arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۹۱۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸
قدرت احمدیان، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با «انتخاب» بررسی کرد:

چرا استیضاح ترامپ و روی کار آمدن مایک پنس به عنوان رئیس جمهور به نفع ایران تمام نمی شود؟

با توجه به بند چهارم، اصل دوم قانون اساسی آمریکا، نه تنها رئیس‌جمهور، بلکه کلیه مقامات دولتی در این کشور، چنانچه مرتکب، خیانت، جنایت یا یک بزّه بزرگ شوند، طی فرآیندی ممکن است برکنار یا تبرئه شوند. فرآیند این گونه است که در ابتدا، طرح اتهام در مجلس نمایندگان مطرح می‌شود و متعاقبا کمیسیونی تحت عنوان «کمیسیون تهیه موارد اتهام» شکل می‌گیرد؛ پس از تهیه و تایید مواد اتهامی علیه رئیس‌جمهور یا هر مقام دیگری در این کمیسیون، موضوع باید در مجلس نمایندگان مطرح و با 50 به علاوه یک درصد آراء تصویب شود. در ادامه باید با نسبت دو سوم طرح اتهام علیه رئیس‌جمهور یا مقام دولتی، در مجلس سنا تصویب شود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا استیضاح ترامپ و روی کار آمدن مایک پنس به عنوان رئیس جمهور به نفع ایران تمام نمی شود؟

قدرت احمدیان، کارشناس مسائل آمریکا و استاد روابط بین‌الملل، معتقد است که استیضاح ترامپ هر چند بعید، اما در صورت موفقیت، باعث روی کار آمدن مایک پنس می شود که سیاست های ضدایرانی را تقویت خواهد کرد.

احمدیان در گفتگو با «انتخاب» در تشریح روند برکناری رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: «با توجه به بند چهارم، اصل دوم قانون اساسی آمریکا، نه تنها رئیس‌جمهور، بلکه کلیه مقامات دولتی در این کشور، چنانچه مرتکب، خیانت، جنایت یا یک بزّه بزرگ شوند، طی فرآیندی ممکن است برکنار یا تبرئه شوند. فرآیند این گونه است که در ابتدا، طرح اتهام در مجلس نمایندگان مطرح می‌شود و متعاقبا کمیسیونی تحت عنوان «کمیسیون تهیه موارد اتهام» شکل می‌گیرد؛ پس از تهیه و تایید مواد اتهامی علیه رئیس‌جمهور یا هر مقام دیگری در این کمیسیون، موضوع باید در مجلس نمایندگان مطرح و با 50 به علاوه یک درصد آراء تصویب شود. در ادامه باید با نسبت دو سوم طرح اتهام علیه رئیس‌جمهور یا مقام دولتی، در مجلس سنا تصویب شود.»

چرا استیضاح ترامپ و روی کار آمدن مایک پنس به عنوان رئیس جمهور به نفع ایران تمام نمی شود؟

وی افزود: «این فرآینده بسیار پیچیده است و در تاریخ ایالات متحده آمریکا، برای رئیس‌جمهور چنین اتفاقی نیافتاده و حتی در جریان موسوم به واترگیت که منجر به برکناری نیکسون شد، قبل از رای‌گیری با هر اقدامی، شخص رئیس‌جمهور استعفا داد. در مواردی نیز سابقه برکناری برخی قضات دیوان عالی بر اساس همین ماده از قانون اساسی اتفاق افتاده است. در مجموع، با توجه به ریاستی بودن سیستم و ساختار قانون اساسی که قوای سه‌گانه از یکدیگر استقلال دارند، امکان منحل کردن یک قوا از سوی قوای دیگر وجود ندارد.»

این کارشناس مسائل آمریکا، در بخشی دیگر از اظهارات خود در ارتباط با احتمال برکناری دونالد ترامپ گفت: «بر این باور هستم که فرآیند طرح اتهام علیه ترامپ به سرانجام نخواهد رسید و منجر به برکناری او نمی‌شود. در ارتباط با ترامپ پیش‌تر نیز مساله طرح اتهام در ارتباط با مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 2016 مطرح شد اما با توجه به اکثریت بودن جمهوری‌خواهان و نبود اراده جدی حزب دموکرات طرح موضوع به فرجام نرسید. با این وجود، در مقطع کنونی با طرح موضوع باب کردن مداخله خارجی در عرصه سیاست آمریکا، در جریان درخواست ترامپ از رئیس‌جمهور اوکراین، برای ارائه اطلاعاتی از فرزند جو بایدن، رقیب دموکرات خود در انتخابات، به صورت جدی طرح اتهام برای برکناری مطرح شده است.»

