arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۷۱۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸

بوریس جانسون: هر چه می‌خواهد بشود، ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم

بوریس جانسون امروز (چهارشنبه) از ارائه طرح‌هایش درخصوص بریگزیت به اتحادیه اروپا خبر داد و در عین حال، گفت در صورت عدم موافقت با برنامه‌های او، خروج انگلیس از این اتحادیه در شرایط "بدون توافق" اتفاق می‌افتد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

بوریس جانسون امروز (چهارشنبه) از ارائه طرح‌هایش درخصوص بریگزیت به اتحادیه اروپا خبر داد و در عین حال، گفت در صورت عدم موافقت با برنامه‌های او، خروج انگلیس از این اتحادیه در شرایط "بدون توافق" اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، طی سخنرانی خود در کنفرانس سالانه حزب محافظه‌کار، پایبندی خود به بریگزیت (خروج این کشور از اتحادیه اروپا) را خاطرنشان کرد و به ارائه جزئیاتی از آنچه که "مصالحه معقول و منصفانه" با اتحادیه اروپا می‌خواند، پرداخت.

جانسون درخصوص راهبردی که آینده بریگزیت، اتحادیه اروپا و عضویت این کشور در آن را تعیین خواهد کرد، مدعی گرفتن امتیازاتی از بروکسل است تا از این طریق، حامیان بریگزیت و پارلمان بریتانیا را راضی به تایید هرگونه توافق احتمالی سازد.

نخست‌وزیر بریتانیا خطاب به اعضای حزب خود گفته است: " هرچه می‌خواهد بشود، سی و یکم اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم؛ ما درخصوص طرح‌هایی معقول و سازنده که می‌تواند به سازشی برای هر دو طرف منتهی شود، به رایزنی‌ها ادامه می‌دهیم".

او تاکید کرد:‌ "جای شکی نیست که راه جایگزین، [خروج] بدون توافق است".

جانسون گفت تعویق خروج "ماهانه یک میلیارد پوند" برای مالیات دهندگان بریتانیایی هزینه دارد.

او همچنین از رای مثبت مادرش به خروج از اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: بگذارید آس خود را رو کنم مادرم هم به بریگزیت رای مثبت داده است.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که در باور جانسون، کمتر از یک ماه دیگر به وقوع می‌پیوندد، مهم‌ترین تغییر ژئوپلیتیکی این کشور پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود.

این موضوع باعث بروز کشمکش‌ها میان سیاست‌مداران انگلیس شده و شکاف عمیقی در جامعه این کشور بروز داده است؛ طی همه‌پرسی سال ۲۰۱۶، ۵۲ درصد از مردم به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند و ۴۸ درصد دیگر، مخالف این اقدام بودند.

بوریس جانسون بدون ارائه جزئیات طرح‌های پیشنهادی خود در تعیین رویه خروج از اتحادیه اروپا، تاکید داشته که در مرز این کشور و ایرلند -که بخشی از اتحادیه اروپاست- هیچ‌گونه مانع و ایست بازرسی ایجاد نخواهد شد. به گفته او، لندن به توافق صلح سال ۱۹۹۸ که به درگیری‌های سی ساله در این منطقه پایان داده بود، احترام خواهد گذاشت.

این رهبر محافظه‌کار گفته است بریتانیا "تمام و کمال" از اتحادیه اروپا بیرون می‌آید و لندن، کنترل سیاست تجاری‌اش را از ابتدا در دست خواهد گرفت.

در همین حال، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در واکنش به محتویات طرح‌های جانسون، آن را "اساسا معیوب" خواندند و احتمال کمی برای تصویب شدن آن قائل شدند.

نظرات بینندگان