arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۸ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۸

انگلیس: با شرکای بین المللی به حادثه عربستان پاسخ می‌دهیم

وزیر امور خارجه انگلیس گفت با شرکای بین المللی برای تشکیل بزرگترین و موثرترین پاسخ درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان همکاری می‌کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه انگلیس گفت با شرکای بین المللی برای تشکیل بزرگترین و موثرترین پاسخ درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان همکاری می‌کنیم.

«دومینیک راب» دوشنبه شب با انتشار پیامی در توییتر عنوان کرد که در این باره با همتایان سعودی، آلمانی، فرانسوی و آمریکایی خود گفت وگو کرده تا به روشنی اعلام کند که لندن حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان را محکوم می کند.

راب با این حال بر خلاف واشنگتن اتهامی را به ایران نسبت نداد. وزیر دفاع آمریکا ساعاتی پیش مدعی شد که واشنگتن از نظم بین‌المللی که ازسوی ایران در حال تضعیف است، دفاع می‌کند.

وزیر خارجه انگلیس صبح امروز هم در توییتر با انتشار پیامی محتاطانه نوشته بود: درباره اینکه چه کسی مسئول این حادثه است، تصویر به طور کامل روشن نیست.

راب افزود:‌ این یک حمله جدی علیه عربستان سعودی و زیر ساخت های نفتی آن است و پیامدهایی برای بازار عرضه و تقاضای جهانی نفت به همراه دارد.

وزیر خارجه انگلیس مدعی شد:‌ این یک اقدام جدی و وحشتناک است و ما باید پاسخی روشن و تا حد امکان جهانی به آن نشان دهیم.

جنبش انصار الله یمن، روز شنبه در واکنش به تداوم حملات جنگنده های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور در عملیاتی تحت عنوان "توان بازدارندگی دوم" پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داد.

بر اساس اعلام رسانه های سعودی، در پی این حملات، تولید و صادرات روزانه نفت عربستان ۵۰ درصد کاهش یافته است. «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان نیز با تائید کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت در شرکت آرامکو پس از حمله پهپادی انصارالله یمن، گفت که این کاهش تولید بصورت موقتی خواهد بود.

نیروهای یمنی، عربستان و امارات را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ در یمن تهدید کرده اند.

در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز تاکید کرد که در صورت لزوم و کمبود نفت از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا استفاده می کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان