arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۷۸۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۸

بررسی تحریم‌های ایران در دستور کار اوپک

امروز در نشست اوپک درباره سقف تولید نفت ایران پس از لغو احتمالی تحریم‌هاهم صحبت شد و دو گزینه سقف کاهش تولید برای اوپک به میزان ۱.۶ و ۱.۸ میلیون بشکه در روز پیشنهاد شد که در جلسه آتی اوپک در ماه دسامبر تصمیم‌گیری نهایی خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

امروز در نشست اوپک درباره سقف تولید نفت ایران پس از لغو احتمالی تحریم‌هاهم صحبت شد و دو گزینه سقف کاهش تولید برای اوپک به میزان ۱.۶ و ۱.۸ میلیون بشکه در روز پیشنهاد شد که در جلسه آتی اوپک در ماه دسامبر تصمیم‌گیری نهایی خواهد شد.

امروز در نشست کمیته نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) که در ابوظبی برگزار شد، تصمیم‌گیری شد که کاهش تولید نفت در جلسه آتی اوپک که در دسامبر برگزار می‌شود به طور جدی پیگیری شودهمچنین پیشنهادهایی از سوی برخی اعضا برای سقف کاهش تولید مطرح شد از جمله الجزایر پیشنهاد کرد سقف کاهش تولید نفت در ماه دسامبر یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز باشد.

در حال حاضر براساس «طرح کاهش تولید نفت» که از اول ژانویه امسال اجرا می‌شود تولیدکنندگان تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه باید کاهش می‌دادند.

در صورتی که در ماه دسامبر پیشنهاد نماینده الجزایر اجرایی شود کشورهای عضو اوپک و غیراوپک ۶۰۰ هزار بشکه دیگر نیز تولیدشان را کاهش خواهند داد تا در مجموع به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

پیش از اجرای نشست امروز برخی کارشناسان گفته بودند که اگر کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک همان کاهش ۱.۲ میلیون بشکه‌ایی را ادامه دهند قیمت نفت کاهش خواهد یافت و کشورهای تولید کننده نفت برای افزایش قیمت نفت مجبورند تولید بیشتری داشته باشند.

پیش از برگزاری نشست امروز وزیر نفت عراق اعلام کرده بود که اعضا با کاهش بیشتر تولید نفت موافق هستند و گزینه‌های کاهش ۱.۶ میلیون بشکه و ۱.۸ میلیون بشکه مطرح است.

به گزارش فارس؛ نگرانی که اوپکی‌ها دارند این است که اگر تولید نفت را کاهش ندهند قیمت نفت بالا نخواهد رفت و اگر تولید را کاهش دهند نگرانند که بازارهای خود را کشورهای دیگری مانند آمریکا به دست بگیرد. در ماه‌های گذشته افزایش تولید نفت آمریکا برای اوپکی‌ها دردساز شده است.

*عراق و نیجریه با کاهش تولید نفت موافقت کردند

خبرگزاری رویترز هم نوشت؛ در نشست امروز اعضای اوپک از کشورهای عراق و نیجریه خواستند تا افزایش تولید خود را متوقف کنند و به سقف طرح کاهش تولید نفت پایبند باشند.

براساس این گزارش، پس از اعلام طرح کاهش تولید نفت تقریباً همه کشورها به اجرای آن پایبند بودند و برخی بیش از تعهدات‌شان به آن عمل کردند. در این میان تنها کشور عراق و نیجریه بودند که کمتر از آنچه تعهد داده بودند تولید خود را کاهش دادند.

در هفته‌های گذشته قیمت نفت به کمتر از ۶۰ دلار هم رسید در حالی که در سال ۲۰۱۹ قیمت نفت ۷۵دلار در هر بشکه بود و این مسئله کشورهای اوپک را برای تثبیت و بالا بردن قیمت نفت تحریک کرده است.

در هفته‌های گذشته نگرانی از رکود اقتصادی و کاهش تقاضا به اندازه‌ای بود که نگرانی‌های کاهش ارزی کشورهای تحت تحریم مانند ایران و ونزوئلا را پوشش داده و قیمت نفت را پایین بیاورد.

امروز کشورهای اوپک و غیر اوپک در ابوظبی گردهم آمدند و قرار است تصمیم نهایی در مورد میزان کاهش تولید نفت در جلسه ماه دسامبر که در وین اتریش برگزار می‌شود، گرفته شود.

