arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۱۲۴
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۷ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸

ورود سازمان بازرسی به تولید محصولات کشاورزی تراریخته

مدیرکل بازرسی استان زنجان با اشاره به بحث نظارت بر تولید مواد غذایی تراریخته گفت: این موضوع از جمله مواردی است که شاید به چشم نیاید، اما ما بر آن نظارت می‌کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مدیرکل بازرسی استان زنجان با اشاره به بحث نظارت بر تولید مواد غذایی تراریخته گفت: این موضوع از جمله مواردی است که شاید به چشم نیاید، اما ما بر آن نظارت می‌کنیم.

به گزارش فارس، محمدعلی شعبانی عصر امروز در جلسه مشترک با استاندار زنجان، ضمن اشاره به عقبه فعالیتی سازمان بازرسی و اهداف فعالیت این سازمان اظهار کرد: سازمان بازرسی در استان زنجان نوپاست اما فعالیت‌های بسیاری انجام داده است.

مدیرکل بازرسی استان زنجان با اشاره به اهم وظایف این سازمان افزود: در استان زنجان 23 برنامه بازرسی توسط قوه قضائیه تصویب شده بود که یکی از آنها بحث سیل و آسیب‌های ناشی از آن بود.

وی افزود: در همین راستا برنامه ناشی از آسیب‌های سیل در استان تعریف و گزارش کامل موضوع برای تأیید به سازمان ارسال شد.

شعبانی در ادامه گزارشی از فعالیت یک سال گذشته سازمان بازرسی (سال 97) را ارائه کرد و افزود: در این بازه زمانی یک هزار و 28 شکایت مردمی در سامانه ثبت و توسط همکاران رسیدگی شده است.

مدیرکل بازرسی استان زنجان افزود: همچنین در سال گذشته 820 معامله دولتی به این سامانه وارد شده که توسط نیروهای بازرسی یا به صورت حضوری و یا به صورت غیرحضوری با ارسال اسناد و مدارک و مورد بررسی قرار گرفت.

شعبانی با بیان اینکه سال قبل در نتیجه بازرسی‌های انجام شده 359 نفر به هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شدند، اضافه کرد: این آمار نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است که علت آن بیشتر شدن دایره نظارت و بازرسی در استان است.

وی همچنین در ادامه گزارشی از فعالیت‌های امسال سازمان بازرسی ارائه کرد و گفت: در این مدت 500 شکایت مردمی در سامانه ثبت شده است که همکاران نسبت به بررسی آن اقدام کرده و در نهایت نتیجه رسیدگی را به شخص شاکی اعلام می‌کنند.

شعبانی افزود: همچنین علاوه بر این موضوع، مباحث مالی دستگاه‌های اجرایی، مباحث مربوط به انتصابات، ورود و خروج، وظایف قانونی دستگاه‌ها و رعایت حقوق شهروندی نیز از دیگر موضوعاتی است که توسط سازمان بازرسی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت عدم رعایت و نقض قانون مورد تعقیب اداری قرار می‌گیرد.

مدیرکل بازرسی استان زنجان همچنین از راه‌اندازی سامانه معاملات دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: در این سامانه همه معاملات ثبت می‌شود تا سازمان بازرسی نسبت به بررسی آن اقدام کند، یکی از موارد شاخصی هم که سازمان به آن ورود کرد مربوط به پروژه سبزه‌میدان بود که با طرح ایرادات موجود دستگاه مربوطه موظف شد مناقصه مورد نظر را دوباره برگزار کند.

وی در ادامه به سایر اقدامات نظارتی سازمان بازرسی استان اشاره کرد و گفت: بحث برداشت از معادن و اقداماتی که سازمان صمت باید در حوزه میزان برداشت انجام دهد از جمله موضوعاتی است که سازمان بازرسی به آن تأکید دارد، چرا که با اعداد و ارقام سنتی و یا با گزارش خود بهره‌بردار نمی‌توان گزارش کاملی از میزان برداشت معادن به دست آورد.

شعبانی ادامه داد: با توجه به اینکه در برداشت‌های غیرمجاز حقوق دولت رعایت نمی‌شود از همین رو سازمان بازرسی در این حوزه ورود کرده است.

مدیرکل بازرسی استان زنجان همچنین به مبحث نظارت بر تولید مواد غذایی تراریخته تأکید کرد و افزود: این موضوع از جمله مواردی است که شاید به چشم نیاید اما ما بر آن نظارت می‌کنیم، البته چند موضوع در این حوزه مطرح است اینکه آیا استانداردی برای آن تعریف شده است یا نه؟ آیا می‌توانیم محصولات تراریخته را در اراضی خود کشت کنیم؟ و یا منعی برای این موضوع وجود دارد یا نه؟ اگر منعی وجود دارد در کشت آن وقت واردات محصولات تراریخته باید چطور باشد؟

وی تصریح کرد: در نتیجه بازرسی این موضوع و پیگیری آن، خاطیان امر را ملزم به نصب برچسب بر روی محصولات کردیم و با توجه به اهمیت این موضوع سازمان بازرسی تأکید بسیاری بر رعایت استاندارد در این محصولات دارد.

شعبانی گفت: در همین راستا سازمان بازرسی عملکرد جهادکشاورزی که متولی اصلی این کار بوده را رصد می‌کند و جهادکشاورزی باید در این حوزه همت کند.

شعبانی به اقدامات نرم‌افزاری سازمان بازرسی در کنار اقدامات سخت‌افزاری آن اشاره کرد و گفت: بخش نرم‌افزاری زیاد قابل مشاهده و جلوی دید نیست.

مدیرکل بازرسی استان زنجان در پایان به بحث نظارت بر شهرداری‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در بخش شهرداری‌ها نیز سازمان بازرسی حضور دارد و در بحث تعرفه و مصوبه‌های شورای شهر و هزینه‌کردهای سالانه نیز بازرسی‌های لازم صورت می‌گیرد.

نظرات بینندگان