arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۵۶۵۴
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸

یادداشت‌های علم، یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۵۲/ شاه: «کارگر و دهقان راضی ما می‌خواهد انقلاب کند؟!»

مدتی راجع به بی‌بی‌سی صحبت شد. فرمودند: «مردکه پدرسوخته گفته است با این همه اسلحه که ایران می‌خرد، احتمال انقلاب در ایران نمی‌رود، چون با قوای انتظامی سرکوب می‌شود. پدرسوخته! کارگر و دهقان راضی ما می‌خواهد انقلاب کند؟!» خیلی عصبانی بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شاه: «کارگر و دهقان راضی ما می‌خواهد انقلاب کند؟!»

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات علم آمده است:

 

صبح شرفیاب شدم. تمام صحبت جنگ اعراب و اسرائیل بود. من به عرض رساندم: «نمی‌توانم باور کنم مصری‌ها به این آسانی از کانال بگذرند. الا این‌که تله [ای]برای آن‌ها فراهم شده باشد.» فرمودند: «ممکن است این‌طور باشد. به هر حال حالا که مصری‌ها ساحل شرقی کانال را اشغال کرده‌اند و به قول خودشان برای تصرف زمین‌های اشغالی اسرائیل به پیش می‌تازند.»
کاغذی از حالات پادشاه افغانستان از سفیر شاهنشاه در رم رسیده بود. دادم به دقت مطالعه فرمودند... فرمودند: «فوری سفیر عربستان و کویت را بخواه و با آن‌ها مطلب را در میان بگذار.» عرض کردم: «جسارت می‌کنم، ولی ارزش ندارد. ماهی ده هزار دلار را خود شاهنشاه مرحمت فرمایند.» قدری تامل فرمودند. فرمودند: «شاید خودش راضی نباشد که از ما تنها بگیرد.» عرض کردم: «ما که محرمانه می‌دهیم. شاید اگر بخواهد منزلی یا قصری بخرد، احتیاج به کمک عربستان و کویت باشد. تازه من عرض می‌کنم اعلیحضرت همایونی آن را هم مرحمت فرمایید.» فرمودند: «پس بنویس که ما این ده هزار دلار را [برای]مخارج ماهیانه شما... می‌دهیم، اگر بیش‌تر لازم است و می‌خواهید منزلی بخرید (اگر در این موقع مصلحت در خرید منزل برای شما باشد)، آن وقت شاید کمک کویت و عربستا لازم بشود. آیا می‌خواهید ما با آن‌ها تماس بگیریم، یا خود شما تماس خواهید گرفت؟» من هم اطاعت کردم.
مدتی راجع به بی‌بی‌سی صحبت شد. فرمودند: «مردکه پدرسوخته گفته است با این همه اسلحه که ایران می‌خرد، احتمال انقلاب در ایران نمی‌رود، چون با قوای انتظامی سرکوب می‌شود. پدرسوخته! کارگر و دهقان راضی ما می‌خواهد انقلاب کند؟!» خیلی عصبانی بودند. ضمنا فایننشیال تایمز هم مقاله بسیار بدی راجع به انفلاسیون [تورم]در ایران نوشته بود. پرسیدند: «خواندی؟» عرض کردم: «بلی...»
صبح پیامی از کیسینجر برای شاهنشاه آمده بود که «ما سعی داریم برای صلح وساطت بکنیم، ولی اگر به جای باریک کشید، ناچاریم به تعهدات خود نسبت به اسرائیل وفادار بمانیم.» فوری فرستادم. تقدیم شد. ولی جوابی نفرمودند. جوابی هم نداشت.

نظرات بینندگان