arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۷۶۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸

لایو خبر - ۱ مهر ۹۸

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انگلیس: وقت مذاکره بر سر توافق جدید با ایران است/ترامپ: موافقم
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۲۳:۳۵

بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه گفت وقت توافق جدید با ایران است. 

همزمان با حضور سران کشورهای دنیا در نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نخست‌وزیر انگلیس در مصاحبه با اسکای‌نیوز گفت: «ما به کارهایی که ایرانی‌ها انجام دادند چطور پاسخ می‌دهیم؟ کاری که انگلیس انجام می‌دهد تلاش برای گردهم آوردن طرف‌ها و تنش‌زدایی است.»

وی اضافه کرد: «صرفنظر از اینکه مخالفت‌های شما با توافق هسته‌ای قدیمی با ایران چیستند، وقت حرکت به سمت عقد توافقی جدید است.» 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا لحظاتی بعد از اظهارات جانسون گفت با نظر او درباره لزوم توافق هسته‌ای جدید با ایران موافق است. او گفت برای جانسون احترام قائل است و از اینکه او این پیشنهاد را مطرح کرده شگفت‌زده نشده است.

مکرون: جداگانه با ترامپ و روحانی دیدار می‌کنم
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۲۳:۳۴

رئیس‌جمهور فرانسه دوشنبه گفت به صورت جداگانه با رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس‌جمهور ایران دیدار خواهد کرد.

به گزارش فارس، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دوشنبه گفت که به صورت جداگانه با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری ایران دیدار خواهد کرد.

او گفت امروز به صورت غیررسمی با ترامپ صحبت کرده و فردا بار دیگر با او ملاقات خواهد کرد. ماکرون گفت امشب با روحانی دیدار می‌کند.

‏مخالفت حدادعادل با شفافیت آراء نمایندگان مجلس: درباره به مصلحت بودن مطلع شدن ‎مردم از رای هر نماینده تردید دارم / شفافیت آراء برای نمایندگان ‎مجلس جنبه های منفی دارد
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۲۳:۳۴

غلامعلی حدادعادل با اشاره به طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس گفت: امروز خیلی‌ها طرفدار شفافیت آرا هستند ولی من قصد دارم بگویم که اگر کسی به یک جمع‌بندی رسید و آن جمع‌بندی خلاف موج رسانه‌ای و افکار عمومی بود، ممکن است شفافیت آرا آن کس را در معذوریت قرار دهد که و او نتواند به آن چیزی که حق تشخیص داده است رای دهد. 

او در ادامه افزود: همه جنبه مثبت طرح شفافیت آرای نمایندگان را دیده‌اند که البته جنبه‌های مثبتی هم دارد ولی جنبه منفی آن را هم باید دید, البته مسئله شفافیت آرا در جمع‌بندی کار مجلس شورای اسلامی اثر ندارد چراکه مجموع آرا را می‌خوانند و مثبت یا منفی نتیجه‌گیری می‌کنند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح جنبه منفی شفافیت آرا, گفت: با شفاف شدن آرا افرادی که جمع‌بندی آنها خلاف موج رسانه‌ای به وجود آمده و افکار عمومی باشد متهم خواهند شد و این قطعاً خلاف است. 

بعیدی نژاد: استنا ایمپرو امروز رفع توقیف شد
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۱۹:۴۳

https://www.entekhab.ir/files/fa/news/1398/7/1/736410_620.jpg

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن گفت: کشتی بزرگ «‌استنا ایمپرو» تحت پرچم انگلیس، امروز (دوشنبه) بعد از تکمیل فرآیند قضایی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران، از توقیف آزاد شد. بعیدی نژاد این مطلب را در صفحه توئیترش اعلام کرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش از این از رفع توقیف این نفتکش بعد از طی مراحل قضایی و حقوقی خبر داده بود.

مکرون: جداگانه با ترامپ و روحانی دیدار می‌کنم
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۱۹:۴۳

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دوشنبه گفت که به صورت جداگانه با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری ایران دیدار خواهد کرد.

او گفت امروز به صورت غیررسمی با ترامپ صحبت کرده و فردا بار دیگر با او ملاقات خواهد کرد. ماکرون گفت امشب با روحانی دیدار می‌کند.

ترامپ درباره احتمال دیدار با روحانی: ببینیم چه می‌شود
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۱۸:۱۶

https://www.entekhab.ir/files/fa/news/1398/7/1/736386_341.jpg

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره امکان دیدار با روحانی گفت: خواهیم دید چه اتفاقی خواهد افتاد.رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته نیز گفته بود که آماده است تا طرح پیشنهادی ایران برای ایجاد ثبات و آرامش در منطقه خلیج فارس را بشنود.

وی که در جریان یکی از سفرهایش در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد طرح پیشنهادی «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران و اینکه آیا حاضر است این طرح را بشنود، گفت: «من همیشه حاضرم. برنامه‌ای برای دیدار با او ندارم، اما همیشه حاضرم. آنچه آن‌ها می‌خواهند را گوش می‌دهم، اما برنامه‌ای برای دیدار ندارم.»

