arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۵۶۷
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۲ - ۳۰ دی ۱۳۹۰

صالحی پاسخ اوباما را داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی​اکبر صالحی که از دیروز به آنکارا رفته است، در ترکیه پاسخ اوباما را داد.

وزیر امورخارجه شب گذشته در محل دفتر نخست وزیری ترکیه با "رجب طیب اردوغان" دیدار کرد. دیداری دو ساعته و پشت درهای بسته که به گزارش آناتولی درباره همکاری های منطقه ای از جمله در مسائل سوریه و عراق بوده است.

دومین دیدار صالحی با "عبدالله گل" رئیس جمهوری ترکیه بود. گل که در هفته​های گذشته مهمان تهران بود از آغاز مذاکرات هسته ای 1+5 به میزبانی ترکیه خبر داده بود.

وزیر امورخارجه امروز در گفت وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی 'ان.تی.وی'  با تاکید بر اینکه امنیت منطقه باید از سوی کشورهای منطقه تامین شود، گفت: نیازی به مداخله آمریکا و انگلیس در این امر وجود ندارد.

گزیده سخنان وی را به نقل از ایرنا بخوانید:

· کشورهای منطقه خود قادر به تامین امنیت منطقه هستند، آمریکا از 12 هزار کیلومتر فاصله با منطقه برای اعمال فشار علیه ایران دست به اقدام​هایی می زند که برخی حامیانی در منطقه برای خود پیدا کند.

· به کشورهای منطقه توصیه می کنیم که از واردشدن به مسائل خطرناک در این زمینه پرهیز کنند.

· {در پاسخ به سوالی درباره نامه اوباما به ایران}آمریکا باید پیش از هر چیز حسن نیت خود را نشان دهد و بدون هیچ پیش شرطی خواهان مذاکره باشد و سیاست دوگانه خود را کنار بگذارد.

·{در مورد مساله احتمال تحریم نفت ایران} ایران به این گونه تحریم ها عادت کرده است به ویژه در دو سال اخیر با چنین تحریم هایی رو به رو بوده ایم، تحریم ها موجب شد که ما بتوانیم روی پای خود بایستیم و پیشرفت های عظیمی در زمینه فناوری فضایی به دست آوردیم ، ما قادریم به مشکلات خود فائق بیاییم.

· ایران آماده مذاکرات هسته ای است. این مذاکرات می تواند در استانبول و یا جای دیگری صورت بگیرد و در این مورد وزیر امور خارجه ترکیه آمادگی این کشور را برای میزبانی مذاکرات اعلام کرده است.

· ما نمی خواستیم سامانه رادار سپر دفاع موشکی ناتو در خاک ترکیه مستقر شود ولی چنین تصمیمی اتخاذ شده است، بر این باور هستیم که ترکیه آلت دست رژیم صهیونیستی نخواهد شد و در این مورد به سخنان وزیر خارجه آمریکا اهمیت نمی دهیم و به سخنان مقام​های ترکیه اعتماد می کنیم.
نظرات بینندگان