arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۳۰۸
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۴ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
رئیس سازمان نوسازی و توسعه مدارس:

"۲۴ هزار بخاری نفتی مدارس اول مهر جمع آوری می‌شود"

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: اول مهر برای برچیدن بخاری‌های نفتی برنامه داریم؛ به همین منظور ۲۴ هزار بخاری نفتی در مدارس به طور کامل جمع‌آوری می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: اول مهر برای برچیدن بخاری‌های نفتی برنامه داریم؛ به همین منظور ۲۴ هزار بخاری نفتی در مدارس به طور کامل جمع‌آوری می‌شود.

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش، مهراله رخشانی مهر روز یکشنبه در دومین روز از گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌های کشور با ارائه گزارشی از بازسازی مدارس مناطق سیل‌زده افزود: تخریب و بازسازی و تکمیل فضاهای خیر ساز و تکمیل پروژه‌های ملی سه کار اساسی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ تخصیص ۱۱۰ درصدی بودجه عمرانی را داشتیم که نشان از عزم دولت برای توسعه مدارس است، تصریح کرد:‌ ۳۰۰ میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی کشور به مدرسه‌ سازی تخصیص داده ‌شده است و همچنین تعهدات خیرین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: ۲۱۰ میلیارد تومان برای مدارس سیل ‌زده هزینه شده و ۱۰ هزار کلاس درس برای سال جدید آماده بهره‌ برداری است که بیشتر آنها در استان خوزستان است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اظهار داشت: تلاش کردیم به سمت احداث مدارس بزرگ برویم و استانداردهای لازم را رعایت کنیم. به همین منظور ساخت مدارس بزرگ و مجتمع‌های آموزشی در دستور کار است که اغلب مجهز به سالن‌های ورزشی، نمازخانه و کتابخانه است. همچنین توجه به معماری مدارس از جمله دیگر برنامه‌ها است. ۱۶ استخر و ۱۴۹ سالن ورزشی در اوایل سال تحصیلی جدید به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: غیراز استان سیستان و بلوچستان تا پایان آبان ماه هیچ کلاس خشتی و گلی در کشور نخواهیم داشت لذا باید مدارس یادشده تخریب و بازسازی شوند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با بیان اینکه ۳۰ درصد پروژه‌ها را بنیاد برکت و ۳۰ درصد را سازمان نوسازی در مناطق سیل‌زده تأمین کردند، اظهار داشت: اوایل سال تحصیلی جدید افتتاح متمرکز مدارس سیل‌زده را برگزار می کنیم. همچنین ۱۰ هزار کلاس درس نیز در استان تهران افتتاح می شود.

وی از فرسودگی ۳۰ درصدی  فضاهای آمورشی کشور خبر داد و افزود: عدم ‌تغییرکاربری پروژه‌های جدید مورد تأکید است؛ بنابراین دور از انصاف است طرحی برای مدرسه احداث شود اما کاربری دیگری پیدا کند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از بهره‌برداری سای رسازمان‌ها یا دستگاه‌ها از مدارس انتقاد کرد و افزود: نباید فضای مدرسه در اختیار سایر نهادها قرار گیرد.

مدارس هیات امنایی حق دریافت شهریه اضافی ندارند
مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با اشاره به امدادرسانی مطلوب به مدارس سیل‌زده بر فعال کردن کارگروه های تخصصی شوراها و استفاده از افراد خارج از آموزش و پرورش در سال جدید تحصیلی تأکید کرد و گفت: عوارض پنج درصدی دریافتی از شهرداری‌ها باید در شوراهای آموزش‌وپرورش مصوب شود.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اظهار داشت: مدارس هیات‌ امنایی که هم زمان با مدارس دولتی تعطیل می‌شوند، حق دریافت شهریه اضافی ندارد. مدارس غیردولتی موظف هستند معلمانی را در دوره ابتدایی بکارگیری کنند که کارت صلاحیت حرفه ‌ای را دریافت کرده باشند.

زینی وند تصریح کرد: برای توسعه مؤسسات حقوقی باید از اداره کل استعلام گرفته شود؛ لذا با توجه به ظرفیت‌ها باید مجوز تأسیس مدارس غیردولتی صادر شود.

۴۵میلیون جلد کتاب تحویل دانش آموزان شد
علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به پروژه مهر، گفت: سه محور اساسی فضای آموزشی، معلم و کتاب درسی برای فعالیت مدارس ضروری است. برای مهرماه سال٩٨ از بهمن‌ ماه پیگیر سفارش و توزیع کتاب‌ها هستیم و علاوه بر توزیع و فروش اینترنتی در حال حاضر ۴۵ میلیون جلد کتاب تحویل داده‌ شده است.
ذوعلم ادامه داد: در مهرماه سال ٩٨ همه کتاب‌های درسی برای آغاز سال تحصیلی آماده‌ شده است و از استان‌هایی که در موضوع سفارش و توزیع کتاب‌های درسی فعال بوده‌اند، قدردانی می‌ شود.
وی تصریح کرد: ثبت‌نام دانش آموزان کلاس دهم به دلیل انتخاب رشته تحصیلی، با تأخیر انجام‌شده است که باید سریع‌تر جبران شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: محتوای آموزشی کتاب درسی به طور دائم در حال بازنگری است و در سازمان پیگیر نقد کتاب‌های درسی هستیم که یکی از این بسترها گروه‌های آموزشی هستند؛ چراکه این گروه‌ها باید پیشران محتواهای آموزشی باشند.
ذوعلم باتاکید بر ضرورت نگرش موافق و هم سو به سند تحول بنیادین، گفت: به همین منظور کارگروه‌های مفهومی برگزار خواهیم کرد که نیاز به مشارکت گروه‌های آموزشی دارد و اساتید مفاهیم سند را آموزش خواهند داد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: طرح بوم دریچه ‌ای است که باید از آن دریچه تحولات زیادی را دنبال کنیم. در ایام تابستان تعدادی از مدیران مدارس کشور در دوره آموزشی بوم شرکت کردند.  درخواست می‌کنم مدیران کل از این مدیران بخواهند محتوای این دوره را در اختیار مدیران مدارس دیگر قرار داده و به آنها آموزش دهند.
ذوعلم با تأکید بر رعایت زمان آموزشی و زبان‌آموزشی در کلاس درس، اظهار کرد: باید دقت شود که زمان آموزش برای دوره ابتدایی ۴۵ دقیقه و متوسطه دوره اول ۵٠ دقیقه است و حجم کتاب درسی زیاد نیست. لذا بررسی‌ها نشان داده که مدارس زمان آموزشی را رعایت نمی‌کنند.
وی در ادامه اضافه کرد: ۴٨ درصد از مناطق کشور دوزبانه هستند و باید زبان آموزش در کلاس درس مورد توجه قرار گیرد.


