arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۲۹ دی ۱۳۹۰

گردهمایی سفیران اتحادیه اروپا علیه ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امروز سفیران اتحادیه اروپا در حالی برای بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران در بروکسل گرد هم می‌آیند که برخی کشورها همچون یونان همچنان با دیدگاه منفی به این تحریم‌ها می‌نگرند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، سفیران اتحادیه اروپا امروز در بروکسل گرد هم می‌آیند تا بار دیگر در خصوص تحریم نفتی ایران و همچنین تحریم بانک مرکزی کشورمان به بحث و گفتگو بنشینند.

بنابراین گزارش، این اقدام در حالی انجام می‌شود که کشورهایی همچون یونان با توجه به وابستگی نفتی خود به ایران چندان دیدگاه مثبتی به آن ندارند. مساله اصلی بحث در این دیدار همچون مباحث چند هفته گذشته، بحث در خصوص زمان آغاز اجرای تحریم‌ها و همچنین زمان بازنگری آنهاست.

دانمارک به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا اول جولای سال جاری میلادی را به عنوان تاریخ آغاز تحریم‌ها پیشنهاد کرده است که تقریبا معادل با همان خبر منتشر شده توسط بلومبرگ، مبنی بر اعمال تاخیر ۶ ماهه در آغاز تحریم‌هاست. همچنین بنا بر پیشنهاد دانمارک، اتحادیه اروپا پیش از آغاز تحریم‌ها بار دیگر آنها را مورد بازبینی قرار می‌دهد. موضوعات موثر در این بازبینی عبارتند از پیشرفت مذاکرات با ایران و وضعیت بازار جهانی نفت.

یونان خواستار فرصت بیشتری تا اعلام تحریم بر ضد ایران شده است و اگر این کشور همچنان بر خواسته خود مصر باشد، امروز هم تصمیم نهایی حاصل نشده و اتخاذ تصمیم به روز دوشنبه و اجلاس وزرای خارجه اتحادیه موکول خواهد شد.

در تحریم مدنظر اتحادیه اروپا بر ضد کشورمان، مسدودسازی اموال بانک مرکزی ایران نیز در نظر گرفته شده که البته شامل قراردادهای پیشین نمی‌شود. در ضمن، انعقاد قرارداد جدید نفتی با ایران ممنوع خواهد شد. اتحادیه اروپا پیش‌تر نیز تحریم‌هایی را بر ضد ایران وضع کرده بود که گروهی از اشخاص و شرکت‌های مرتبط با پنایع هسته‌ای و نظامی ایران را هدف قرار می‌داد.

برخی کشورها از جمله روسیه به شدت با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران مخالفت کرده‌اند. روسیه ضمن مخالفت با تحریم یک‌جانبه ایران، این اقدام را تلاش برای ایجاد آشوب در داخل ایران و تقویت نارضایتی‌های داخلی دانسته است.

در عین حال، این تحریم‌ها در حالی در دستور کار قرار می‌گیرند که به زودی گروهی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران و تاسیسات هسته‌ای آن بازدید می‌کنند. انگیزه اصلی اعمال تحریم‌های جدید، ادعای اخیر دبیر کل آژانس مبنی بر انحراف برنامه هسته‌ای کشورمان از مسیر صلح‌آمیز در گزارش ماه نوامبر است.

ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز بوده و هیچ انحرافی از ان‌پی‌تی ندارد.
نظرات بینندگان