arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۰

مجازات زندان در انتظار کارشناسان هواشناسی بی دفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق نوشت: کارشناسان پیش‌بینی‌کننده وضعیت آب و هوا در آفریقای جنوبی از این به بعد باید در کارشان نهایت دقت را داشته باشند تا یک وقت در پیش‌بینی‌هایشان سوتی ندهند وگرنه زندان انتظار آنها را می‌کشد.

به تازگی به کارشناسان مستقل این حوزه هشدار داده شده که اگر بدون اجازه مقامات مسوول، اطلاعات آب و هوایی را اشتباه به گوش مردم برسانند یا 800 هزار پوند جریمه می‌شوند یا اینکه حداکثر 10 سال زندانی خواهند شد. دلیل این تهدید عجیب، قانونی است که به خاطر تاثیرات مخرب پیش‌بینی‌های اشتباه آب و هوا روی وضع اقتصادی و اجتماعی مردم وضع شده.

بارها پیش آمده که یک پیش‌بینی اشتباه در مورد احتمال سیل یا توفان در کنار ترساندن مردم، بازار را هم حسابی به هم ریخته. براساس این قانون آن دسته از کارشناسانی که می‌خواهند وضعیت جوی بد را به مردم اطلاع دهند باید از سازمان هواشناسی آفریقا مجوز کتبی داشته باشند و اگر کسی این قانون را زیر سوال ببرد برای بار اول پنج سالی در زندان خواهد بود یا اینکه 400 هزار پوند جریمه می‌شود و در صورتی که اشتباه خود را تکرار کند جریمه بیشتری انتظارش را می‌کشد.

قانون جنجالی کنگره ملی آفریقا واکنش حزب اتحاد دموکرات این کشور را در پی داشته. گرت مورگان سخنگوی این حزب قانون جدید را قانون بی‌رحمانه‌ای دانسته که تنها باعث خوشحالی مقامات سازمان هواشناسی آفریقا می‌شود. به گفته او با وضع این قانون کارشناسان نمی‌توانند قبل از داشتن مجوز کتبی به مردم در مورد تغییرات آب و هوا هشدار دهند هرچند مقامات سازمان هواشناسی از تصمیم‌شان دفاع و آن را اقدامی در جهت رفاه حال شهروندان ارزیابی کرده‌اند.

آفریقای جنوبی کشوری است که به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش در معرض انواع تغییرات عجیب آب و هوا قرار دارد.
نظرات بینندگان