arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸

چه جرائمی مشمول عفو نمی‌شود؟

دبیر کمیسیون عفو و بخشودگی استان یزد ضمن تشریح جرائمی که مشمول عفو نمی‌شود، از موافقت با درخواست 25 نفر در کمیسیون عفو استانی خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

دبیر کمیسیون عفو و بخشودگی استان یزد ضمن تشریح جرائمی که مشمول عفو نمی‌شود، از موافقت با درخواست 25 نفر در کمیسیون عفو استانی خبر داد.

به گزارش ایسنا، «سعیدرضا پارسائیان» در این رابطه اظهار کرد: در مجموع 35 پرونده در کمیسیون عفو مطرح شد که 10 پرونده با مخالفت اعضاء روبرو شد و 25 پرونده ضمن کسب موافقت کمیسیون عفو استانی جهت قطعی شدن به دبیرخانه کمیسیون مرکزی ارسال شد.

وی تصریح کرد: موضوع پرونده طرح شده 15 مورد از جرائم مرتبط با مواد مخدر بود و 20 مورد دیگر نیز به جرائم کیفری همچون سرقت، کلاهبرداری و جرائم دیگر مربوط بود.

این مقام قضایی، اخذ رضایت شاکی و اظهار ندامت از گذشته را از شاخصه‌های مؤثر در موافقت با عفو اعلام و بیان کرد: حسن رفتار در زندان و گذراندن بخشی از مجازات قطعی از دیگر شاخصه‌های مورد لحاظ در کمیسیون عفو بوده است.

پارسائیان درخصوص موارد موارد خارج از شمول عفو نیز ابراز کرد: مطابق ماده ۲۶ آیین‌نامه، قاچاق حرفه‌ای؛ موارد حق‌الناس و سرقت مسلحانه مشمول عفو نمی‌شود، همچنین مصادیق مهم جرایم جاسوسی، محاربه، قاچاق سلاح و مهمات، اختلاس، ارتشا و آدم‌ربایی و نیز جرایم مستوجب حد شرعی اعدام و رجم (مانند زنای محصنه، زنای به عنف و لواط) مشروط بر این که جرم با شهادت شهود ثابت شده باشد، مشمول عفو نخواهند شد.

نظرات بینندگان