arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۲۷ دی ۱۳۹۰

صالحی: مقامات سعودی در اظهارات خود دقت کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: وزیر خارجه کشورمان گفت: تفاهماتی در مورد مذاکرات با 1+5 در آینده نه چندان دور شده، اما زمان پیشنهادی مشخص نشده است.

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای صنعت هسته‌ای کشورمان که امروز سه‌شنبه، در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد، در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 گفت ما آمادگی خود را برای مذاکرات 1+5 اعلام کردیم و همواره این آمادگی را اعلام داشته‌ایم ولی آنها هستند که گاهی شرایطی را برای ما می‌گذارند.

وی افزود: این موضوع را آقای جلیلی در مذاکرات خود اعلام کرد و الان تفاهماتی در مورد مذاکرات با 1+5 در آینده نه چندان دور شده است اما زمان پیشنهادی اعلام نشده و آقای جلیلی و خانم اشتون در حال رایزنی هستند.

وزیر خارجه کشورمان در خصوص درز اطلاعات کشورمان از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: آژانس طبق اساسنامه خود حق ندارد اطلاعات مربوط به کشورهای عضو را افشا کند که متأسفانه این نهاد به طور غیر عمدی درست عمل نکرد و آمانو نیز عذرخواهی کرده، ولی عذرخواهی فایده ندارد. باید اقدام جدی در آژانس انجام گیرد تا اطلاعات مربوط به همه کشورها و نه فقط ایران افشاء نشود.

صالحی با بیان اینکه آژانس پیش از صدور آخرین گزارش خود این گزارش را با کشورهای عضو شورای امنیت در میان گذاشته بود، خاطرنشان کرد: آژانس حق چنین کاری را نداشت.

وی در خصوص واکنش نسبت به ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان در عرصه بین‌المللی نیز گفت: ایران اعتراض خود را اعلام کرده و از نظر حقوقی نیز موضوع را در نهادهای بین‌المللی پیگیری می‌کند.

وزیرخارجه کشورمان ادامه داد: وزارت خارجه اقداماتی را در این خصوص انجام داده و اعتراضات ما در نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل به طور حقوقی دنبال می‌شود که در این خصوص بان کی مون نیز اظهار تأسف خود را اعلام کرده است.

صالحی به ایجاد اختلاف و دو دستگی در بین کشورهای غربی در مورد ایران اشاره کرد و گفت: آنهایی که داعیه‌ انسانیت و حفظ حرمت انسانها را داشتند، با رفتارهای خود تناقض در گفتارشان را نشان دادند که همین موضوع باعث ایجاد شکافی عمیق در بین خودشان شده است.

* مقامات سعودی در اظهارات خود دقت کنند

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اظهارات وزیر انرژی عربستان مبنی بر جایگزینی نفت ایران در صورت تحریم نفتی کشورمان نیز گفت: اگر این نظر، موضع رسمی عربستان باشد توصیه می‌کنیم که مسئولین سعودی با تأمل، مسئولیت و نیز عقلانیت بیشتری واکنش نشان دهند.

وی تمامی این موضع‌گیری‌ها را به عنوان پیشینه‌ای در روابط ایران و عربستان خواند و یادآور شد: ما علاقه‌مند به تعامل با تمامی کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان هستیم.

وزیر خارجی کشورمان در خصوص حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس نیز اظهار داشت: امنیت خلیج فارس یک امنیت جمعی است و کسی از ماورای آن نمی‌تواند این امنیت را حفظ کند. ما به عنوان لنگرگاه صلح و ثبات خلیج‌فارس و به عنوان یک عنصر اصلی مدعی حفظ این امنیت هستیم.

وی با بیان اینکه بیشترین کرانه خلیج فارس در ایران قرار دارد، خاطرنشان کرد: ایران مقدم بر همه کشورها مدعی حفظ صلح و ثبات در این منطقه است.

وزیر خارجه کشورمان افزود: انتظار داریم کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان از چنین گفتمانی پرهیز کنند چرا که این کارنامه در روابط دو کشور باقی خواهد ماند و ممکن است که بعدها مشکلاتی را فراهم کند. البته تصور می‌کنم این اظهارات شخصی وزیر بوده و قطعاً حکومت عربستان چنین موضعی ندارد.
نظرات بینندگان