش فيلم «سه‌ونيم» ماه‌ها پيش صادر شده است و اين فيلم در بخش جنبي نمايش خواهد داشت. درباره «زندگي خصوصي آقا و خانم ميم» هم همان‌طور كه آقاي خزاعي گفت، اعضاي هيات انتخاب درباره حضور آن در بخش مسابقه به جمع‌بندي نرسيدند و راي نياورد، اما در هر صورت اين فيلم در بخش جنبي مسابقه حاضر خواهد بود. همچنين «قلاده‌هاي طلا» نيز به اين دوره از جشنواره نرسيد و هنوز به شوراي پروانه نمايش ارائه نشده است و سازندگان آن در حال رايزني با مراكز مرجع جهت رفع برخي از  ايراداتي كه اين مراكز  وارد دانسته‌اند، هستند.

سجادپور همچنين درباره عدم حضور تنها فيلم انيميشن سينمايي اين دوره در ميان فيلم‌هاي بخش مسابقه گفت: انيميشن سينمايي «تهران 1500» براي حضور در بخش سوداي سيمرغ راي لازم را نياورد و اين فيلم اكنون در بخش مسابقه فيلم اولي‌ها حاضر است كه آن بخش نيز اعتبار خاص خود را دارد.

وي در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا امكان دارد در تركيب فيلم‌هاي بخش مسابقه تغيير ايجاد شود، تصريح كرد: خير. ترديد دارم كه چنين اتفاقي بيافتد، چراكه دبير جشنواره فيلم‌ها را اعلام كرده و معاون سينمايي نيز آنها را تائيد كرده است.

××× اصلاحيه 70 دقيقه‌اي طنز است!

مديركل اداره نظارت و ارزشيابي در ادامه برنامه، در پاسخ به سوال مجري «دو نيم ساعت» درباره اين شايعه كه فيلم‌هاي حاضر در بخش مسابقه بين 15 تا 70 دقيقه اصلاحيه دارند، تصريح كرد: اين جمله خيلي طنز و مفرح  بود. حتي جالب است بگويم آن فيلمي كه شايعه 70 دقيقه اصلاحيه براي آن مطرح شد، هنوز توسط شوراي پروانه نمايش ديده نشده است و اصلا چنين چيزي صحت ندارد.

وي در پاسخ به شايعه ديگري مبني بر اينكه در يكي از فيلم‌هاي جشنواره، بايد يكي از شخصيت‌ها كاملا حذف شود، گفت: چنين چيزي امكان ندارد كه وقتي فيلمي ساخته شد، بگوييم يك شخصيت بايد كاملا حذف شود. ما مي‌گوييم ضد تبليغ و نكات منفي يك شخصيت بايد تا جايي كم شود كه قابل اغماض باشد، اما طبيعي است كه نمي‌توان شخصيتي را از فيلم ساخته‌شده كاملا حذف كرد.

××× برخي اعتراضات نشان‌دهنده علاقه فيلم‌سازان به جشنواره است

مجري برنامه دو نيم‌ساعت  در بخش ديگري از سوالاتش، موضوع نحوه تعامل شوراي نظارت و ارزشيابي با هيات انتخاب كه سجادپور نيز عضوي از آن است را مطرح و در ادامه برخي از اعتراضات درباره چينش فيلم‌هاي بخش رقابتي جشنواره سي‌ام را مورد پرسش قرار داد.

سجادپور درباره نحوه تعامل اداره كل نظارت و ارزشيابي با هيات انتخاب اظهار كرد: در بيشتر كشورها هيات انتخاب اصلا معرفي نمي‌شود. هيچ‌كس از هيات انتخاب جشنواره‌هاي نيويورك، ونيز، سئول، دوبي و ... خبر ندارد، اما ما گاهي زيادي دموكرات مي‌شويم.