براساس این گزارش کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک بیش از رقم ۱.۲ میلیون بشکه در روز که قبلاً توافق کرده بودند تولیدشان را کاهش دادند. در حالی که میزان تولید نفت ایران و ونزوئلا که تحت تحریم هستند نیز بسیار کاهش یافته است. اما در این میان برخی کشورها نظیر عراق و نیجریه به تعهدات طرح کاهش تولید نفت عمل نکردند و تولیدشان را نه‌تنها کاهش ندادند بلکه افزایش دادند.

عراق دومین کشور تولیدکننده نفت در اوپک پس از عربستان است که متعهد شده بود ۱۷۵ هزار بشکه در روز تا ماه اکتبر کاهش دهد و نیجریه هم متعهد شده بود تا ۵۷ هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش دهد.

*ادعای وزیر نفت عربستان

در این میان عربستان آنطور که عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت جدید این کشور می‌گوید تولید نفتش بسیار کمتر از میزان سقف تعداتش بوده است و تولید نفت کمتری داشته است.بن سلمان چند روز پیش کرسی وزارت نفت را از خالد الفلاح را به دست گرفت.

وی همچنین گفته است که به صورت داوطلبانه تولید نفت خود را همچنان کاهش خواهد داد و کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز عرضه خواهد کرد.

ادعای وزیر نفت جدید عربستان درباره کاهش داوطلبانه تولید نفت در حالی مطرح می شود که بر اساس گزارشی که روز گذشته اوپک منتشر کرد، تولید نفت عربستان در ماه اگوست ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

*تحریم‌های ایران موضوع نشست امروز اوپک

وزیر نفت عراق گفت: در نشست روز پنج‌شنبه درباره افزایش تولید و صادرات نفت شل آمریکا بحث شد همچنین در این نشست درباره تحریم‌های ایران بحث و گفت‌وگو شد که اگر آمریکا بخواهد تحریم‌ها را بردارد شرایط تولید نفت ایران چگونه باید باشد.

وی گفت: هرگونه تصمیم رسمی درباره کاهش بیشتر تولید نفت باید در نشست آتی اوپک که ماه دسامبر در وین اتریش برگزار می‌شود، اتخاذ بشود.

عبدالعزیز گفت: خیلی واضح نمی‌توانم بگویم آنچه ما آزادانه بحث کرده‌ایم، بگویم. ما درباره ظرفیت‌ها، مسئولیت‌های سازمان و ابهامات موجود بحث و گفت‌وگو کردیم و واضح است که آمادگی برای مسئولیت‌پذیری داریم.

وی تأکید کرد که دوباره کمیته‌ای در سطح وزیران قبل از اجلاس رسمی اوپک در ماه دسامبر برگزار خواهد شد.

کشورهای اوپک و روسیه و دیگر کشورهای غیر اوپکی در دسامبر گذشته درباره کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه‌ای که معادل ۱.۲درصد کل تولید بود توافق کردند و از اول ژانویه امسال اجرایی شد.

سهم کشورهای عضو اوپک از این کاهش ۸۰۰ هزار بشکه در روز و سهم کشورهای غیر اوپک ۴۰۰ هزار بشکه در روز بود.در این طرح ایران از اجرای تعهدات این طرح مستثنی بود.

در این میان عراق تولیدات خود را افزایش داده و همچنین صادرات خود را در سال‌های گذشته آرام آرام بالا برده است.

عراق روزانه ۴.۸ میلیون بشکه در روز در ماه گذشته نفت صادر کرده در حالی که این رقم قبلاً ۴.۵۱۲ میلیون بشکه در روز بود.

نیجریه هم ۱.۸۴ میلیون بشکه در روز در ماه آگوست نفت صادر کرده در حالی که براساس این طرح اعلام شده بود سقف تولید این کشور ۱.۶۸۵ میلیون بشکه در روز باشد.

در این میان رویترز اعلام کرده است: کشورهای عضو اوپک و غیراوپک به دنبال کاهش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای کاهش تولید نفت هستند. یعنی مجموع کاهش این کشورها با احتساب ۱.۲ میلیون بشکه فعلی به ۱.۶ میلیون بشکه در روز برسد.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه هم گفته است که کشورهای عضو اوپک نگرانی‌های خود از کاهش رشد اقتصاد جهانی را هم مطرح کرده‌اند.

نواک همچنین تأکید کرد که این برای اعضا مهم است که همه بیانیه را امضا بکنند تا دقیقاً به تعهدات طرح کاهش تولید نفت پایبند باشند.

به نظر می‌رسد صحبت‌های نواک بیشتر مرتبط با کشورهای عراق و نیجریه بوده که افزایش تولید بیشتری داشته‌اند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان