arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۲۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸

عراق دوباره ایده نشست منطقه‌ای در بغداد را پیشنهاد کرد

رئیس‌جمهور عراق در یادداشتی بار دیگر ایده برگزاری نشست منطقه‌ای در بغداد را مطرح کرد و گفت قصد دارد مقام‌های کشورهای همسایه عراق را به شرکت در این نشست دعوت کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس‌جمهور عراق در یادداشتی بار دیگر ایده برگزاری نشست منطقه‌ای در بغداد را مطرح کرد و گفت قصد دارد مقام‌های کشورهای همسایه عراق را به شرکت در این نشست دعوت کند.

به گزارش فارس، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق روز چهارشنبه در یادداشتی در نشریه «وال استریت ژورنال»، گفت بغداد قصد دارد نشستی منطقه‌ای با هدف کاهش تنش‌ها در غرب آسیا برگزار کند.

وی ادامه بحران در سوریه و عراق را از ریشه‌های تنش در منطقه عنوان کرده و نوشته است که بغداد شدیدا از بالا گرفتن درگیری‌ها و حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی نگران است.

او با بیان اینکه عراق با شکست دادن داعش در آستانه یک «عصر تازه» قرار دارد، این پیروزی را «شکننده» توصیف کرده و نوشته است که بغداد نمی‌خواهد به درگیری‌های منطقه‌ای کشیده شده یا پایگاهی برای درگیری‌های نیابتی باشد.

صالح نوشته است: «به نفع ماست که به عنوان یک نیروی ثبات‌ساز عمل کرده و از موقعیت راهبردی و روابط خوب خود با همسایگان برای ریشه‌کن کردن افراط‌گرایی بهره‌ گیریم. عراق تلاش می‌کند تا نیرویی برای ثبات و پلی برای یکپارچگی اقتصادی در خاورمیانه باشد».

او سپس با اشاره به تلاش‌های شکست‌خورده سابق برای ایجاد همگرایی در منطقه غرب آسیا، نوشته است: «اما این به نفع همه است که خاورمیانه بر درگیری‌ها فائق آید. عراق می‌خواهد همسایگان خود را دعوت کند تا برای گفت‌وگویی در بغداد گردهم آیند. نقطه آغاز این گفت‌وگو، لزوم حمایت از ثبات و همگرایی اقتصادی عراق است».

پیش از این هم حزب‌ «الدعوة» از احزاب مهم و قدیمی عراق از کشورهای خلیج فارس و در رأس آن عربستان سعودی و ایران خواسته بود که برای حل مشکلات مستقیماً گفت‌وگو و دیدار کنند.

نظرات بینندگان