وي ادامه داد: چند سالي است كه به دليل فشارهاي موجود اعضاي هيات انتخاب جشنواره فيلم فجر اعلام مي‌شود، اما متاسفانه اين معرفي هميشه مشكلاتي را براي اعضا به وجود مي‌آورد. من خودم شاهد بودم كه گاهي تماس‌ها و تلفن‌هايي كه به اعضاي هيات انتخاب مي‌شود، بسيار زياد بود اما در عين حال هيات انتخاب كار خود را انجام مي‌دهد و شخصيتي كاملا مستقل دارد. درباره حضور فيلم‌ها در بخش مسابقه بر اساس نظر هر 9 نفر اعضاء تصميم‌گيري و رأي گيري مي‌شد و ما حتي براي بيان دلايل‌مان با يكديگر بحث و گفت‌وگو مي‌كرديم.

عضو هيات انتخاب جشنواره سي‌ام فيلم فجر، همچنين درباره اعتراض برخي از كارگردانان و تهيه‌كنندگان به حضور نداشتن‌شان در بخش مسابقه جشنواره گفت: شايد اگر تركيب 9 نفره هيات انتخاب تغيير كند، چند فيلم از اسامي كه در بخش مسابقه حاضر هستند، جابه‌جا شود. اين طبيعي است، چراكه در هر صورت سليقه افراد در انتخاب‌ها موثر خواهد بود.

سجادپور در عين‌حال افزود: اعتراضاتي كه به انتخاب‌ها صورت مي‌گيرد، از نظر ما مثبت است، چراكه اين اعتراض‌ها نشانه تعصب و علاقه فرد به حضورش در بخش مسابقه جشنواره فجر است. ما از همه مي‌خواهيم كه اين تعصب و علاقه خود را حفظ كنند.

وي در واكنش به اينكه يكي از تهيه‌كنندگان گفته بود به دليل انتخاب نشدن فيلمش براي بخش مسابقه، آن را از جشنواره خارج خواهد كرد، گفت: بايد بگويم در هيچ دوره‌اي همه سينماگران روي تمام فيلم‌ها اجماع ندارند. همه افراد مجاز هستند كه فيلم‌شان را در جشنواره بگذارند يا خارج كنند اما به عنوان يك سينماگر مي‌گويم كه جشنواره فيلم فجر فرصت تبليغاتي بسيار مناسبي براي فيلم‌هاي سينمايي است، چرا كه در مدت جشنواره، تمام توجه رسانه‌هاي ديداري، شنيداري و كتبي به فيلم‌هاي حاضر در اين رويداد است.

××× امسال حداقل پنج فيلم، پديده خواهيم شد

مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي در ادامه برنامه «دونيم‌ساعت» شبكه خبر، در پاسخ به پرسشي درباره كيفيت جشنواره سي‌ام، تصريح كرد: من در ابتدا فكر مي‌كردم كه با توجه به مسائل اقتصادي سينما، امسال جشنواره‌اي كم‌رونق‌تر نسبت به سال قبل داشته باشيم، چراكه سال قبل رونق بسيار خوبي در بخش توليد فيلم داشتيم.

وي خاطر نشان كرد: روند جشنواره يك روند سينوسي است، چراكه فيلمسازان معمولا هر دو سال يك بار فيلم مي‌سازند و از آنجا كه اكثر كارگردانان خوب سينماي ايران در جشنواره 29 حضور داشتند، فكر مي‌كرديم كه اين دوره كمي با ركود مواجه خواهيم شد.

سجادپور در عين‌حال ابراز عقيده كرد: وقتي كه فيلم‌ها به دفتر جشنواره رسيد، ديديم كه خدا را شكر كيسه‌مان پر است و افراد متعهد، پيشكسوت و جوان، از چهار نسل سينمايي در جشنواره امسال حضور دارند.

اين عضو هيات انتخاب جشنواره سي‌ام فيلم فجر، درباره فيلم پديده اين دوره از جشنواره و همچنين درخواست يكي از تهيه‌كنندگان براي خروج از جشنواره گفت: به نظر من دست‌كم پنج فيلم هستند كه در دوره سي‌ام جشنواره فيلم فجر در كانون توجه قرار گرفته و پديده خواهند بود.

