arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۸۳۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۸

بسته یک میلیارد دلاری تسلیحات آمریکا برای مراکش

آمریکا با انعقاد قرارداد فروش 8 هزار و 500 نوع مهمات و قطعات تسلیحاتی به‌ ارزش تقریبی یک میلیارد دلار به کشور مغرب موافقت کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا با انعقاد قرارداد فروش 8 هزار و 500 نوع مهمات و قطعات تسلیحاتی به‌ ارزش تقریبی یک میلیارد دلار به کشور مغرب موافقت کرده است.

به گزارش روز جمعه تارنمای خبری مجله آمریکایی «دیفنس‌نیوز»، این بسته تسلیحاتی شامل سلاح مورد استفاده در جنگنده های «اف ۱۶» به ارزش ۲۰۹ میلیون دلار و موشک های «تاو» (TOW)‌ به ارزش ۷۷۶ میلیون دلار است.

سازمان همکاری امنیتی دفاعی وابسته به وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این محموله تسلیحاتی به منظور افزایش امنیت متحد بزرگ غیر ناتو (مغرب) فروخته می شود، کشوری که قدرتی مهم در زمینه ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی شمال آفریقا به شمار می رود.

مغرب خواستار خرید تسلیحات آمریکایی به ارزش هفت میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار در سال مالی جاری شده که این بسته، تسلیحات یاد شده را نیز در بر می گیرد.

این قرارداد تسلیحاتی به کنگره ابلاغ شده و کنگره ممکن است با آن مخالفت کند؛ ضمن اینکه احتمال دارد مقدار و مبلغ این بسته در جریان مذاکرات کنگره تغییر یابد.۹۱۰۹

کنگره با دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در مورد فروش سلاح اختلافاتی داشته است.

یکی از این موارد به پرونده فروش سلاح آمریکا به عربستان مربوط می شود، به طوری که کنگره سعی داشته با استفاده از فرایندهای غیررسمی، فروش سلاح به ریاض را به دلیل نگرانی از استفاده این تسلیحات علیه شهروندان غیرنظامی یمن متوقف کند، اما به دلیل تلاش دولت ترامپ برای دور زدن کنگره، اقدام به صدور قطعنامه در این رابطه کرده که با وتوی رئیس جمهوری این کشور رو به رو شده است.

کنگره آمریکا پیشتر نیز قطعنامه ای برای توقف حمایت واشنگتن از ائتلاف سعودی در جنگ یمن تصویب کرد که با وتوی ترامپ راه به جایی نبرد. این قطعنامه که در سنای آمریکا طرح شده بود، از احراز آرا کافی برای لغو وتوی ترامپ باز ماند.

کنگره آمریکا برای لغو وتوی ترامپ نیاز به دو سوم آرا دارد که با توجه به حمایت برخی جمهوریخواهان از سیاست خارجی ترامپ در قبال عربستان، احتمال وجود چنین اکثریتی، اندک است.

جنگ یمن که از فروردین ماه ۹۴ به سرکردگی عربستان و چند کشور عربی و با حمایت لجستیکی آمریکا آغاز شد، تاکنون ۷۰ هزار کشته برجا گذاشته است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان