arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۲۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۰

لاریجانی به نماینده دولت: چرا می​خواهید اختیارات رهبری را ضیق کنید؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بندی از لایحه مبارزه با قاچاق ارز و کالا، جرائمی غیر قابل عفو عنوان شده بود. حال آنکه رهبری بر اساس قانون اساسی از چنین اختیاری برخوردارند.


به گزارش خبرآنلاین، این موضوع با تذکر و اخطار قانون اساسی، ابراهیم نکونام رئیس کمیسیون اصل نود و غلامرضا مصباحی مقدم روبرو شد. این دو نماینده روحانی مجلس معتقد بودند که چون بر اساس بند 11 اصل 110 قانون اساسی اختیار عفو زندانیان در دست ولی فقیه و مقام معظم رهبری است، نمی​توان جرائمی را غیر قابل عفو خواند و اختیارات رهبری را  محدود کرد.
رئیس مجلس تذکر آنها را وارد دانست و اخطار قانون اساسی​اشان را به رای گذاشت. او پیش از این رای گیری نظر نماینده دولت را پرسید و او بی آنکه پشت تریبون قرار بگیرد گفت که دولت مخالف حذف این بند از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

 پاسخ وی با تعجب لاریجانی همراه شد که خطاب به نماینده دولت گفت: بر اساس اصل 110 قانون اساسی عفو در اختیارات رهبری است. شما چرا با پرهیز از محدودیت در اختیارات رهبری مخالفید؟ چرا می خواهید اختیارات رهبری را ضیق کنید؟

نماینده دولت باز هم پشت تریبون نیامد و کوشید تا موضع دولت را توجیه کند اما رئیس مجلس باز هم به او گفت: وقتی مخالفید یعنی منظورتان این است که رهبری نمی​تواند در عفو برخی جرایم ورود پیدا کند. این چه کاری است که می​خواهید بکنید؟
نهایتا حذف این ممنوعیت در عفو قاچاقچیان به رای نمایندگان گذاشته شد و آنها با آرای خود اعلام کردند که مخالف محدود کردن اختیارات رهبری هستند. به این ترتیب این بخش از لایحه مذکور حذف شد.

نظرات بینندگان