arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۵۹۷۶
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸

پمپئو: دولت عراق در مواجهه با اعتراضات خویشتنداری کند

"مایک پمپئو" وزیر امورخارجه آمریکا بامداد چهارشنبه اقدامات خشونت آمیز در عراق را محکوم کرد و از دولت بغداد خواست که ضمن خویشتنداری، به شکایت معترضان رسیدگی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"مایک پمپئو" وزیر امورخارجه آمریکا بامداد چهارشنبه اقدامات خشونت آمیز در عراق را محکوم کرد و از دولت بغداد خواست که ضمن خویشتنداری، به شکایت معترضان رسیدگی کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی "الجزیره" قطر به نقل از وزارت امورخارجه آمریکا، پمپئو در تماس تلفنی با "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر عراق، اقدامات خشونت آمیز ادعایی وی در عراق را محکوم کرد و مدعی شده کسانی که حقوق بشر را نقض می کنند، باید محاسبه شوند.

وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه اعلام کرد: پمپئو با ابراز تأسف از کشته شدن چندین نفر در روزهای اخیر در عراق، از دولت بغداد خواست که خویشتندار باشد.

پمپئو از عبدالمهدی درخواست کرد، با "انجام اصلاحات و مقابله با فساد، گام های فوری برای رسیدگی به شکایت معترضان بردارد.

در همین حال، عبدالمهدی نخست وزیر و محمد الحلبوسی رییس پارلمان عراق درباره مطالبات و خواسته های مشروع تظاهرکنندگان اعتراضات اخیر گفت و گو کردند.

بغداد و چندین استان مرکزی و جنوبی عراق از سه‌ شنبه گذشته در اعتراض به فساد، عدم جدیت برای مبارزه با آن و بیکاری شاهد اعتراض هایی بود که با پاره ای اقدامات تخریبی و خشونت های خونبار از سوی برخی معترضان و نیروهای امنیتی مواجه شد که در نتیجه آن، بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند.

اوضاع اغلب مناطق عراق از جمله بغداد پایتخت طی دو روز گذشته روند رو به آرامش را تجربه می کند هر چند اعتراضات و درگیری های پراکنده و همچنین کشته شدن مشکوک تظاهرکنندگان کم و بیش در بغداد و برخی دیگر از شهرها ادامه دارد.

نمایندگان معترضان روز شنبه به دعوت الحلبوسی در پارلمان حاضر شدند و با وی و روسای فراکسیون های مجلس ملی عراق گفت و گو کردند و در پایان این نشست ها، مجموعه ای از تصمیمات برای کاهش مشکلات در عراق از جمله ساخت یک صد هزار واحد مسکونی ارزان قیمت و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در هر استان، کمک به راه اندازی مجدد کارخانه های تعطیل شده و ... اعلام شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان