arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸

مالزی: تروریسم، بعد از تاسیس اسرائیل پدید آمد/ حق وتو باید اصلاح شود

نخست‌وزیر مالزی از فرصت سخنرانی در تریبون مجمع عمومی سازمان ملل استفاده کرد و نقش این نهاد در ممانعت از وقوع جنگ‌ها در سراسر جهان را زیر سوال برد و از حکمرانی پنج عضو دائم شورای امنیت بر دیگر کشورها انتقاد کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نخست‌وزیر مالزی از فرصت سخنرانی در تریبون مجمع عمومی سازمان ملل استفاده کرد و نقش این نهاد در ممانعت از وقوع جنگ‌ها در سراسر جهان را زیر سوال برد و از حکمرانی پنج عضو دائم شورای امنیت بر دیگر کشورها انتقاد کند.

به گزارش فارس، «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی بامداد امروز (شنبه) طی سخنرانی در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل، از اینکه کشورهای ثروتمند در جهان هر کاری که می‌خواهند، از تعیین قوانین تجاری و دیپلماتیک گرفته تا اعمال تحریم و اجرای کودتا، انجام می‌دهند شدیدا انتقاد کرد.

محمد ضمن زیر سوال بردن حق وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، گفت: «این [حق وتو] باعث می‌شود که تمام راهکارها برای تمام بحران‌ها فقط با رای یکی از این کشورها، بلا اثر شود».

به نوشته وبگاه «نیو استریت تایمز» وی با دعوت از سازمان ملل برای بازگشت به مقصود اصلی آن یعنی حفظ صلح در جهان، گفت زمان آن رسیده که اگر نمی‌توانید حق وتو را به طور کامل حذف کنید، حداقل آن را اصلاح کنید.

نخست‌وزیر مالزی طرح پیشنهاد خود برای اصلاح حق وتو را اینگونه مطرح کرد؛ وتو باید زمانی معتبر باشد که دو عضو دائم و سه عضو غیر دائم خواستار آن باشند.

محمد با انتقاد از اینکه پنج کشور (آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین) در حدود نیم قرن پیش به بهانه پیروزی در جنگ جهانی دوم، خود را محق حکومت بر جهان دانستند، افزود: «دارندگان حق وتو نباید اینگونه فکر کنند که همیشه بالاتر از قوانین و عرف بین‌المللی هستند».

وی سپس به موضوع تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی پرداخته و ضمن اینکه آن را ریشه بروز تروریسم در منطقه غرب آسیا دانست، گفت: «کشورهای غربی با تصرف اراضی فلسطین و اخراج 90 درصد جمعیت عرب آن، اسرائیل را تاسیس کردند. از آن زمان، جنگ‌هایی در کشورهای زیادی رخ داد که بیشتر آن به تاسیس اسرائیل مرتبط است».

نخست‌وزیر مالزی به صورت تلویحی به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و کشورهای محور مقاومت در منطقه پرداخته و توضیح داد: «آنها اقدام نظامی و تحریم را ترجیح می‌دهند اما نمی‌توانند تروریسم را متوقف کنند».

محمد ادامه داد: «به دلیل تاسیس اسرائیل، نسبت به اسلام و مسلمانان خصومت‌هایی پدید آمده است. مسلمانان به تروریسم متهم می‌شوند، حتی اگر آن را انجام نداده باشند. کشورهای مسلمان را به بهانه اجرای دموکراسی، با تغییر حکومت، بی‌ثبات می‌کنند. مسلمانان در هر جایی مورد ظلم قرار می‌گیرند، از کشور خود رانده و از پناهندگی مانده‌اند».

وی درباره بی‌کفایتی سازمان ملل در مقابله با بحران نسل‌کشی مسلمانان در روهینگا و کشمیر نیز تصریح کرد: «درماندگی جهان در متوقف کردن خصومت‌هایی که علیه روهینگیایی‌ها در میانمار رخ داده، اهتمام به قطعنامه‌های سازمان ملل را تقلیل داده است. اکنون، علی‌رغم قطعنامه سازمان ملل درباره جامو و کشمیر، این کشور مورد تهاجم قرار گرفته و تصرف شده است. دلیل‌هایی برای این کار می‌آورند، اما همگی اشتباه هستند. این مشکل باید مسالمت‌آمیز رفع شود. هند باید با پاکستان جهت رفع این مشکل همکاری کند».

نخست‌وزیر مالزی همچنین در نشست خبری بعد از سخنرانی خود، گفت: مالزی اعتقادی به تحمیل تحریم‌های اقتصادی ندارد و روابط ما با ایران خوب است اما به ما گفته شده اگر با ایران روابط تجاری داشته باشیم تحریم خواهیم شد.

پیش از وی نیز «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنرانی در همین اجلاس مجمع عمومی، با بیان اینکه جهان بزرگتر از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است، بار دیگر خواستار اصلاح ساختار این نهاد و اعمال قدرت بیشتر برای اجرای قطعنامه‌ها صادره شده بود.

نظرات بینندگان