arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۲۸ دی ۱۳۹۰

نماینده مجلس: اگر همه شرکت های خارجی را جاسوس بدانیم، باید با تمام دنیا قطع رابطه کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه شرکت بول در یک مناقصه بین‌المللی که به تأیید دستگاه‌های اطلاعاتی رسیده، اجرای طرح تهیه نرم‌افزار جامع مالیات کشور را بر عهده گرفته است، گفت: این مناقصه به‌صورت قانونی برگزار شده است و نباید با حساسیت‌های بی‌مورد کار تعطیل شود.

به گزارش انتخاب به نقل از خانه ملت، شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی با حضور در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۸ دی) مجلس شورای اسلامی که برای پاسخگویی به سئوال سیدناصر موسوی‌لارگانی و نادر قاضی‌پور به مجلس آمده بود، گفت: انتخاب شرکت بول بر اساس یک مناقصه بود و این شرکت فرانسوی در یک مناقصه بین‌المللی در سال ۱۳۸۴ این پروژه را برنده شده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه مستندات این مناقصه به میزان کافی وجود دارد، گفت: هنگام برگزاری مناقصه و با توجه به اهمیت موضوع، از زمان آغاز مناقصه حتی تا زمان انتخاب پیمانکار دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی حضور داشتند که مستندات آن را به آقای باهنر تحویل دادم.

وی با تاکید بر اینکه ملاحظات لازم چه به لحاظ امنیتی و تمهیدات لازم به لحاظ ادامه کار از این شرکت اخذ شده که مستندات آن نیز موجود است، افزود: این مناقصه در سال ۱۳۸۴ برگزار شد و تا منجر به عقد قرار داد شود ۴ سال طول کشید، یعنی مجموعه وسواس‌ها و ملاحظات منجر به این می‌شود که مناقصه‌ای که در سال ۸۴ یعنی در زمان وزارت آقای دانش جعفری برگزار شد و این شرکت از بین ۵۰ شرکت در نهایت گزینش شد، متوقف شود.

حسینی با بیان اینکه در همان زمان اعتراض شد که چرا این پروژه را به پیمانکاران داخلی ندادید، گفت: بعد از این اعتراض آقای دانش جعفری و همکاران ما در وزارت اقتصاد کار را متوقف می‌کنند و ۲ بار مناقصه داخلی بعد از مناقصه بین‌المللی برگزار می‌کنند. در این مناقصه داخلی ۲۳ شرکت داخلی اسناد مناقصه را خریداری می‌کنند اما هیچ کدام کار را قبول نمی‌کنند در واقع وقتی شرایط مناقصه و سطح کار را می‌بینند به این نتیجه می‌رسند که باید یک شرکت خارجی این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه بعد از این اتفاق من به عنوان دبیر طرح تحول اقتصادی در آن زمان و نماینده رئیس‌جمهوری در جلسات متعدد پیگیر این مناقصه بودم، گفت: سرانجام نتیجه بر این شد که هم مناقصه قانونی بوده و هم شرکت بول شرکت توانایی است که باید کار به او سپرده می‌شد. شرکت بول این کار را در ۲۰ کشور دنیا انجام داده بود و توانایی نهایی کردن این پروژه را داشت.

حسینی با تاکید بر اینکه پروژه طراحی و اجرای آزمایشی اطلاعات یکپارچه سازی اطلاعات مالیاتی، یک پروژه از ۳۲ پروژه طرح جامع مالیاتی است که به دلیل اهمیتش بعد از مناقصه بین‌المللی دو مناقصه داخلی هم برای آن برگزار شد، گفت: تاکید می‌کنم که از نظر دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی هیچ نگرانی‌ای از امنیت برگزاری این مناقصه وجود ندارد، ضمن اینکه این شرکت فقط نرم‌افزار را طراحی می‌کند و اجرای آزمایشی آن در چند استان صورت گرفته و هیچ اطلاعاتی از طرف ایران داده نشده است.

این عضو کابینه دولت دهم بیان کرد: اولا طرح جامع مالیاتی، طرح مهم و کلیدی‌ای است جه جزو تکالیف قانونی بوده، ثانیاً انتخاب پیمانکار کاملا با اجرای فرآیندهای قانونی انجام شده و نکته مهمتر این است که وقتی کار را به شرکت فرانسوی سپردیم، از آنجایی که دغدغه تحریم را داشتیم نگران بودیم که مبادا شرکت بول از ادامه کار سرباز بزند که به خاطر این نگرانی، سازمان مالیاتی از شرکت بول تضمین گرفت.

وی با بیان اینکه تلاش خوبی از آغاز این پروژه صورت گرفته که به زودی شاهد ثمرات خواهیم بود، در بخش دوم پاسخگویی به سوال موسوی لارگانی درباره ضرورت انجام این پروژه گفت: آقای موسوی در بیانات خود نسبت به تاخیر انجام این پروژه انتقاد داشتند. این کار هم از جمله کارهایی بود که ۲ دهه برای انجام آن تاخیر وجود داشت، یعنی از سال ۱۳۶۸ این موضوع مطرح بوده اما انجام نشده است.

حسینی با طرح این سوال که حالا که از سال ۱۳۸۴ به بعد انجام می‌شود آیا یک حُسن است یا قبح، گفت: یک کار عقب‌مانده ضروری کشور سال‌ها معطل مانده بود و همانگونه که شما به‌عنوان قانونگذار از ضرورت آن بعد از این تاخیرها چشم‌پوشی نکردید و در برنامه سوم و چهارم تاکید داشتید، ما هم در دولت برای اجرای این پروژه پافشاری کردیم.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به بخشی از اظهارات موسوی لارگانی که نگران جاسوس بودن شرکت فرانسوی برنده مناقصه بود، گفت: آیا اگر امروز ما ۲ میلیارد دلار با فرانسه و شهروندان فرانسوی چه شخص حقیقی و چه شخص حقوقی مبادله داریم، همه این افراد جاسوس هستند؟ یا همکاران ایرانی ما که در حال حاضر در این شرکت با فرانسوی‌ها در حال همکاری هستند، با جاسوس‌ها کار می‌کنند؟

وی ادامه داد: اگر فرض ذهنی ما این باشد که کار کردن ما با شرکت خارجی باعث به وجود آمدن فعالیت جاسوسی می‌شود، پس باید با دنیا قطع رابطه کنیم.

حسینی با بیان اینکه شرکت بول یک شرکتی است که در چارچوب قوانین در این مناقصه شرکت کرده، دستگاه‌های امنیتی هم کار خود را به نحو احسن انجام داده‌اند، گفت: این شرکت تهیه نرم‌افزار را برعهده دارد و سوال این است که تهیه نرم‌افزار چه ربطی به اسناد محرمانه ایران دارد که ما نگران بحث جاسوسی در این پروژه باشیم. یعنی در واقع اصلا اسنادی در اختیار این شرکت قرار نگرفته است. این شرکت تنها طراحی نرم‌افزاری این پروژه را برعهده دارد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی تاکید کرد: با ملاحظاتی که انجام شده شرکت بول در یک مناقصه بین‌المللی که به تایید دستگاه‌های اطلاعاتی رسیده است، پروژه را برعهده گرفته و امیدوارم با این حرف‌هایی که امروز در مجلس زده شد، شرکت بول را ناامید نکرده باشیم. این کار به صورت قانونی انجام گرفته و نباید با حساسیت‌های بی‌مورد تعطیل شود.
نظرات بینندگان