arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۲ - ۲۶ دی ۱۳۹۰

پيام آيت‌الله جوادي آملي به استاد فرشچيان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اگر مي توانستم به استاد فرشچيان پيامي برسانم، توصيه مي کردم که تابلويي بکشد تا منطق الطير عطار و جريان سيمرغ او را بشکافد.

به گزارش انتخاب به نقل از مرکز خبر حوزه، حضرت آيت الله جوادي آملي، در ديدار اعضاي شوراي برگزاري همايش ملي هنر و تبليغ که عصر امروز در بنياد علوم وحياني اسراء برگزار شد، گفتند: هدف حوزه اين نيست که هنرمند به جامعه عرضه کند، هدف حوزه آن است که هنرمندانه دين را به مردم برساند و تبليغ نمايد.

ايشان افزودند: ساختار دين اسلام هنري است و مي بايست توسط حوزويان هنرمند با استفاده از ابزار هنر تبليغ شود.

معظم له ادامه دادند: حوزه نبايد تلاش کند که متخيل را محسوس کند، بايد معقول را محسوس کند، هنر اين است که معقول را محسوس کرد و در اين زمينه ابتدا بايد هنر را معنا نمود.

حضرت آيت‌الله جوادي‌آملي در تبيين معناي هنر، افزودند: هنر تجلي معقول در دستگاه خيال است که با خروجي جماد محسوس عجين مي شود؛ بنابراين سه عنصر معقول، خيال و محسوس بايد باشد تا هنر ديني باشد، اگر چيزي ريشه عقلي نداشته باشد و مبرهن نباشد ، در دستگاه هنر اسلامي و ديني نيست.

معظم له بيان کردند: سّر ناکامي برخي نويسندگان حوزوي با اينکه واقعا عالم هستند اين است آنچه معقول آنها است را نمي توانند به محسوس تبديل کنند، اين چنين نيست که همه نويسندگان در صف کمتر از مرحوم آخوند و شيخ انصاري بوده باشند؛ خير، ولي موفقيت براي کسي بوده که مانند مرحوم آخوند و شيخ انصاري رياضي وار فکر مي کردند.

حضرت آيت الله جوادي آملي بيان داشتند: هنر تبليغ اين است که مايه علمي داشته باشد، بايد دين را تبليغ کرد نه زيد و عمر را، هنر تبليغ نيازمند تخيل قوي و تحصيل کرده است؛البته خيالي که پرورش يافته است، اين چنين نيست که خيال وجود نداشته باشد، اگر کسي از خيال بهره لطيف برد، مانند مولوي و حافظ و عطار مي شود.

معظم له گفتند: اگر مي توانستم به استاد فرشچيان پيامي برسانم، توصيه مي کردم که تابلويي بکشد تا منطق الطير عطار و جريان «سيمرغ» او را بشکافد، البته منطق الطير از کتاب الطير بوعلي سينا نوشته شده است و مباني علمي عميقي دارد، در اين داستان سي مرغ از کثرت به وحدت رسيده و «سيمرغ» شدند، ابتدا سي مرغ بودند که به مقام فنا رسيدند و به «سيمرغ» تبديل شدند.

ايشان ادامه دادند: قدرت خيال از بزرگترين برکات است، اگر کسي خيال پرداز باشد، بايد تربيت شده باشد، قوه خيال در بخش انديشه اگر تربيت شود، بايد در اختيار عقل و نظر باشد تا در مواقع ضروري از حس خودش مجتهدانه وارد نشود و از عقل کمک بگيرد.

معظم له اضافه کردند: اگر کسي از حس مدد و مايه بگيرد و عقل را درگير نکند، گمراه مي شود، چون خيالي که قيم و سرپرست نداشته باشد، مانند بچه اي است که بازي گوشي مي کند و بدون عقل و علم تربيت مي شود و رها است و چون تربيت نشده، فريب مي خورد؛ بنابراين انسان خيال زده با خيال حرف مي زند و پيش مي رود و حتي جنگ و صلحش با خيال است.

ايشان تاکيد کردند: شيطان همه زشتي ها و سموم را در قالب برخي هنرها زيبا جلوه مي دهد و با  زر ورقي با عنوان خدمت به دين جلوه مي دهد، همه زباله ها را پشت آن زر ورق زيبا به خورد انسان مي دهد، انسان هايي که فريب مي خورند در اين زباله مي افتند.

معظم له بيان کردند: اين گونه نيست که شيطان به ما بگويد اينجا چاه است و برو داخلش، بلکه مي گويد اينجا بوستان زيبايي است و برو داخل شو و جلو که مي روي به چاه مي افتي، يکي از کارهايي که مي تواند اثر گذار باشد علم است و علم مي تواند انسان را از خيال نجات دهد.

حضرت آيت الله جوادي آملي گفتند: در حوزه هاي علميه هنر به تازگي جوانه زده و بايد مورد اهتمام بيشتر قرار گيرد و دروس مربوط به اين عرصه مانند علم النفس در حوزه بايد تدريس شود.

معظم له در پايان خاطرنشان کردند: هنر از بهترين ظرايف رزق و روزي انسان ها است، ساختار دين ما هنري است و بايد با ابزار هنر و هنرمندانه ترويج شود و به دنيا شناسانده شود.
نظرات بینندگان