«آيا در آستانه دوره سي‌ام جشنواره فيلم فجر، به كيفيت مطلوب اين رويداد فرهنگي هنري رسيده‌ايم؟»، سجادپور در آخرين سخنانش درباره جشنواره فيلم فجر، در پاسخ به اين پرسش مجري برنامه عنوان كرد: خير. ما قانع به اين حد از كيفيت نيستيم؛ چراكه از ابتدا هيچ سقفي براي كيفيت در سينما تعيين نكرده‌ايم. جشنواره فيلم فجر كاستي‌هايي دارد و سينماي ايران نيز هنوز به آيينه تمام‌نماي جامعه‌مان تبديل نشده است.

مديركل اداره نظارت و  ارزشيابي معاونت سينمايي افزود: طبق آماري كه چند سال قبل گرفتيم، هر ايراني شش‌سال يكبار سينما مي‌رفت، اما اكنون هر ايراني سه سال يك بار سينما مي‌رود و فيلم مي‌بيند، اگرچه در اين زمينه رشد كرده‌ايم اما هنوز با آمار جهاني كه يك سال و هشت ماه براي هر نفر است، فاصله داريم. ما تمام تلاش‌مان را خواهيم كرد كه به آن آمار برسيم.

 ××× سال 91 افت فروش نخواهيم داشت

سجادپور در بخش پاياني سخنانش، در برابر درخواست مجري برنامه كمي هم درباره عملكرد تيم جديد معاونت سينمايي صحبت كرد.

وي در اين بخش بيان كرد: تيم جديد معاونت سينمايي 28 ماه است كه كار را در سينما به دست گرفته و ما سعي كرديم تمام تصميمات را در درون خانواده سينما بگيريم.

سجادپور ادامه داد: در همه اين روزها سعي كرده‌ايم كه فشارها را هضم و جذب كنيم تا راه‌هايي پيدا شود كه در جريان توقيف‌ها و اكران فيلم‌ها استقلال‌مان را حفظ كنيم، چراكه در هر صورت سينما در كشور ما حساسيت برانگيز است.

مديركل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي وزارت ارشاد يادآور شد: وقتي در سال 88 ما مديريت را تحويل گرفتيم، سينما در ركود محض بود و در پاييز 88 تنها 20 فيلم داشتيم. از همان ابتدا سياست ما بر بسترسازي و رونق دادن به سينما بود، چراكه مي‌خواستيم سينماي خانوادگي، اخلاقي و تربيتي كه مبتني بر مباني نظام جمهوري اسلامي است را گسترش دهيم. ما در اين مسير برنامه‌هاي زيادي داشتيم و در جهت رسيدن به آنها به صورت تدريجي گام برداشتيم.

وي با بيان آنكه برنامه‌ريزي‌ها منجر به وضعيت بهتر سينما در سال 90 شد، درباره وضعيت سال 91 سينماي ايران نيز عنوان كرد: نمي‌توان انتظار داشت كه سال 91 مانند سال 90 سال بسيار پررونقي براي سينماي ايران باشد، چون همانطور كه گفتم فيلمسازان خوب معمولا هر دو سال يكبار فيلم مي‌سازند و بسياري از چهره‌ها در جشنواره 29 حضور داشتند و فيلمشان امسال اكران شد، اما در عين حال فكر مي‌كنم در سال بعد فروش‌مان كمتر از سال 90 نخواهد بود. حتي اگر ركورد فروش سال 90 را نزنيم، افت نيز نخواهيم داشت.

سيدعليرضا سجادپور در پايان، در پاسخ به پرسشي درباره انتقاد برخي از سينماگران به بعضي از تصميمات مديريت دولتي سينما، اظهار كرد: نبايد از انتقاد و بحث پيرامون تصميمات بترسيم، چراكه انتقاد باعث مي‌شود كه لايه‌هاي زيرين يك موضوع بيش از پيش مورد بررسي قرار گيرد. فكر مي‌كنم سينما بايد در معرض طرح و نقد قرار گيرد تا پيشتاز ساير هنرها باشد.

به گزارش ايسنا، مجري و كارشناس برنامه «دو نيم ساعت»، حميدرضا مدقق است.
نظرات بینندگان