arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۲ - ۲۷ دی ۱۳۹۰

"افزایش آمار زندانیان ربطی به حوادث بعد انتخابات ندارد"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایلنا: رئیس سازمان زندان‌ها در حالی‌که افزایش آمار زندانیان بعد از انتخابات ریاست جمهوری را قبول دارد، ‌تاکید می‌کند: «بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 افزایش آمار زندانیان داشتیم، اما انتساب افزایش آمار بعداز انتخابات را غلط ‌می‌دانم.»

غلامحسین اسماعیلی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا، افزود: «رابطه‌ای بین افزایش آمار زندانیان و حوادث بعد از انتخابات نیست، مجرمان حوادث بعد از انتخابات در جمع آمار زندانیان ما عددی نیستند‌.»

وی با طرح این سئوال که «در بدترین حوادثی که برای کشور ما اتفاق افتاد مثل حادثه عصر عاشورای سال 88 چقدر بازداشتی داشتیم؟» توضیح داد: «در قوه قضائیه مقارن با انتخابات 88 در رأس و بدنه قوه تغییر مدیریت داشتیم. در دوره گذشته یعنی ریاست آیت‌الله شاهرودی در قوه قضائیه، ایشان اساسا با زندانی و حبس کردن افراد مخالف بودند و بارها اعلام ‌می‌کردند که در موارد شرعی حبس محدود داریم‌. رویکرد آیت‌الله شاهرودی در ارتباط با زندان رویکرد خاصی بود.»

وی افزود: «در حال حاضر نه اینکه بگوئیم این رویکرد کاملا عوض شده اما با رویکرد دوره آیت‌الله شاهرودی تفاوت جدی دارد. در دو سالی که از ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی بر قوه قضائیه می‌گذرد، نشنیده‌ایم که بگویند ما زندان نمی‌خواهیم یا اینکه در مواردی اصلا زندان نداریم‌.»

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه توضیحات خود در مورد چرایی افزایش آمار زندانیان بعداز انتخابات گفت: «افزایش آمار زندانیان در سال 88، دلایل مختلفی داشته، رویکرد جدید قوه قضائیه‌، رویکرد جدید پلیس و پیگیری برخی از مواردی که قبلا پیگیری نمی‌شد در این موضوع موثر است.»

اسماعیلی افزود: «در دادگستری‌ها و در اجرای احکام‌، احکامی صادر شده که اجرا نشده بود و در دوره جدید برای اجرای احکام اهتمام شد.»

همچنین وی گفت: «در مورد زندانیان معتاد هم قبلا گفته شده‌بود که به زندان برده نشوند، به‌همین دلیل نیز نیروی انتظامی طرح جمع‌آوری معتادان را اجرا نمی‌کرد.»

وی افزود: «در دوره جدید این تفاوت رویکرد ایجاد شد و آیت‌الله آملی لاریجانی تأکید کردند در جرایمی که نظم و امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازد، برخورد قاطع و سریع صورت گیرد.»

اسماعیلی ادامه داد: «در دوره گذشته زندانیان فراوانی در مرخصی بودند و بسیاری از بخش‌های امنیتی به این موضوع و به این روند اعتراض داشتند‌. خود من پیشنهاد اصلاح آئین‌نامه مرخصی زندانیان را دادم. آئین نامه مرخصی زندانیان اصلاح شد و مرخصی زندانیان فوق العاده محدود شد.»

اسماعیلی افزود:‌ «پلیس نیز در این شرایط فضا را مناسب دید و شروع به جمع‌آوری مجرمین خرده پا کرد. پیش‌تر این موضوع در رویکرد پلیس نبود و حتی از اینکه در قوه قضائیه با آنها برخورد شود، مأیوس بودند. اما بعداز تغییر مدیریت در قوه قضائیه این احساس ایجاد شد که در قوه قضائیه با این جرایم برخورد ‌می‌شود.»

وی با اشاره به انتظار مردم برای جمع‌آوری معتادان از زیر پل‌ها و پارک‌ها گفت: «البته کنار این عوامل، مسائل اقتصادی‌ و اشتغال نیز در افزایش جمعیت زندانیان، تأثیرگذار بود اما هیچ کدام از این عوامل‌، عوامل اصلی و تأثیرگذار جدی نیست.»

اسماعیلی افزود: «نمی‌توان گفت مجرمین مرتبط با انتخابات و مجرمین امنیتی چند درصد زندانیان هستند، من صراحتاً می‌گویم اینها را اصلا نمی‌شود با درصد سنجید بلکه باید تعداد آنها را در هزار محاسبه کرد.»

رئیس سازمان زندان‌ها در اثبات این سخن خود گفت: «علاوه بر زندانیان حوادث بعد از انتخابات، زندانیان امنیتی، اعضای پژاک، پ. ک. ک، عناصر نفاق و تجزیه طلب‌ها و کل کسانی که در کشور می‌توان به پرونده‌شان ‌وصف امنیتی داد، قطعا یک درصد هم نیستند لذا ‌می‌گویم باید تعداد اینها را در هزار سنجید.»
نظرات بینندگان