arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۵۰۴۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۸

ستاد اربعین: پس از تعیین مسیر جایگزین در عراق به جای عبور از بغداد، مرز خسروی باز می‌شود

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه اعلام کرد که پس از مشخص‌شدن مسیر جایگزین در عراق، مرز رسمی خسروی به روی زائران اربعین حسینی (ع) بازگشایی خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه اعلام کرد که پس از مشخص‌شدن مسیر جایگزین در عراق، مرز رسمی خسروی به روی زائران اربعین حسینی (ع) بازگشایی خواهد شد.

مسعود بهرام نژاد عصر جمعه در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به برخی ناآرامی های داخلی در بغداد گفت: اکنون نیروهای امنیتی عراق در حال جایگزین کردن مسیری جدید برای زایران ایرانی از خسروی تا کربلا هستند.
وی افزود: براساس مذاکرات انجام شده پس از تعیین مسیر جایگزین، مرز خسروی به سرعت بازگشایی می شود.
دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه با بیان اینکه اکنون مرز خسروی برای تردد اتباع عراقی و تبادلات تجاری باز است، گفت: زایرانی ایرانی که اکنون در مرز حضور دارند با اتوبوس به دیگر مرزها هدایت می شوند و یا در کمپ های ایجاد شده اسکان داده خواهند شد.
به گفته بهرام نژاد، هیچ مشکلی به منطور بازگشایی مرز خسروی در طرف ایرانی وجود ندارد و این مرز پس از اعلام مقامات عراقی به سرعت بازگشایی خواهد شد.

به دلیل مشکلات داخلی عراق و به درخواست مسوولان این کشور مرز خسروی روز پنجشنبه به صورت موقت بسته شد اما برای تردد انفرادی اتباع بیگانه و مسافران عراقی باز بود و همچنین مبادلات تجاری نیز از این مرز رسمی همچنان انجام می شود.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

بر اساس اعلام ستاد اربعین کشور، خدمات‌دهی به زائران در قالب موکب‌ها در داخل کشور از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه و در داخل عراق از ۱۶ تا ۲۷ مهر برنامه‌ریزی شده است.

شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

نظرات بینندگان