arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۵۶۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۲ - ۳۰ دی ۱۳۹۰

لغو ثانيه کبيسه به تعویق افتاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تصمیم لغو افزایش یک ثانیه به ساعت اتمی برای منطبق کردن آن با ساعت خورشیدی، در ژنو به تعویق افتاد.

به گزارش انتخاب، شورای ارتباطات رادیویی اتحادیه بین المللی مخابرات تصمیم گرفت تا تصمیم گیری درباره لغو ثانیه کبیسه را به سال دو هزار و پانزده میلادی موکول کند.

دانشمندان هر چند وقت یکبار برای هماهنگی میان زمان ساعت اتمی و گردش زمین، یک ثانیه این ساعت را جلو می کشند که این یک ثانیه با عنوان ثانیه کبیسه شناخته می شود.

فرانسوا رنسی، مدیر دفتر ارتباطات رادیویی در اتحادیه بین المللی مخابرات می گوید تصمیم شورا این بود که در این زمان نباید به دنبال اصلاح توصیه ها بود و لذا ثانیه کبیسه نباید لغو شود.

علت عمده اش نیز این است که پیامدهای بالقوه این تصمیم کاملا بررسی نشده اند. نمایندگان حاضر در شورا درباره این مسئله نظرهای متفاوتی داشتند.

کشورهایی مانند انگلیس، کانادا و چین مخالف لغو ثانیه کبیسه هستند، در حالیکه کشورهایی مانند امریکا و فرانسه با لغو افزایش این ثانیه موافقند.

افزایش ثانیه کبیسه به عنوان بخشی از ساعت هماهنگ جهانی در برخی سالها صورت می گیرد تا تفاوت میان ساعت اتمی که شبکه های رایانه ای از آن بهره می گیرند با ساعت های خورشیدی که بر مبنای گردش زمین کار می کنند، بر طرف شود.

در چهل سال گذشته، سی و چهار ثانیه کبیسه به ساعت اتمی افزوده شده است.

طبق گفته ونسِنت مینز، سرپرست کارشناسان اتحادیه بین المللی مخابرات که لغو ثانیه کبیسه را توصیه کرده است، لغو ثانیه کبیسه هیچ تاثیری بر زندگی عادی ما نمی گذارد.

ونسِنت می گوید تصور نمی کنم این مسئله روی زندگی روزمره مردم تاثیری داشته باشد، بالاخص الان.

لغو ثانیه کبیسه ممکن است در پانصد یا هزار سال تاثیر خود را نشان بدهد، زیرا نوعی اختلاف میان ساعت خورشیدی و ساعت مورد استفاده مردم ایجاد خواهد شد. در همین حال، نمایشگاه سالانه ساعت های مچی ژنو نیز با حضور شرکت های معروف آغاز به کار کرده است.

مایکل پارمیگانی که در عرصه ساخت ساعت های مچی فعالیت دارد می گوید حذف ثانیه مجازی، تاثیری در پیشرفت صنعت ساعت های مچی نخواهد داشت.

اما به ما یادآوری می کند انسان ها به صورت طبیعی، زمان خود را با خورشید هماهنگ کرده اند.

او می گوید خورشید غروب و طلوع می کند، ما بر مبنای خورشید زندگی می کنیم و نه یک ساعت مچی اتمی.

شورای ارتباطات رادیویی در نشست خود که هر چهار سال یک بار برگزار می شود، فرکانس های رادیویی خاصی را برای خدمات مختلفی مانند مراکز هواشناسی، رادارها و گوشی های تلفن همراه اختصاص می دهد.

اتحادیه بین المللی مخابرات نیز یکی از نهادهای وابسته به سازمان ملل در ژنو سوئیس است که مسئولیت هماهنگی استانداردهای مخابراتی را در سطح بین المللی بر عهده دارد.
نظرات بینندگان