arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۰۵ مهر ۱۳۹۸

برنامه معترضان هنگ‌کنگی برای اعتراض در سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین

در آستانه جشن هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین، معترضان هنگ‌کنگی از آمادگی برای برگزاری تجمع و گردهمایی طی روزهای آتی خبر دادند.این رویداد، پنجمین سالگرد تظاهرات "چتر" به شمار می‌رود؛ این تظاهراتِ دموکراسی‌خواهانه در سال ۲۰۱۴ از وادار کردن پکن به پذیرش مطالبات مردم هنگ‌کنگ ناکام مانده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در آستانه جشن هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین، معترضان هنگ‌کنگی از آمادگی برای برگزاری تجمع و گردهمایی طی روزهای آتی خبر دادند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، هزاران نفر از مردم هنگ‌کنگ، عصر فردا (شنبه) در مرکز این دولت‌شهر به تظاهرات خواهند پرداخت. نهادهای دولتی با تجمع در پارک تامار -در نزدیکی شورای قانون‌گذاری هنگ‌کنگ- موافقت کرده‌اند.

این رویداد، پنجمین سالگرد تظاهرات "چتر" به شمار می‌رود؛ این تظاهراتِ دموکراسی‌خواهانه در سال ۲۰۱۴ از وادار کردن پکن به پذیرش مطالبات مردم هنگ‌کنگ ناکام مانده بود.

انتظار می‌رود روز یکشنبه که مقارن با روز جهانی "ضد تمامیت‌خواهی" است نیز مردم به خیابان‌ها بیایند؛ در چندین شهر مختلف جهان از جمله پاریس، برلین، تایپه، نیویورک، کی‌یف و لندن، روادیدی مشابه در ابراز همبستگی با مردم هنگ‌کنگ ترتیب داده شده است.

با این حال، روز اول اکتبر (جشن تاسیس جمهوری خلق چین) وقوع بزرگترین تظاهرات هنگ‌کنگی‌ها انتظار می‌رود. معترضان قصد دارند طی این روز خواسته‌های خود مبنی بر برقراری دموکراسی گسترده را در سطح بین‌المللی مطرح و سران سیاسی در پکن را شرمسار کنند. فعالان این دولت‌شهر قصد دارند تظاهرات گسترده را از پارک ویکتوریا تا باغ چاتِر -واقع در نزدیکی مقر دولت- شکل دهند.

در حالیکه شی‌ جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین قصد دارد در مراسم اول اکتبر تصویری از قدرت و اتحاد ملی به نمایش بگذارد، مقامات هنگ‌کنگ جشن‌های رسمی را محدود کرده‌اند تا از برآشفتن احتمالی پکن اجتناب به عمل آید.

از سوی دیگر، حامیان دولت پکن نیز قرار است به تجمع در هنگ‌کنگ بپردازند و این موضوع احتمال بروز درگیری میان دو طرف را افزایش داده است.

طی ماه‌های اخیر، هنگ‌کنگ شاهد تظاهراتی گاه خشونت‌آمیز بوده که طی آن‌، معترضان ضد دولتی به بستن جاده‌ها و خرابکاری در ایستگاه‌های مترو پرداخته‌اند. نیروهای پلیس این شهر در واکنش، بعضا به شلیک گاز اشک‌آور، اسپری فلفل و استفاده از ماشین‌های آب‌پاش متوسل شده‌اند.

این تظاهرات نخست در اعتراض به لایحه‌ "استرداد" که امکان تحویل دادن مظنونان هنگ‌کنگی به دادگاه‌های سرزمین اصلی چین را فراهم می‌کرد، شکل گرفت؛ پس از آنکه مقامات از طرح این لایحه عقب نشستند، معترضان راضی نشده و اعتراضات ابعاد گسترده‌تری یافت.

روز پنج‌شنبه، انبوهی از مردم با سر دادن شعارهای ضد دولتی، باعث شدند کری لام، رئیس‌ اجرایی منطقه هنگ‌کنگ، ساعت‌ها در استادیوم محل سخنرانی‌اش گیر بیفتد. کری لام طی این رویداد، "اولین گفتگوی" خود با مردم را جهت خواباندن این آشوب شکل داد. او نهایتا به همراه دیگر مقامات، با مساعدت نیروهای پلیس از منطقه مذکور خارج شد.

نظرات بینندگان