نتانیاهو بار دیگر در راه نخست‌وزیر شدن
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۱۷:۴۷

روز دوشنبه رایزنی‌های رووین ریولین رئیس اسرائیل درباره تشکیل دولت جدید پایان یافت که بر اساس آن بنیامین نتانیاهو به ۵۵ توصیه برای تصدی مجدد نخست وزیری در برابر ۵۴ توصیه برای بنی گانتس رئیس حزب آبی سفید دست یافته است. بر اساس گزارش کانال دوازدهم تلویزیون اسرائیل، ارزیابی منابع بلندپایه نشان می‌دهد که ریولین پس از نشست سه جانبه که گانتس هم در آن شرکت می‌کند، نتانیاهو را مامور تشکیل دولت آتی کند.

مکرون شانس دیدار ترامپ و روحانی افزایش نیافته
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۱۴:۵۶

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در خصوص احتمال دیدار رؤسای جمهور ایران و آمریکا گفت: «شانس دیدار میان رئیس‌جمهور ترامپ و حسن روحانی قطعاً از زمان حمله نفتی عربستان سعودی، افزایش نیافته است».

روحانی برای سفر به نیویورک تردید داشت
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۱۴:۵۴

«علی ربیعی» سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهوری ابتدا تردید داشت که این سفر [به نیویورک]  انجام شود یا خیر و در جلسات مختلف این تردید را بیان می‌کرد و همفکری و هم نظری دوستان را می‌طلبید. اما این سفر انجام شد و دلیل آن هم احقاق حقوق ملت ایران و رساندن پیام کشورمان به مجامع جهانی و افکار عمومی دنیا است. سخنگوی دولت همچنین درباره توییت «کریستین امان پور» در خصوص مشروط شدن دیدار روحانی با ترامپ به لغو تحریم‌های ضد ایرانی اظهار کرد: اگر آمریکا آماده متوقف کردن تحریم‌ها و بازگشت به توافق هسته ای باشد، راه برای تصمیم گیری ما باز خواهد شد از جمله این تصمیمات گفت و گو است؛ در آن صورت تصمیم لازم و مناسب را اتخاذ خواهیم کرد.

واکنش ترامپ به طرح صلح روحانی: استقبال می کنم
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۱۱:۱۵

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به طرح صلح حسن روحانی برای منطقه خاورمیانه گفت: من همیشه آماده شنیدن طرح صلحی از سوی ایرانی ها هستم. ایران ظرفیت و مردم فوق العاده ای دارد و مدعی شد که امیدوار است ایران به کشوری بزرگ و ثروتمند تبدیل شود. ترامپ همچنین درباره دیدار احتمالی با روحانی در نیویورک گفت: برنامه ای برای این دیدار ندارم.

روحانی: موضوع آرامکو، دعوای آمریکا با چین است
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۱۰:۰۸

حسن روحانی رئیس جمهور پیش از عزیمت به نیویورک گفت: طرح ما برای امنیت منطقه همکاری دسته جمعی امنیتی اقتصادی با حضور سازمان ملل است. وی افزود: نام این طرح ابتکار صلح هرمز است چون حرف های اولش که اچ، او و پی و ای است با هم ترکیب می شود و نامش امید می شود. روحانی همچنین گفت: وزیر خارجه آمریکا مدام حرف‌های بی‌منطق می زند؛ تاکنون ندیدم که منطقی حرف بزند؛ این از عجایب تاریخ است که یک وزیرخارجه همیشه حرف‌های نادرست می‌زند. او درباره حادثه آرامکو و اتفاقات بعد از آن نیز گفت: بیش از آنچه که در آرامکو خسارت وارد شده، تبلیغ می کنند.  آمریکا می‌خواهد کل نفت مناطق شرقی عربستان را به طور کامل در مشت خود بگیرد؛ این دعوا البته مربوط به ما نیست، دعوای آمریکا با چین و دیگران است.

شاید بازسازی آرامکو یک سال طول بکشد
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۰۹:۵۳

روزنامه "وال استریت ژورنال" آمریکا به نقل از مقامات سعودی و پیمانکاران نفتی مطلع خبر داده که ممکن است بازسازی تاسیسات نفتی آسیب دیده آرامکو عربستان که از حملات هفته گذشته به شدت آسیب دیده، نه در عرض چند هفته بلکه چند ماه و حتی 1 سال طول بکشد.

جانسون: ایران مسئول حمله به آرامکو است
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۰۹:۵۲

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس مدعی شد: به احتمال زیاد ایران مسئول حمله به تاسیسات آرامکو در عربستان سعودی است. جانسون گفت: به تلاش های نظامی به رهبری آمریکا در منطقه می پیوندیم.

شرط روحانی برای دیدار با ترامپ در نیویورک
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۰۹:۳۸

کریستین امانپور خبرنگار و مجری شبکه خبری سی ان ان در حساب توئیتری خود نوشت: «ظریف امروز به من گفت که رئیس جمهور روحانی حاضر است با (دونالد) ترامپ این هفته در نیویورک دیدار کند، اگر ترامپ حاضر باشد آن چیزهایی که ضروری است را انجام دهد؛ لغو تحریمها در ازای نظارتهای دائمی بر برنامه هسته ای ایران.»

آنچه گذشت
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۰۹:۳۷

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

نظرات بینندگان