arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۸

یادداشت‌های علم، سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۵۴: پاکستان می‌خواهد که ما با افغانستان و پاکستان یکی شویم

فرمودند: «اتفاقا پاکستان همین را می‌خواهد که ما با افغانستان و پاکستان یکی شویم. منتها فدراسیون می‌خواهند. یعنی خرجش را ما بدهیم و منفعتش را آقایان ببرند و من زیر بار نمی‌روم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت‌های علم، سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۵۴: پاکستان می‌خواهد که ما با افغانستان و پاکستان یکی شویم

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات علم آمده است:

صبح شرفیاب شدم. نامه‌[ای] از باهری، معاون کل دربار شاهنشاهی، رسیده بود که تقدیم کردم، ملاحظه فرمودند. فرمودند: «احتیاجی به این کار نیست.»۱
تبریک شروع سی‌وپنجمین سال سلطنت را عرض کردم و عرض کردم: «امروز برای ما روز بزرگ و پرافتخاری است.» مدتی از مرارت‌ها و سختی‌هایی که در گذشته بر وجود مبارک گذشته بازگو فرمودند. عرض کردم: «به حمدالله که همه چیز خاتمه خوش داشته است و امروزه اعلیحضرت همایونی نه تنها پیشوای محبوب ایران بلکه یک چهره بین‌المللی هستند که هم‌سطح شما کسی نیست.» فرمودند: «خواست خداوند بوده است.»
موسسه تایم اند لایف آمریکایی کتابی به نام The Persians منتشر کرده که بسیار خوب است، من‌جمله نقشه امپراتویری ایران را چاپ کرده بود. چند ایراد فرمودند که «اولا چطور یمن را در نقشه امپراتوری نگذاشته؟» عرض کردم: «از لحاظ خاک به ایران اتصال نداشته.» فرمودند: «حبشه که از طریق مصر به خاک اصلی امپراتوری اتصال داشته چطور آن را حذف کرده است؟ ایراد و اعتراض کنید.» عرض کردم: «اطاعت می‌کنم.» عرض کردم: «اگر این قسمت دنیا بخواهد واقعا اداره شود، غیر از این نقشه، همین حالا هم چاره نیست.» فرمودند: «اتفاقا پاکستان همین را می‌خواهد که ما با افغانستان و پاکستان یکی شویم. منتها فدراسیون می‌خواهند. یعنی خرجش را ما بدهیم و منفعتش را آقایان ببرند و من زیر بار نمی‌روم.»
قدری درباره پدرسوخته‌گری بی‌بی‌سی که گزارش سازمان عفو بین‌المللی را با آب و تاب علیه ایران ذکر کرده بود صبحت فرمودند. بعد هم راجع به گزارش و مصاحبه حسنین هیکل فرمودند: «این قسمت نقل‌قول مرا که گفته است، از قول من، که ما در ایران یک اقلیت کرد داریم، مطلقا تکذیب کنید و بگویید کردها اصیل و ما هرگز آن‌ها را به نظر اقلیت نگاه نمی‌کنیم. همیشه در ایران وزیر داشته‌اند و اصولا صحبت اقلیتی در بین نیست.» عرض کردم: «چشم شرحی تهیه می‌کنم.»
گزارشی از طرف یک روزنامه فرانسوی که در افغانستان پس از انقلاب پیشرفتی نشده و در قسمت‌های شمال شورش‌هایی اتفاق افتاده، به عرض رساندم. فرمودند: «ممکن است درست باشد.» کارهای آستان قدس رضوی را عرض کردم و نوسازی جدید اطراف حرم را که خیلی ساده گرفته‌ایم تصویب فرمودند.
بعد مرخص شدم. به کاری جاری رسیدم...
عصری به مجلس فاتحه مرحوم ارتشبد خاتمی رفتم. از آن‌جا به دیدن شاهدخت فاطمه همسر مرحوم رفتم. بعد به منزل برگشته تمام کار کردم، تا حالا که نصف شب است.
از اخبار مهم جهان اشغال سفارت مصر در اسپانیا توسط فلسطینی‌ها و به گروگان گرفتن سفیر مصر و سایر اعضای سفارت بود و تهدید کرده بودند که تا نصف شب دیشب اگر سادات قراردادهای جدید با اسرائیل را به هم نزند همه را خواهند کشت. سادات به عرفات تقریبا اعلان جنگ داد. آن‌ها هم جا زدند و هواپیما خواستند، به الجزایر رفتند و آن‌جا گروگان‌ها را آزاد کردند.
پی‌نوشت:
۱. محمد باهری در این نامه خطاب به علم پیشنهاد کرده که دفتر فرهنگی دربار مصاحبه‌ اخیر شاه را که «نزد صاحب‌نظران و اهل تفکر در عالم سیاست، یک اثر بدیع هنری تلقی شده است» به مقیاس وسیع و برای ایرانیان مقیم خارج، به ویژه دانشجویان، بفرستد. شاه در مصاحبه خود یادآور شده بود که کردها اصلی‌ترین نژاد ایرانی هستند و اقلیت به حساب نمی‌آیند.

نظرات بینندگان