arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۲۴ دی ۱۳۹۰

احتمال کاهش تیم‌های لیگ برتر در فصل آینده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
زیز محمدی پیش از سفر به مالزی برای شرکت در جلسه ای در مقرر کنفدراسیون فوتبال آسیا به سؤالات فارس پاسخ داد.

در جلسه روز شنبه چه افرادی حضور دارند؟
در این جلسه مسئولان سازمان های لیگ ۱۱ کشوری که در لیگ قهرمانان آسیا هستند و همچنین مسئولان لیگ کشورهایی که درخواست اخذ پروانه حرفه ای برای باشگاه هایشان دادند حاضرند. دستور این جلسه نحوه صدور و شرایط پروانه حرفه ای برای باشگاه هاست. بعد از آن جلسه ای در خصوص لیگ های کشورها، سیستم امتیاز دهی و آنالیز مسابقات برگزار می شود که البته این مورد را در ایران بیان کرده ایم و بعد هم بحث در مورد نقاط ضعف و قوت لیگ قهرمانان آسیاست و اینکه چه باید کرد تا این مسابقات بهتر برگزار شود صحبت می شود. آخرین بحث هم استراتژی بهبود سطح فوتبال آسیاست که نظرخواهی از نمایندگان کشورها برای بهبود و پیشرفت فوتبال آسیا می شود. این جلسه ها به طور فشرده و یک روزه است.

لیگ برتر ایران در آسیا در رده چهارم قرار گرفت نظرتان در این مورد چیست؟
من فکر می کنم لیگ ما از لیگ کره جنوبی بهتر است. الان لیگ ژاپن در آسیا در رده اول آسیا قرار دارد. لیگ برتر ایران از نظر سازماندهی و برنامه ریزی و تعداد تیم ها در سطح بسیار خوبی قرار دارد و از این نظر از کنفدراسیون فوتبال آسیا نمره خوبی گرفته ایم.

اشکال ما در باشگاه ها و ورزشگاه هاست. عربستان و کره جنوبی مشکلی در ورزشگاه هایشان ندارند و با توجه به پولی زیادی که دارند تراز مالی باشگاه هایشان هم مثبت است. رتبه های کنونی به دلیل نتایج خوب باشگاه های کره ای در لیگ قهرمانان آسیاست. تیم های کره ای سه سال است که در فینال لیگ قهرمانان حاضر می شوند و دو سال قهرمان شده اند و یک سال هم نایب قهرمان، وگرنه لیگ ژاپن بهتر از کره است. امسال اگر تیم های ما در لیگ قهرمانان آسیا خوب نتیجه بگیرند وضعیت لیگ برتر ایران بهتر از رتبه کنونی خواهد شد.

این روزها برخی مانند پرویز مظلومی از ۱۸ تیمی بودن لیگ برتر و فشردگی مسابقات انتقاد می کنند. سرمربی استقلال حتی گفته نمی دانم چه کسانی لیگ را ۱۸ تیمی کردند...
قبل از آمدن ما لیگ شانزده تیمی بود، اتفاق هایی در مورد باشگاه نفت آبادان و راه آهن رخ داد و دادکان زیر بار آن نرفت و سپس کمیته انتقالی راحت این موضوع را پذیرفت و لیگ برتر را ۱۸ تیمی کرد. در حال حاضر فشردگی مسابقات را داریم اما من فکر می کنم تعداد تیم های ما در لیگ آینده کم شود و برخی از باشگاه ها نتوانند پروانه حرفه ای دریافت کنند.

شایعه شده لیگ برتر فصل آینده ۱۲ تیمی یا حداکثر ۱۴ تیمی خواهد شد. این شایعه صحت دارد؟
بستگی دارد چند باشگاه ما بتوانند پروانه حرفه ای دریافت کنند. برای آنکه لیگ حرفه ای داشته باشیم حداقل ۱۲ باشگاه باید پروانه حرفه ای بگیرند. در سیستم امتیازدهی کنفدراسیون فوتبال آسیا و اهداف تعیین شده لیگ های حرفه ای در سال ۲۰۱۱ حداقل ۱۰ تیمی و در سال ۲۰۱۲ باید ۱۲ تیمی باشند. اگر لیگ ما بر فرض ۱۲ تیمی باشد مشکل دیگری داریم و اینکه تیم ها باید سه دوره با هم بازی کنند و حداقل ۳۳ هفته باید مسابقه داشته باشند. به عبارت دیگر ما چه ۱۸ تیمی باشیم و چه ۱۲ تیمی در تعداد مسابقات تفاوت چندانی ندارد.

در لیگ ۱۸ تیمی ۳۴ هفته مسابقه داریم و در لیگ ۱۲ تیمی باید ۳۳ هفته مسابقه برگزار شود. مگر اینکه لیگ ما ۱۶ تیمی شود که ۳۰ هفته مسابقه برگزار شود و بگوییم ۴ دوره هم جام حذفی داریم و ۳۴ هفته باشگاه هایمان بازی برگزار می کنند. در هر صورت کاهش تعداد تیم ها تاثیری در فشردگی مسابقات و برنامه ریزی لیگ نخواهد گذاشت و فقط باشگاه ها از نظر ساختاری حرفه ای می شوند. نباید مسابقات ما از ۳۳ هفته مسابقات کمتر شود.

به نظر شما چند باشگاه ما می توانند پروانه حرفه ای بگیرند؟
نمی توانم الان بگویم. ۴ نفر از اعضای هیئت رئیسه لیگ را برای پیگیری امور حرفه ای شدن باشگاه تعیین کرده ایم. قرار است من باشگاه های تهران و قم را پیگیری کنم، ساکت دو باشگاه تبریزی و باشگاه های گیلان، دهکردی باشگاه های خوزستان، بوشهر و فارس و ابرقویی نژاد باشگاه های کرمان و اصفهان را پیگیری کنند. باید این باشگاه ها فعال شوند و فرم ها را پر کنند و تلاش کنند اشکالات شان را برطرف کنند تا پروانه حرفه ای بگیرند.

پس با این شرایط تعداد تیم های لیگ برتری کاهش پیدا می کند...
احتمال کاهش تیم ها هست ولی نمی توانم بگویم چند تیمی می شویم.

انتخابات باعث نشده کار سازمان لیگ دچار وقفه شود؟
خیر من تا روز آخر با قدرت کار می کنم و برنامه فصل آینده لیگ را هم به باشگاه ها دادم تا آنها نظر بدهند. می گویند دیگران کاشتند و ما خوردیم و ما هم می کاریم تا دیگران بخورند. ضمن اینکه از طریق خبرگزاری فارس از کلیه برنامه های ورزشی، ۹۰، ورزش و مردم، ورزش از نگاه پنج و همچنین کلیه کارشناسان فوتبال در رسانه های ورزشی می خواهم در مورد برنامه فصل آینده لیگ هر نظری دارند به ما بدهند.

یعنی ممکن است از سازمان لیگ بروید؟
به هر حال من خیلی هم وابسته نیستم. ۱۱ سال است در سازمان لیگ هستم. البته برخی دوستان نوشته اند که اینها فقط من من می کنند و برخی هم می گویند ما ورزشی نیستیم. حداقل ۱۱ سال است در فدراسیون و عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ هستم. یک سال و نیم مدیر تیم امید بودم، از سال ۷۴ با فجرسپاه و فجرسپاسی فعال بودم. به نظر تجربه خوبی به دست آورده ام و الان هم در همین پست خودم در انتخابات نامزد می شوم تا تکلیف از روی دوش خودمان برداریم. اگر دوستان در مجمع رای دادند ما کارمان را ادامه می دهیم و اگر هم رای ندادند نباید ناراحت شویم و تا زمانی که مسئولان جدید می آیند کمکشان می کنیم و کار را تحویل آنها می دهیم. برای بهبود فوتبال هم هر کاری از دستمان برمی آید انجام دهیم. نباید بگوییم اگر ما نباشیم کارها انجام نمی شود. در کشور ما برخی فکر می کنند اگر آنها نباشند آن کارها انجام نمی شود در حالی که خیلی بهتر از ما بودند و رفتند و آن کارها انجام می شود.

اگر در سازمان لیگ نباشید اتحادیه باشگاه ها را مقابل فدراسیون و سازمان لیگ فعال نمی کنید؟
من اتحادیه را به گونه ای فعال می کنم که در راستای سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال باشد نه مقابل آن و با همکاری هم برای پیشرفت فوتبال کار کنیم.

نظرات بینندگان