arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸

اسکای نیوز: اعتماد بازار نفت به عربستان، قابل ترمیم نیست

تحلیل‌گر شبکه خبری اسکای نیوز معتقد است که هرچند تاسیسات نفتی عربستان در پی حمله اخیر، قابل بازسازی است اما اعتماد از دست رفته‌ بازار به این کشور قابل ترمیم نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اسکای نیوز: اعتماد بازار نفت به عربستان، قابل ترمیم نیست«دومینیک واگورن» در یادداشتی که روز دوشنبه در تارنمای شبکه اسکای نیوز منتشر شد افزود:‌ پیش از هر چیز این حمله نشان می دهد که توانمندی نظامی دشمنان عربستان بیشتر از حدی است که تصور می‌شد. این حمله بسیار پیچیده در حد وسیع و با دقت انجام شده است؛ چون نیمی از تولید نفت عربستان در یک مرحله از بین رفته و ۵ درصد صادرات نفت جهانی کاهش یافته است.

جنبش انصار الله یمن، روز شنبه در واکنش به تداوم حملات جنگنده های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور در عملیاتی تحت عنوان "توان بازدارندگی دوم" تاسیسات نفتی و پالایشگاه های بقیق و خریص واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داد.

 میدان نفتی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی سعودی آرامکو عربستان است.۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود. با این حمله ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستان به طور موقت مختل شده است.

نیروهای انصار الله همچنین عربستان و نیز امارات را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کرده اند. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از این حملات با نادیده گرفتن چهارسال بمباران مردم بی‌گناه یمن که با سلاح‌های ساخت آمریکا و با فرمانبری سعودی‌ها انجام شد، ایران را به حملات پالایشگاه‌های نفتی آرامکو متهم کرد.

تحلیگر شبکه اسکای نیوز توضیح داد که  ‌این حمله نشان داد محدوده‌ای که پیشتر  تصور می شد نسبتا امن است، آسیب پذیر است. بنابراین اگر رویداد دیگری در منطقه رخ دهد یا تنش ها میان ایران و آمریکا بالا بگیرد، بهای نفت افزایش پیدا می کند.

واگورن به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و ادامه داد که دونالد ترامپ به خوبی می داند که نوسان قیمت نفت به اقتصاد آمریکا ضربه خواهد زد و شانس او برای پیروزی در انتخابات را از بین می برد.

تحلیگر انگلیسی اسکای نیوز گزینه های ترامپ برای واکنش به این رویداد را محدود عنوان کرد و گفت: او با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران کار به جایی نمی برد چون در حال حاضر سیاست فشار حداکثری علیه تهران را دنبال می‌کند. بنابراین شاید مسیر دیپلماتیک را امتحان کند.

واگورن افزود که به رغم تمام جدال‌های لفظی میان ایران و آمریکا، دو طرف بایستی با یکدیگر مذاکره کنند تا تنش ها در منطقه کاهش یابد.

در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو عربستان از سوی نیروهای یمنی قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت و ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور داد در صورت لزوم و کمبود نفت در بازارهای جهانی از ذخیره سازی های راهبردی نفت ایالات متحده استفاده شود.

نظرات بینندگان