arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸

جشنواره‌ هنری که گران برگزار نمی‌شود

بهزاد رشیدی می‌گوید جشنواره فیلم و عکس فردا، جشنواره گرانی نیست و با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان برگزار خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بهزاد رشیدی می‌گوید جشنواره فیلم و عکس فردا، جشنواره گرانی نیست و با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان برگزار خواهد شد.

 نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» امروز (شنبه ششم مهر) در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاه با حضور بهزاد رشیدی، (دبیر این رویداد)، علی خسروی، (دبیر اجرایی) و محمدحسین لواسانی، (مدیر روابط عمومی) برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهزاد رشیدی دبیر جشنواره با تاکید بر اینکه این رویداد دانشگاهی و تخصصی است، گفت: «در این دوره از همان ابتدای آغاز به کار جشنواره سعی کردیم تعریف مشخص و دقیقی از بخش های مختلف را تعریف و تبیین کنیم. امسال آیین نامه جشنواره با استفاده از تجارب دوره‌های گذشته بازنویسی شد. اتفاق مثبتی که امسال در آیین‌نامه جشنواره مورد بازبینی قرار گرفت دسته‌های مختلف سینمایی، عکاسی تخصصی و صنعتی به تفکیک دسته بندی شدند.»

او درباره تعداد آثار هم عنوان کرد: «استقبال در دوره پنجم جشنواره واقعا چشمگیر بود و هم به لحاظ تعداد اثر و هم به لحاظ کیفی به رشد سه برابری نسبت به سال گذشته رسیده‌ایم. ۷۰۳ عنوان فیلم از ۶۵۰ کارگردان به دبیر خانه رسیده است که چون برخی بیش از یک اثر تولید شده داشتند شاهد تعداد آثار بیشتری بودیم. ۱۳۳ اثر در بخش فیلم، دو هزار و ۲۰۰ اثر از ۳۵۰ عکاس در جشنواره حضور دارند که ۱۲۰ عکس از ۷۰ عکاس به بخش رقابتی ورود پیدا کردند. تمامی این آثار در خانه هنرمندان به نمایش درخواهند آمد. در بخش مسابقه فیلم از ۱۳۳ فیلم ۷۵ فیلم برای اولین بار است که در جشنواره رونمایی می‌شود.»

رشیدی ادامه داد: «این جشنواره تنهایی جایی است فرصت ارزیابی را برای مراکز فناوری فراهم می‌کند تا صاحبان آثار بتوانند ارزیابی مناسبی داشته باشند. ما امسال یک بخش جنبی نیز داریم. ۹ فیلم خارجی امسال در بخش جنبی و بین المللی انتخاب شده است و امسال به نمایش درخواهد امد. امیدواریم از دوره های آینده بتوانیم بخش بین الملل را در بخش اصلی شروع کنیم.»

او درباره هیئت انتخاب و داوران این دوره از جشنواره هم عنوان کرد: «ما امسال علاقه‌مند بودیم تا از برگزیده‌های دوره‌های قبل در هیئت انتخاب افرادی را داشته باشیم. مصطفی رزاق کریمی، مجید رجبی معمار، بهروز ملبوس باف اصفهانی، محمود اربابی پرویش نظریه داوران این دوره را تشکیل داده‌اند.»

دبیر جشنواره فردا درباره هزینه‌های این جشنواره توضیح داد: «جشنواره ما واقعا جشنواره گرانی نیست و براورد جشنواره ما ۵۰۰ میلیون تومان است. بخش عمده از این هزینه که شامل ۵۰ درصد آن است توسط خود جهاد دانشگاهی تامین می‌شود. مراکز و سازمان‌هایی که ما همراهی کردند شامل ستاد فرهنگ سازی دانش بنیان، شرکت ملی راه آهن، فولاد مبارکه، سازمان نوسازی صنایع معدنی ایران و شرکت فولاد هرمزگان هستند. البته بخشی از این مراکز زیرمجموعه های وزارت خانه ها هستند. این نکته را هم باید اضافه کنم که متاسفانه بعضی از مراکز صنعتی حاضرند کمک کنند اما تقاضاهایی دارند که نمی‌توانیم آن‌ها را انجام دهیم.»

محمدحسین لواسانی مدیر روابط عمومی جشنواره هم در ادامه نشست با بیان اینکه در این دوره به رشد سه برابری آثار دست پیدا کرده‌ایم. اظهار کرد: «امسال برای نخستین بار بخش بین الملل جشنواره با حضور ۹ اثر از ۸ کشور در بخش جنبی جشنواره آغاز به کار کرده است. فیلم‌هایی از کشورهای اسپانیا، غنا، سوئیس ، اکراین، آلمان، استرالیا، بوسنی و آمریکا در بخش جنبی این دوره از جشنواره به نمایش عمومی در می‌آید.»

او همگرایی میان مستندسازان و صاحبان صنایع را از جدیدترین اهداف این جشنواره برشمرد و تاکید کرد: «فرهنگ سازی و ترویج مستندسازی تصویری از فعالیت ها و دست‌آوردهای علمی، فناوری و صنعتی کشور از دیگر اهداف و سیاست های کلان این جشنواره است.»

نظرات بینندگان