arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۵۹۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۸

یادداشت‌های اعتمادالسلطنه، یکشنبه ۵ مهر ۱۲۶۴: قریب هزار نفر زن سر راه شاه را گرفته و فریاد از نبودن نان کرده بودند

دیروز که شاه از شهر مراجعت به عشرت‌آباد می‌فرمودند، قریب هزار نفر زن سر راه شاه را گرفته بودند و فریاد از نبودن نان کرده بودند. شاه به نایب‌السلطنه [کامران میرزا (حاکم تهران)] تغیر زیاد فرمودند. واقعا جای تغیر هم داشت. در این وقت سال با فراوانی نعمت این حقه‌بازی جز تحریک چیز دیگر نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قریب هزار نفر زن سر راه شاه را گرفته و فریاد از نبودن نان کرده بودند

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات اعتماد السلطنه آمده است:

 

دیروز که شاه از شهر مراجعت به عشرت‌آباد می‌فرمودند، قریب هزار نفر زن سر راه شاه را گرفته بودند و فریاد از نبودن نان کرده بودند. شاه به نایب‌السلطنه [کامران میرزا (حاکم تهران)] تغیر زیاد فرمودند. واقعا جای تغیر هم داشت. در این وقت سال با فراوانی نعمت این حقه‌بازی جز تحریک چیز دیگر نیست. فرموده بودند که شوهر زن‌ها را بگیرند و گداها را از شهر بیرون کنند. خلاصه امروز که عشرت‌آباد رفتم شاه بیرون تشریف آوردند. مرا میان باغ خلوت احضار فرمودند و اصرار که «حکما باید عمل احتساب۱ شهر را قبول کنی.» عرض کردم: «مشروط بر این‌که در اداره امین‌السلطان باشد.» فرمودند: «دیگر این حرف را نزن و اسباب مرارت فراهم نیاور. فردا زودتر دربخانه حاضر باش که قرار کار را بگذارم.» سر ناهار روزنامه عرض شد. ملیجک دوم از پشت پرده غفلتا بیرون آمد. به شاه خخ کرد. شاه خیلی ترسید. انشاءالله این کارها اسباب کم‌میلی شاه خواهد شد از این طفل که برهم زن ایران است. خلاصه دیشب کوه البرز را برف زده است.

 

۱. در دوره ناصرالدین‌شاه نهادی به نام اداره احتسابیه تشکیل شد که وظایف کارکنانش جلوگیری از تجاوز و نیرنگ در کسب (گران‌فروشی و کم‌فروشی) و نظایر آن بود. [تهران‌نامه].

نظرات بینندگان