arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۸

يادداشت‌های علم، شنبه ۱۲ مهر ۱۳۵۴: طبقه ما، یعنی حاکمه، واقعا فاسد است و کوچک و بی‌پرنسیب است

واقعا دلم به حال شاه می‌سوزد که در مقیاس بسیار بسیار بزرگ خودش چه می‌کشد. این طبقه ما، یعنی حاکمه، واقعا فاسد است و کوچک و بی‌پرنسیب است. و جز با زور نباید با او سخن گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طبقه ما، یعنی حاکمه، واقعا فاسد است و کوچک و بی‌پرنسیب استپس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات علم آمده است:

 

صبح شرفیاب شدم. باز هم شرفیابی طولانی بود ولی مطلب مهمی در بین نبود. عرایض سفیر انگلیس را به تفصیل عرض کردم. در مورد صلح بین اسرائیل و مصر فرمودند: «مطلب او درست است.» ولی بین سوریه و اسرائیل فرمودند: «اگر راجع به ساحل چپ اردن با اردن قبلا توافقی بکنند ناچار سوریه راه خواهد آمد.»

مقداری راجع به امور مادی صحبت شد. فرمودند: «با آن‌که پول برای مقام سلطنت به خصوص در ایران بسیار لازم است ولی من اعتنایی به این امر ندارم و اصولا نمی‌خواهم پولدار باشم.» عرض کردم: «شاهنشاه اگر جسارت نباشد جزو اولیاءالله هستید. دنیا اصلا به تخم شماست، پول که دیگر ارزش ریگ برای اعلیحضرت ندارد.» فرمودند: «خدا زندگی ما را راه می‌برد و بچه‌ها هم پول بخور نمیری خواهند داشت. بیش از این اصولا چه لزومی دارد؟» عرض کردم: «کاملا صحیح می‌فرمایید، ولی درباره والاحضرت همایون ولایتعهد باید حساب بیش‌تری کرد، چون اولِ سلطنت خودِ اعلیحضرت همایونی، بخشش‌های بزرگی که فرمودید تمام روی کاکل‌ پول‌های اعلیحضرت رضاشاه کبیر بود.» فرمودند: «کم و بیش درست می‌گویی.»

از اخبار مهم جهان الغای پیمان جنوب شرقی آسیا، سیتو، می‌باشد که کم و بیش منحل بود. زیرا فرانسه و پاکستان، اولی به علت اختلافی که بر سر ویتنام با آمریکا پیدا کرده بود و دومی به علت نزدیکی با چین، به علاوه شکستی که از هند متحمل شده بود و متفقین به او کمکی نکردند از این پیمان قبلا خارج شده بودند. به علاوه مرحوم دالس آن را برای جلوگیری از نفوذ چین کمونیست به وجود آورده بود که اکنون وضع و حتی سیاست خود آمریکا نسبت به چین تغییر کرده و چه بسا که آمریکا [خواستار] چین نیرومندی در قبال نفوذ شوروی در جنوب شرقی آسیا [باشد].

باری ظهر مرخص و به مشهد مشرف شدم. عصر یکشنبه ۱۳ر۷ر۵۴ به تهران برگشتم. در مشهد، کار بزرگ، توسعه فلکه اطراف صحن‌های رضوی، به خوبی پیشرفت می‌کند و خرابکاری‌ها تمام شده، باید حالا سازندگی شود. شعاع فلکه دوم از فلکه سابق که مرحوم اسدی۱ کشیده بود ۱۴۰ متر وسیع‌تر می‌شود. بعد هم باید نوسازی بشود. کار بسیار بزرگی است و مراقبت دائمی می‌خواهد.

سایر کارهای آستان قدس را هم رسیدگی کردم. با این مرد پدرسوخته دوروی هیپوکریت، واقعا کار کردن مشکل است (البته اگر انسان بخواهد کار بکند، نه این‌که وقت بگذارند). این‌جا وارد جزئیات نمی‌شوم، ولی واقعا دلم به حال شاه می‌سوزد که در مقیاس بسیار بسیار بزرگ خودش چه می‌کشد. این طبقه ما، یعنی حاکمه، واقعا فاسد است و کوچک و بی‌پرنسیب است. و جز با زور نباید با او سخن گفت.

 

پی‌نوشت:

۱- محمدولی اسدی (مصباح دیوان)، زاده بیرجند، نخست پیشکار امیر شوکت‌الملک (پدر علم) بود. سپس چند دوره نماینده مجلس و سرانجام برای ۹ سال نایب‌التولیه آستان قدس رضوی شد. نوسازی مشهد در زمان رضاشاه به دست او صورت گرفت. در جریان اعتراض به رفع حجاب و اجتماع در مسجد گوهرشاد مشهد که منجر به تیراندازی نیروهای انتظامی و کشته شدن عده‌ای از تظاهرکنندگان شد اسدی رفتار قاطعانه‌ای نداشت و به اتهام همکاری با سران آشوب، محاکمه و اعدام شد. فرزندان اسدی، به ویژه علینقی اسدی، با علم دوستی نزدیکی داشتند.

نظرات بینندگان