arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۴ - ۰۴ مهر ۱۳۹۸

اردوغان: مقصر دانستن ایران در حمله به آرامکو کار درستی نیست

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره اتهاماتی مبنی بر این که ایران در حملات رخ‌داده به مجموعه پالایشگاهی آرامکو در عربستان سعودی نقش داشته است، گفت که مقصر دانستن ایران «کار درستی نیست». ما باید تصدیق کنیم که حملات در این مقیاس از بخش‌های گسترده‌ای در یمن انجام شده‌اند. اما این که ما تمام مسئولیت را بر عهده ایران بدانیم، به مسیر درستی منتهی نخواهد شد، چراکه شواهد موجود، لزوما به آن اتفاق اشاره نمی‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس جمهور ترکیه ضمن بی‌تاثیر دانستن تحریم‌های ایران، گفت که مقصر دانستن ایران در حمله رخ‌داده به آرامکو کار درستی نیست.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز درباره اتهاماتی مبنی بر این که ایران در حملات رخ‌داده به مجموعه پالایشگاهی آرامکو در عربستان سعودی نقش داشته است، گفت که مقصر دانستن ایران «کار درستی نیست».

اردوغان در این باره اظهار کرد: ما باید تصدیق کنیم که حملات در این مقیاس از بخش‌های گسترده‌ای در یمن انجام شده‌اند. اما این که ما تمام مسئولیت را بر عهده ایران بدانیم، به مسیر درستی منتهی نخواهد شد، چراکه شواهد موجود، لزوما به آن اتفاق اشاره نمی‌کند.

دولت آمریکا پس از رخ دادن حمله به آرامکو، با ادعایی بی‌اساس ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرد.

این در حالی است که پس از وقوع حمله پهپادی گسترده انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو واقع در شرقی‌ترین نقطه عربستان، مقامات آمریکایی و سعودی طی روزهای گذشته با ادعای اینکه حوثی‌ها نمی‌توانسته‌اند بدون کمک جمهوری اسلامی چنین عملیاتی را انجام دهند، تلاش دارند ایران را عامل این حمله معرفی کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در این باره گفت: سعودی‌ها خودشان هم اتهامات علیه ایران را باور ندارند. با توجه به اینکه رژیم سعودی، ایران را بابت حمله به تأسیسات نفتی خودش مقصر می‌داند - که اتهامی بی‌اساس است - جالب است که آنها با نقض آتش‌بس مورد حمایت سازمان ملل، برای تلافی به «حدیده» یمن حمله کردند. واضح است که حتی خود سعودی‌ها هم دروغ دخالت ایران را باور ندارند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در آمریکا درباره تحریم‌های ایران گفت: ما امروز این‌جاییم و فردا نخواهیم بود. به ویژه این که، ما با ایران همسایه‌ایم و من به شخصه می‌دانم که تحریم‌ها هیچ‌گاه چیزی را حل نکردند.

نظرات بینندگان