arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۳ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۸

یادداشت‌های اعتمادالسلطنه، دوشنبه، ۲۲ شهریور ۱۲۶۵: پادشاه بی‌قدرت و وزرا مسلط هستند!

[شاه] دست‌خطی به من مرقوم فرمودند که به امین‌السلطان [وزیر دربار اعظم] خواهند فرمود یا نرمان را اخراج یا او را مجبور به نوشتن روزنامه نماید و فرمایش هم فرمودند. اما نه امین‌السلطان اعتنا به فرمایش شاه دارد و نه وزیر خارجه. بد دوره‌ای زندگانی می‌کنیم که پادشاه بی‌قدرت و وزرا مسلط هستند!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت‌های اعتمادالسلطنه، دوشنبه، ۲۲ شهریور ۱۲۶۵: پادشاه بی‌قدرت و وزرا مسلط هستند!پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات اعتماد السلطنه آمده است:

صبح درخانه [دربار] رفتم. میرزا ابوالقاسم‌خان سلطان‌الحکما که معالج مجدالدوله بود او را معالجه نموده حضور آورده بود. شاه ناهار در نارنجستان که منزل ملیجک اول است صرف فرمودند. امین‌السلطان چند پنجهزاری از طرف ملیجک تملقا پیشکش داد. بعد از ناهار من [به] منزل آمدم. امروز وزرای مختار فرانسه و انگلیس [به] حضور آمدند. مکرر تفصیل بارون نرمان، که منشی روزنامه فرنگی بود، نوشته‌ام و تفصیل نزاع خود و مشیرالدوله [وزیر خارجه] را در این باب ذکر نمودم. باز امروز شاه سوال فرمودند که «روزنامه فرانسه چه شد؟» شرحی عرض کردم که غیرت شاه را حرکت آوردم. دست‌خطی به من مرقوم فرمودند که به امین‌السلطان [وزیر دربار اعظم] خواهند فرمود یا نرمان را اخراج یا او را مجبور به نوشتن روزنامه نماید و فرمایش هم فرمودند. اما نه امین‌السلطان اعتنا به فرمایش شاه دارد و نه وزیر خارجه. بد دوره‌ای زندگانی می‌کنیم که پادشاه بی‌قدرت و وزرا مسلط هستند! خلاصه اهل خانه امشب از سلطنت‌آباد [به] شهر رفتند.

نظرات بینندگان