arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۲۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
گزارش فایننشال تایمز از پیامدهای حمله به آرامکو؛

آیا حوادث بیشتری میان ایران و آمریکا در راه است؟

حملات روز شنبه علیه تاسیسات و میادین نفتی عربستان چالش بزرگی در مقابل قدرت های غربی ایجاد کرده اند. آمریکا ادعا می کند که ایران عامل انجام این حملات بوده است. اما غربی ها هنوز در مورد نحوه مجازات کردن تهران با یکدیگر اتفاق نظر ندارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا حوادث بیشتری میان ایران و آمریکا در راه است؟

مایکل پیتر در فایننشال تایمز نوشت: حملات روز شنبه علیه تاسیسات و میادین نفتی عربستان چالش بزرگی در مقابل قدرت های غربی ایجاد کرده اند. آمریکا ادعا می کند که ایران عامل انجام این حملات بوده است. اما غربی ها هنوز در مورد نحوه مجازات کردن تهران با یکدیگر اتفاق نظر ندارند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: آمریکا و کشورهای اروپایی نگرانند که هر گونه اقدام تلافی جویانه علیه ایران به بروز درگیری گسترده تری در خلیج فارس منجر شود. آن ها می دانند که جنگ در منطقه قیمت نفت در بازارهای جهانی را افزایش خواهد داد و به اقتصاد دنیا ضربه وارد می کند.

قدرت های اروپایی روز دوشنبه از گمانه زنی در مورد عوامل اصلی حملات اخیر پرهیز کردند. باید توجه داشته باشیم که اروپایی ها هم زمان در حال تلاش برای نجات دادن توافق هسته ای هستند و تمایلی به عصبانی کردن رهبران ایران ندارند. شبه نظامیان حوثی تحت حمایت ایران در ابتدا مسئولیت حملات پهپادی و موشکی روز شنبه را بر عهده گرفتند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در هفته های اخیر تلاش می کرد که بین تهران و واشنگتن میانجیگری کند. اما حوادث اخیر احتمال از سرگیری گفت و گو بین دو کشور را کاهش داده است.

الی گرمانمایه، کارشناس مسائل خاورمیانه در اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در این ارتباط گفت: «بدون شک تنش های اخیر کار را برای قدرت های اروپایی دشوارتر کرده اند و احتمال موفقیت دیپلماسی کاهش یافته است. اما در صورتی که دو طرف راهی برای کاهش تنش در منطقه پیدا نکنند، در ماه های آینده شاهد حوادث بیشتری خواهیم بود».

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ایران را متهم به حمله ای بی سابقه علیه دو تاسیسات نفتی دولتی عربستان کرد. مقامات ایران هرگونه نقشی در این حملات را رد کرده اند. ترامپ در صفحه توییتر خود تهران را متهم به دروغ گویی کرده است.

مقامات آمریکایی از صحبت کردن در مورد واکنش احتمالی به این حملات امتناع می کنند. مارک دوبویتز، رئیس اندیشکده بنیان دفاع از دموکراسی ها در این ارتباط گفت: «ظاهرا دولت ترامپ منتظر جمع آوری اطلاعات و شواهد بیشتر برای اثبات نقش ایران است. البته ما نمیدانیم که ترامپ در نهایت چه واکنشی نشان خواهد داد.»

مایک راجرز، رئیس سابق کمیته اطلاعاتی مجلس نماینده آمریکا معتقد است که عوامل حملات باید هزینه این اقدام خود را بپردازند. البته او گفت که آمریکا باید همه گزینه های ممکن از جمله هدف قرار دادن مواضعی در داخل ایران و روی آوردن به دیپلماسی را در نظر بگیرد.

در ماه ژوئن نیروهای مسلح ایران یک پهپاد جاسوسی آمریکا را در نزدیکی تنگه هرمز هدف قرار دادند. ترامپ تصمیم گرفت که به این اقدام تهران واکنش نشان ندهد. به همین خاطر بسیاری از تحلیلگران اشاره می کنند که تهدیدات رئیس جمهور آمریکا توخالی به نظر میرسند.

سوزان مالونی، کارشناس مسائل ایران در موسسه بروکینگز در مصاحبه با ما گفت: «ترامپ در صفحه توییتر خود با لحن تندتری صحبت می کند. اما در عمل مشاهده کرده ایم که تمایلی به استفاده از گزینه نظامی ندارد. او به خوبی می داند که مردم آمریکا از یک جنگ پرهزینه دیگر در خاورمیانه پشتیبانی نمی کنند».

تورکلی المالکی، سخنگونی ائتلاف نظامی عربستان در جنگ داخلی یمن روز گذشته ادعا کرد نتایج اولیه نشان می دهند که سلاح های استفاده شده در حملات اخیر ایرانی بوده اند.

عربستان و آمریکا در سال های گذشته بارها ایران را متهم به ارسال سلاح برای حوثی های یمن کرده بودند. البته دو عربستان هنوز به طور مستقیم ایران را به عنوان عامل انجام حملات روز شنبه معرفی نکرده است.

چند روز قبل از این حملات جان بولتون، مشاور امنیت ملی تندروی ترامپ از کاخ سفید اخراج شده بود. در هفته های اخیر گمانه زنی های زیادی در مورد احتمال دیدار ترامپ با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده است.

قدرت های اروپایی نیز تاکنون بیانیه های محتاطانه ای را در واکنش به حملات اخیر منتشر کرده اند. سخنگوی دولت آلمان در کنفرانس خبری خود گفت که دولت آنجلا مرکل هنوز ارزیابی در مورد عاملان احتمالی حملات انجام نداده است.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا نیز در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز این حملات را نقض آشکار قوانین بین المللی توصیف کرد. اما او اضافه کرد که بریتانیا هنوز نمی تواند در مورد عوامل مسئول اظهار نظر کند.

دولت مکرون نیز در بیانیه خود هشدار داد که چنین حملاتی خطر درگیری در منطقه را افزایش می دهند. روسیه به قدرت های غربی در مورد هر گونه اقدام نظامی علیه تهران هشدار داد.

البته قدرت های اروپایی نیز همچون آمریکا نگران رفتار مخرب ایران از جمله برنامه موشکی و حمایت از گروه های شبه نظامی در یمن، سوریه و لبنان هستند. اما آن ها هیچ تمایلی برای ورود به یک جنگ جدید در خاورمیانه ندارند.

تشدید تنش در منطقه می تواند امیدهای اروپایی ها برای نجات دادن توافق هسته ای را نابود کند. دولت فرانسه اخیرا یک بسته اعتباری 15 میلیارد دلاری را در ازای پایبند ماندن تهران به تعهدات هسته ای خود و بازگشت به میز مذاکره پیشنهاد کرده بود.

اما در شرایط کنونی به نظر می رسد که مسیر دیپلماسی با موانع بیشتری روبرو شده است. افزایش تنش در خاورمیانه پیدا کردن یک راه حل صلح آمیز برای بحران ایران را دشوارتر میکند.

الکس هالمن، عضو اندیشکده شبکه رهبری اروپا در این ارتباط گفت: «حوادث اخیر کشورهای اروپایی را در موقعیت دشوارتری قرار داده اند. آن ها برای پیشبرد مسیر دیپلماسی باید ایران را وادار کنند که از انجام اقدامات تحریک آمیز پرهیز کند».

نظرات بینندگان