arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۵۳۶۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۱ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸

دولت عراق اولین بسته اجرای خواسته های مردم معترض را اعلام کرد

هیات دولت عراق در پاسخ به خواسته های تظاهرکنندگان و مطالب ذکر شده در خطبه نماز جمعه مرجعیت دینی، ضمن برگزاری جلسه فوق العاده به ریاست "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر این کشور، اولین بسته از مصوبه های مهم خود را اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هیات دولت عراق در پاسخ به خواسته های تظاهرکنندگان و مطالب ذکر شده در خطبه نماز جمعه مرجعیت دینی، ضمن برگزاری جلسه فوق العاده به ریاست "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر این کشور، اولین بسته از مصوبه های مهم خود را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه های خبری عراق از جمله " الثبات " و "التحری"، اولین بسته از خواسته هایی که قرار است دولت بر اساس مصوبه یاد شده آنها را به اجرا درآورد عبارتند از:

– اعطای زمین های مسکونی به افراد کم درآمد و سایر اقشار جامعه در تمامی استان های عراق بر اساس مصوبه نخست وزیری در این خصوص

– تکمیل فرآیند اعطای 17 هزار قطعه زمین به افراد نیازمند در استان بصره طی مدت حداکثر چهار هفته

– تهیه و اجرای برنامه ملی اسکان که شامل 100 هزار واحد مسکونی توزیع شده در استان های عراق و اولویت دادن به استان ها و مناطق محروم تر در این خصوص می شود.

– تمامی استانداران موظفند کمیته های به منظور شمارش خانواده های بسیار محروم در استان های ذیربط خود تشکیل دهند تا زمین های مسکونی در میان آنان توزیع شود . استانداران موظفند ظرف مدت دو هفته اسامی این خانواده ها را در اختیار دبیرخانه دفتر نخست وزیری قرار دهند.

– وزارت دارایی موظف است صندوق مسکن را به منظور افزایش تعداد وام گیرندگان تقویت کند تا بتوانند در زمین های واگذار شده برای خود منزل مسکونی بسازند و هزینه های مربوط به این امر باید در ردیف بودجه سال 2020 در نظر گرفته شود. همچنین وام های پرداختی باید بر اساس قانون صندوق از سود معاف باشند.

– باید به هر یک از 150 هزار بیکاری که توان کار کردن ندارند، به مدت سه ماه ، ماهانه 175 هزار دینار پرداخت شود و به همین منظور به طور کلی بودجه 78 میلیارد و 500 میلیون دینار در نظر گرفته شده است.

– تاسیس مجتمع های بازاریابی مدرن در مناطق تجاری بغداد و استان ها طی مدت سه ماه با هزینه 60 میلیارد دینار به منظور فراهم آمدن 45 هزار فرصت شغلی جدید

– تهیه و تنظیم برنامه ارائه آموزش های حرفه ای به 150 هزار جوان بیکار به مدت سه ماه و اختصاص ماهانه 175 هزار دینار برای هر یک از آنان و اختصاص بودجه 78 میلیارد و 500 میلیون دینار به همین منظور و استخدام آنان پس از پشت سر گذاشته های دوره های آموزشی در شرکت های فعال در عراق

– پرداخت وام مناسب از سوی وزارت کار و امور اجتماعی و بانک مرکزی به جوانان بیکار یاد شده به منظور راه اندازی طرح های کوتاه مدت و میان مدت و اختصاص یک تریلیون دینار به همین منظور

- اعطای زمین به جوانان بیکار آموزش دیده جهت راه اندازی طرح های صنعتی بر اساس قانون خدمات صنعتی با تمامی امتیازات در نظر گرفته شده در این قانون برای آنان .

– وزارت دفاع موظف است از تاریخ 15/10/2019 توسط شبکه های اینترنتی و یا مراکز پذیرش در استان ها امکان خدمت در مراکز نظامی را برای جوانان 18 تا 25 ساله فراهم آورد.

– دو وزارت خانه دفاع و کشور موظفند با اتخاذ اقدامات اساسی افرادی که قراردادهایشان باطل اعلام شده را در تمامی استان ها بار دیگر به استخدام خود درآورند.

– وزارت آموزش و پرورش موظف است نیروی انسانی مورد نیاز خود را با توجه به هزینه اختصاص یافته به همین منظور در بودجه سال 2020 تامین کند.

– وزارت کشاورزی موظف است با اتخاذ اقدامات لازم روستاییان را تا تاریخ 31/12/2019 از پرداخت مبلغ اجاره زمین های کشاورزی خود معاف کند.

– استانداران با هماهنگی وزارت کار و امور اجتماعی موظفند فهرست 600 هزار خانواده محروم را جهت دریافت یارانه ارائه دهند.

– پرداخت حقوق و امتیازات در نظر گرفته شده برای خانواده های قربانیان و شهدای نیروهای امنیتی در تظاهرات

– وزارت بهداشت موظف است به مجروحان اعم از شهروندان شرکت کننده در تظاهرات و نیروهای امنیتی خدمات پزشکی ارائه دهد و با هزینه دولت تمامی موارد مورد نیازشان از جمله معالجه در خارج از عراق را برآورده کند.

بر اساس این گزارش، هیات دولت عراق از تمامی وزارت خانه ها و طرف های ذیربط خواست تا تمامی این مصوبه ها را به اجرا درآورند.

دولت عراق همچنین در نظر دارد دومین بسته از مصوبه های مربوط به انجام اصلاحات و تحقق بخشیدن به خواسته های تظاهرکنندگان را در جلسه بعدی مورد بحث و بررسی قرار دهد و اتخاذ تصمیمات لازم را در جلسات آتی ادامه دهد.

برخی از شهرهای عراق از جمله بغداد از سه‌ شنبه گذشته شاهد حضور معترضان و حمایت برخی کشورهای همسایه عراق نظیر عربستان و رژیم صهیونیستی و آمریکا از آن بود که بسرعت این موضوع از سوی دولت عراق مدیریت شد و اکنون آرامش به این کشور بازگشته است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان