arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۴۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۰

توافق عربستان با انگلیس برای خرید تسلیحات/ عربها فقط سلاح می‌خرند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سران انگلیس و عربستان مانند همه دیدارهای سران عرب با غربیها در پایان ملاقات خود درباره فروش تسلیحات به ریاض به توافق رسیدند.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، تحویل سلاحهای جدید به نیروهای مسلح عربستان و همچنین بحث بسته شدن تنگه هرمز از مهمترین موضوعات مطرح شده در مذاکرات روز جمعه بین پادشاه عربستان و نخست وزیر بریتانیا بود.

عربستان مهمترین شریک تجاری و اقتصادی بریتانیا در خاورمیانه محسوب می شود. متقابلاً بریتانیا از جمله متحدان بزرگ سیاسی و شرکای عمده تجاری عربستان است.
 
از رقم تسلیحاتی که قرار است انگلیس به عربستان بفروشد هنوز جزئیاتی منتشر نشده است.
 
بر همین اساس میزان سرمایه‌ گذاریهای مستقیم عربستان در بریتانیا به ۶۲ میلیارد پوند بالغ می ‌شود. علاوه بر همکاریهای فنی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، بریتانیا در ردیف بزرگترین تامین ‌کنندگان نیازهای تسلیحاتی عربستان قرار دارد.
 
عربستان طی 10 سال گذشته یکی از بالا‌ترین هزینه های سرانه نظامی در جهان را در انحصار خود داشته است. طی سال گذشته سرانه هزینه های نظامی آن کشور که بیشتر مربوط به خرید ادوات پیشرفته نظامی، به خصوص تجهیزات نیروی هوایی بوده، به ۱۸۰۰ دلار بالغ شده است. در زمان مشابه هزینه سرانه دفاعی چین کمتر از ۸۰ دلار، هند ۵۰ دلار و پاکستان ۴۰ دلار بود.
 
بر این اساس عربستان سال گذشته ۱۱.۸ درصد از درآمد ناخالص ملی خود را به هزینه های نظامی تخصیص داده است، حال آن که سهم نیرو‌های مسلح آمریکا از تولیدات ناخالص ملی آن کشور ۴.۷ درصد و ترکیه ۳ درصد بوده است.
 
علاقه مندی بریتانیا به داشتن نقش سیاسی فعال در خلیج فارس و حضور نظامی آن کشور در منطقه، جاذبه‌های توسعه همکاری با لندن را برای پادشاهی سعودی افزایش داده است.
 
در همین حال رکود جاری اقتصادی در بریتانیا که صرفه‌ جویی در هزینه‌های نظامی آن کشور را اجتناب ‌ناپذیر ساخته، از یک سو، و از سوی دیگر عزم همزمان عربستان دایر بر تسریع در اجرای برنامه های توسعه توان نظامی آن کشور، ضمن کاهش تکیه بر آمریکا، همکاری نزدیک لندن و ریاض را از جاذبه‌های تازه‌ای برخوردار کرده است.
 
گفتگوهای روز جمعه نخست وزیر بریتانیا با پادشاه و ولیعهد عربستان، در کنار بررسی زمینه های گسترش همکاریهای دوجانبه، این بخش مهم از علائق مشترک و مکمل رهبران دو کشور را مورد توجه خاص قرار خواهد داد.
نظرات بینندگان