احمدیان در ادامه افزود: «دموکرات‌ها دست به قماری بزرگ زده‌اند و به نظر می‌رسد هماهنگی کاملی میان آن‌ها وجود ندارد. در ابتدا اختلاف‌نظرها نیز بسیار جدی بود و شخص نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان نیز بارها تاکید کرد که هر گاه در یک دوره علیه یک رئیس‌جمهور، موضوع طرح اتهام مطرح شده در نهایت برای دور بعدی وضعیت منجر به جلب آراء به سوی او شده است. در نتیجه او معتقد بود، طرح اتهام علیه ترامپ، منجر به پیروزی او در انتخابات آینده می‌شود که البته معتقد هستم همین‌گونه نیز خواهد شد. در حقیقت، ترامپ در موضع ضدیت با فساد سیستماتیک در آمریکا قرار گرفته است که می‌تواند در جذب آراء برای او مفید واقع شود.»

این کارشناس مسائل آمریکا، در بخشی دیگر از اظهارات خود در پاسخ به این پرسش که حتی در صورت موفقیت برکناری دونالد ترامپ، آیا روی کار آامدن مایک پنس، معاون او در راستای منافع ایران خواهد بود یا خیر، تاکید کرد: «قبل از این‌که ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود، عده‌ای در داخل کشور معتقد بودند ریاست جمهوری ترامپ به نفع ما خواهد بود؛ زیرا کلینتون ادامه دهنده راه اوباما و ساختار اصلی قدرت در آمریکا خواهد بود. آن‌ها تصور می‌کردند ترامپ یک شخصیت خارج از سیستم سیاسی آمریکا بوده و ممکن است اقداماتی را انجام دهد که بازی را به نفع ایران تغییر دهد. اکنون عده‌ایی معتقدند که برکناری دونالد ترامپ و جایگزین شدن مایک پنس بر اساس قانون اساسی، به نفع کشورمان خواهد بود.»

وی افزود: «واقعیت این است که نباید انتظار اتفاق خاصی را متصور بود؛ حتی بر این بارو هستم که دشواری‌ها و سخت‌گیری‌ها علیه ایران بیشتر نیز خواهد شد. پنس شخصی ایدئولوژیک، بخشی از سیستم سیاسی آمریکا و متعلق به جمهوری‌خواهان تندرو است؛ بر خلاف او، ترامپ شخصی پراگماتیست (عمل‌گرا) و فاقد ایدئولوژی و استراتژی مشخص است. ترامپ در سیاست خارجی فاقد راهبرد کلان بوده و نوعی استراتژی اقتضایی را حاکم کرده است. این رویکرد احتمال خطا در راهبرد آمریکا را بیشتر کرده و می‌تواند گاها به ضرر آمریکا باشد. در صورت روی کارآمدن مایک پنس، او حتی سیاست خارجی آمریکا را بهتر هدایت می‌کند و ممکن است با بازگشت به مسائل حقوق بشری، نوعی ائتلاف بین‌الملی را علیه ایران ایجاد کند. قطعا بر این باور هستم که جایگزین شدن پنس به جای ترامپ در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.»

این استاد روابط بین‌الملل در بخش پایانی گفته‌های خود تصریح کرد: «حتی اگر به مساله بسیار تخیلی نگریسته شود. یعنی در فرض اول روند برکناری ترامپ به سرانجام برسد. در فرض دوم، پنس خود را برای 2020 نامزد کند و در فرض سوم او کاندید مورد اجماع جمهوری خواهان شود، باز هم فرآیند استیضاح ترامپ می‌تواند به نفع جمهوری‌خواهان تمام شود. واقعیت این است ترامپ و جمهوری‌خواهان در صورت عدم موفقیت دموکرات‌ها در برکناری او می‌توانند ادعا کنند که آن‌ها قربانی اتهامات دموکرات‌ها در مبارزه با فساد، دفاع از به حاشیه‌رفته‌گان، دفاع از تولید کنندگان، احیای حقوق کارگران و... شده‌اند. در نتیجه آن‌ها می‌توانند در موضعی قرار بگیرند که بسیج مردمی را به آسانی بتوانند انجام دهند. حتی در صورت بدبینانه‌ترین حالت ممکن، در صورت رقابت یک نامزد دموکرات همچون جو بایدن با مایک پنس (در صورت برکناری ترامپ و...) جمهوری خواهان شانس بیشتری برای پیروزی دارند و ابزار بزرگی برای تهییج و بسیج افکار عمومی در دست خواهند داشت.»

نظرات بینندگان