arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸

واکنش ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا به برکناری بولتون / وزیر صنعت ونزوئلا: بولتون بزرگترین دروغگو بود

دولت سوسیالیست ونزوئلا، خوشحالی خود در رابطه با اخراج مشاور امنیت ملی آمریکا را ابراز کرد. نگرش و اظهارات تند بولتون همواره عامل خشم رهبران چپ دولت ونزوئلا بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت سوسیالیست ونزوئلا، خوشحالی خود در رابطه با اخراج مشاور امنیت ملی آمریکا را ابراز کرد. نگرش و اظهارات تند بولتون همواره عامل خشم رهبران چپ دولت ونزوئلا بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، طارق العیسمی، وزیر صنعت دولت ونزوئلا که جان بولتون، مشاور برکنار شده امنیت ملی آمریکا او را به "مشارکت در قاچاق کوکائین" متهم می‌کرد و تحت انتقاد شدید خود قرار می‌داد، بولتون را "بزرگترین دروغگو" که آسیب بسیار بزرگی به مردم ونزوئلا زده، دانست.

این وزیر در پیام توئیتری خود آورد: "حقیقت تاریخی، دیو جنگ را مغلوب ساخته؛ آینده از آن ماست".

عوض شدن موضع آمریکا در قبال ونزوئلا پس از اخراج جان بولتون، هنوز مشخص نیست؛ برخی از تحلیلگران حتی اظهار داشته‌اند با جایگزین شدن یک مشاور با دیپلماسی بیشتر، حاکمیت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا می‌تواند با خطر بیشتری مواجه شود. دولت آمریکا، از تلاش اپوزیسیون ونزوئلا برای برکناری مادورو حمایت می‌کند.

دولت‌های کوبا و نیکاراگوئه نیز علاقه چندانی به جان بولتون نداشتند. در مورد کوبا، او به طور خصمانه‌ای تلاش کرد مراوداتی که دولت اوباما با این کشور ایجاد کرده بود را از بین ببرد. دولت این کشور به اظهار نظر مستقیم نپرداخته اما رسانه‌های کوبایی، اخراج بولتون را مدرکی دال بر "ناکارآمدی" و "تناقضات" موجود در دولت ترامپ توصیف کردند.

درخصوص نیکاراگوئه، آمریکا چندین تن از هم پیمانان رئیس‌جمهوری این کشور را مورد تحریم قرار داده و از دولت‌های ‌هم‌پیمان خود خواسته تا دولت دانیل اورتگا را در جامعه بین‌الملل و سازمان‌ها منزوی سازند.

فرناندو کاتز، از اعضای سابق شورای امنیت ملی آمریکا در امور آمریکای لاتین، گفته است انتظار آن را دارد که دولت ترامپ، طریقی در پیش بگیرد که تعاملات با کوبا افزایش یابد و اقداماتی که به مردم کوبا آسیب می‌زند، کمتر شود.

او درخصوص ونزوئلا می‌گوید: "فشار بر مادورو تغییر نخواهد کرد؛ اگرچه طریقه این فشار احتمالا تغییراتی داشته باشد. با توجه به اینکه چه کسی جایگزین او خواهد شد، احتمالا شاهد تهدیدات مداخله‌جویانه کمتر و لحن مسئولانه‌تری درخصوص ونزوئلا باشیم، همچنین امکان تمرکز بیشتر بر گفتگو جهت حل مشکلات وجود دارد".

نظرات بینندگان