arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۸۹۱
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۵ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۸

واکنش هند به لغو مذاکرات آمریکا با طالبان: دولت افغانستان هم در مذاکرات شرکت کند

چند روز پس از اینکه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا مذاکرات با گروه طالبان را متوقف ساخت، دهلی نو اعلام کرد که هرگونه پروسه صلح باید با رضایت کامل دولت و مردم افغانستان انجام شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چند روز پس از اینکه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا مذاکرات با گروه طالبان را متوقف ساخت، دهلی نو اعلام کرد که هرگونه پروسه صلح باید با رضایت کامل دولت و مردم افغانستان انجام شود.

نشریه "تایمز او ایندیا" روز جمعه نوشت: «راویش کومار» سخنگوی وزارت امور خارجه هند روز گذشته(پنجشنبه) در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که دهلی نو از نزدیک تحولات پیرامون مذاکرات صلح افغانستان را دنبال می کند.

وی افزود: ما تحولات افغانستان از جمله مذاکرات میان آمریکا و طالبان را از نزدیک دنبال می کنیم. معتقدیم که تمام جامعه افغانستان از جمله دولت قانونی این کشور باید باید بخشی از پروسه صلح باشند.

پس از آنکه گروه طالبان مسوولیت حمله تروریستی هفته گذشته در کابل را بر عهده گرفت، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مذاکرات مخفیانه با این گروه را لغو کرد.

در این حمله چندین نفر از جمله یک سرباز آمریکایی کشته شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند تصریح کرد: ما از روند انتخابات افغانستان که در اواخر ماه جاری برگزار خواهد شد حمایت کرده ایم. نظر هند این است که هر تحولی باید بر اساس قانون اساسی افغانستان انجام شود و نباید فضایی برای رشد و قدرت گرفتن دوباره گروه های تروریستی در این کشور باقی بگذارد.

هند در موضع خود از روند صلحی در افغانستان حمایت کرده است که با حمایت و رهبری مردم و دولت افغانستان انجام شود.

این کشور در ماه مه به آمریکا اعلام کرد که واشنگتن نباید قبل از ایجاد یک ساختار سیاسی منتخب جهت اداره افغانستان، نیروهای نظامی خود را از این کشور خارج کند.

هند مخالف به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

در طول سفر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به هند، «اجیت دووال» مشاور امنیت ملی هند به او اعلام کرده بود که برگزاری به موقع انتخابات سراسری افغانستان بسیار اهمیت دارد. هند همچنین با تشکیل یک دولت موقت در افغانستان مخالفت کرده است.

هند که دارای منافع بسیار مهمی در افغانستان است در این مذاکرات شرکت نکرده است. هند از دولت افغانستان حمایت می کند اما طالبان همچنان دولت افغانستان را به عنوان یک بازیگر مشروع نمی پذیرد.

هند گروه طالبان را یکی از مشکلات اصلی در افغانستان می داند.

دهلی نو اعلام کرده که فرقی میان تروریسم خوب و بد وجود ندارد و گروه طالبان باید به خط قرمزهای شناخته شده بین المللی احترام بگذارد و با توقف خشونت و تروریسم ارتباط خود را با گروه القاعده قطع کند.

طالبان همچنین نباید هیچ اقدام مخربی که دستاوردهای ۱۵ سال گذشته افغانستان را با خطر روبرو می کند، انجام دهد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان