arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۵ - ۲۷ دی ۱۳۹۰

تايرهايي براي جيمز باند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بازديدكنندگان چهل و دومين نمايشگاه صنعت خودرو در توكيو ژاپن شاهد نسل جديد تايرهايي هستند كه توسط شركت مشهور بريجستون طراحي شده و نيازي به داشتن تيوب و طبعا باد كردن ندارند. پيش از اين در نشست هاي عمومي قبل از آغاز به كار نمايشگاه به دليل طراحي، خصوصيات منحصر به فرد و مواد مورد استفاده در ساخت اين تاير زمزمه هايي در مورد آن شنيده شده بود.

به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه جام جم، در ساخت اين تايرهاي مفهومي از ترموپلاستيك هاي بازيافتي در كناره و آج هاي روي تاير استفاده شده است. اين تاير سبزرنگ است كه تداعي كننده سازگاري كامل اين نوع با محيط زيست است، چون كليه مواد به كار گرفته شده در آن كاملاقابل بازيافت و تجزيه پذيرند. پره هاي اين تايرها از چسب ترموپلاستيك قابل استفاده مجدد ساخته شده است. علت علاقه بيش از حد طراحان به استفاده از پره هاي ترموپلاستيك به اين خاطر است كه در محل اتصال اين پره ها به طوقه و توپي لاستيك هيچ گونه گشتاور انتقالي و تفكيك ساختاري به وجود نمي آيد. رنگ سبز تايرها هنگام چرخش از كناره تاير تا روي آج شروع به درخشيدن مي كند. پره هاي تاير براي حفظ تعادل هنگام حركت خودرو دائما به چپ و راست خم مي شوند. بريجستون اولين شركتي نيست كه تايرهاي مفهومي بدون باد را آزمايش مي كند. پيش از اين شركت ميشلن در نمايشگاه سال 2006 از تايرهاي بدون باد خود بنام Tweel رونمايي كرده بود. ميشلن با علاقه زياد و با قصد حركتي نو از تايرهاي مرسوم كنوني به سمت تايرهاي جديد اين كار را آغاز كرد، اما پس از افزايش نگراني در بعضي بخش ها مانند سر و صداي زياد و نوسان اين گونه تايرها در سرعت بالااين اشتياق به خاموشي گراييد.

نام Tweel از اول كلمات تاير (Tire) و چرخ (Wheel) گرفته شده بود. شركت ميشلن در ساخت اين تاير از پره هايي با جنس پلي يورتان با الگوي گوه مانند استفاده كرده بود. ناظران تفاوت مهم بين محصول ميشلن و بريجستون را در اندازه آنها مي دانند، به طوري كه محصول ميشلن با توجه به بزرگي و گوشتي بودن تاير بيشتر به درد كاربردهاي نظامي مي خورد، اما تايرهاي بريجستون با توجه به ظرافت بيشتر قابل استفاده در خودروهاي معمول شهري است.

يكي ديگر از شركت هايي كه در اين زمينه دست به نوآوري زده شركت لاستيك يوكوهاماست. اكتبر امسال شركت يوكوهاما اعلام كرد كه در طراحي اين تايرهاي بدون باد، بيش از خواص پنوماتيك روي خواص مكانيكي تاكيد شده است. شركت يوكوهاما اوايل امسال تاير مفهومي خود را در نمايشگاه اكسپو ژاپن رونمايي كرد.

 به لحاظ ساختار و طراحي برجستگي ها و شيارهاي روي لاستيك محصول بريجستون نسبت به 2 محصول ديگر از نقاط قوت بيشتري برخوردار بوده و آن را در رتبه بالاتري نسبت به تايرهاي ميشلن و يوكوهاما قرار مي دهد. يكي از مزاياي مهم اين تاير براي مشتريان اين است كه ديگر راننده نگران پنچر شدن تاير نخواهد بود. نمونه اوليه اين تايرها به منظور ارزيابي هاي بيشتر توليد و براي مصرف آزمايشي توزيع شده تا اشكالات و نقايص آن كم كم مشخص و برطرف گردد. اين تايرها كه 9 اينچ عرض دارند هم اكنون روي خودروهاي تك سرنشين الكتريكي در ژاپن در حال تست و بازنگري هستند. تايرها اين قابليت را دارند كه در اين مرحله روي چرخ دستي هاي موتوري گلف، ماشين هاي چمن زني و وسايل مورد استفاده سالمندان هم آزمايش شوند.
   
نظرات بینندگان