شفافیت مالی صندوق فرهنگیان همچنان پیگیری می شود
معاون حقوق و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش افزود: بر مبنای برنامه وزیر که بر سه اصل صداقت، صمیمیت و صراحت استوار است، رفتار ما با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعاملی و سازنده بوده است و ادامه پیدا خواهد کرد. در بحث مجلس تعامل با ذی‌نفعان کشوری و منطقه‌ای مدنظر است و مجلس باید هم پاسخ دهد و هم پاسخ خواهد.
علی عسکری تصریح کرد: از اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ما قانون‌ گذاری می‌کنند بسیار استقبال می‌کنیم و خوشبختانه در بحث بودجه با آموزش‌وپرورش بسیار همراهی کردند؛ به‌عنوان ‌مثال در موضوع نوسازی مدارس بودجه تخصیصی سه برابر شد.
معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش گفت: در بحث قانون‌گذاری لوایحی همچون طرح پشتیبانی اداری، مالی و مدیریتی و اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان به بانک تبدیل شود، در دست اجرا و اقدام داریم.
وی بابیان اینکه از نظارت نمایندگان مجلس شورای اسلامی استقبال می‌کنیم اما دخالت را اجازه نمی‌دهیم، گفت: در کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات، اصل ۹۰ و همچنین بخش‌ها و کمیسیون‌های دیگر مجلس حضور فعالی داشته‌ایم.
عسکری اضافه کرد: برای شفافیت مالی صندوق ذخیره فرهنگیان پیگیری‌های جدی انجام‌ گرفته است و افرادی به دادگاه معرفی شده‌اند.
معاون حقوقی و امور مجلس با اشاره به دوحوزه نیروی انسانی و هیئت تخلفات اداری، اظهار داشت: نیروی انسانی حقوق‌بگیر و غیر شاغل داریم که حقوق دریافت می‌کنند، اما در شغل دیگری فعالیت می‌کنند که در هیئت‌های تخلفات اداری پیگیری شده است.
وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌ کنیم که با تلاش‌های صورت گرفته، در بحث املاک ساماندهی بسیار خوب و مطلوبی اتفاق بیفتد.


۳۵ میلیارد تومان تجهیزات ورزشی به مدارس ارسال می شود
مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت از ارسال تجهیزات ورزشی به مدارس در آستانه بازگشایی مدارس خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم ساحت تربیت ‌بدنی و سلامت را پیگیری کنیم.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص شاداب سازی دانش آموزان تصریح کرد: رئیس‌جمهوری بر ورزش مدارس همواره تأکید می‌کنند در سند تحول هم به حوزه زیستی و بدنی اشاره ‌شده است.
حمیدی گفت: ۱۰۰ هزار آموزگار تحت آموزش‌های تربیت‌بدنی  قرار گرفتند، توسعه تجهیزات و فضاهای ورزشی نیز در دستور کار قرار دارد و همچنین در آستانه بازگشایی مدارس ۳۵ میلیارد تومان تجهیزات ورزشی به مدارس استان ارسال می‌شود.
معاون تربیت‌بدنی و سلامت با بیان اینکه آسفالت مدارس از جمله فعالیت‌هایی است که با تعامل با شهرداری‌ها انجام‌ شده است، اظهار داشت: موضوع ایمن‌سازی، خط‌کشی فضای مدارس، بهداشت مدارس  از جمله فعالیت‌های انجام‌ شده است. مدارس پویا در پروژه مهر دیده ‌شده است، تلاش کردیم حیاط پویا را به مدرسه پویا تبدیل کنیم بنابراین دستورالعمل‌ها ابلاغ ‌شده است.
وی با اشاره به اینکه در طرحی جدید در ساعات درسی دانش آموزان یک دقیقه حرکات ورزشی انجام می‌دهند، افزود: سالن‌های ورزشی در ۳۸۰ مدرسه دخترانه مطابق با برنامه‌های درسی ایجاد شده است. دستورالعمل مدرسه میزبان ابلاغ‌ شده و از هم‌اکنون مدرسه‌ها برای اجرای مسابقات ورزشی آماده می‌شوند.
حمیدی از آماده شدن ۱۵۰ زمین چمن مصنوعی برای اول مهر خبر داد و افزود: ۸۲ درصد ابلاغ مربیان تربیت ‌بدنی صادر شده است و در بحث ایمنی تلاش کردیم حوادث به ‌شدت کاهش یابد، تحقیقات نشان می‌دهد در حوزه ایمنی باید آموزش‌های لازم را به دانش آموزان ارائه دهیم.
وی تصریح کرد: در پروژه مهر، مسائل ایمنی گنجانده ‌شده است. همچنین در سال تحصیلی جدید مسابقات ورزشی به استان‌ها واگذار می‌شود.

نظرات بینندگان