arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۱ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸

مهم‌ترین علل شب ادراری در کودکان + روش‌های درمان

یک جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: گاهی اوقات شب ادراری کودکان با علائمی دیگر مانند تب و لرز همراه می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: گاهی اوقات شب ادراری کودکان با علائمی دیگر مانند تب و لرز همراه می‌شود.

عباس بصیری جراح کلیه و مجاری ادراری و رئیس انجمن اورولوژی ایران درباره اینکه کودکان از چه زمانی توانایی کنترل ادرار را به دست می‌آورند، اظهار کرد: در مورد این زمان عددی ثابت را نمی‌توان ذکر کرد، ولی اغلب کودکان از زمانی که تکلم و با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، توانایی کنترل ادرار روزانه خود را دارند، ولی ممکن است به بی‌اختیاری ادرار شبانه دچار باشند، اگر کودکی تا پنج سالگی همچنان شب ادراری داشت نمی‌توان گفت که به بی‌اختیاری ادرار شبانه دچار است، ولی اگر پس از پنج سالگی این مشکل همچنان وجود داشت، در این صورت فرد به بی‌اختیاری ادرار شبانه مبتلاست.

 

علت شب ادراری کودکان چیست؟

او بیان کرد: در ۹۰ درصد موارد اختلال یا تأخیر در رشد سیستم عصبی علت بی‌اختیاری ادرار شبانه است، زیرا کنترل دستگاه ادراری بر عهده سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) است.
این جراح کلیه و مجاری ادراری افزود: اختلال تکامل سیستم اعصاب، مثانه و دستگاه ادراری ممکن است جنبه ارثی هم داشته باشد به طوری که اگر پدر خانواده سابقه شب ادراری داشته باشد، ۳۰ درصد این احتمال وجود دارد که کودک هم به شب ادراری مبتلا شود و اگر پدر و مادر هر ۲ سابقه این مشکل را داشته باشند، احتمال شب ادراری در کودک به ۷۰ درصد می‌رسد.
بیشتر بخوانید: کابوسی که شب‌ها سراغ کودکان می‌آید/ شب ادراری فرزندمان را چگونه درمان کنیم؟
بصیری تأکید کرد: شب ادراری می‌تواند تا سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی هم ادامه پیدا کند البته این مورد خیلی نادر است و اغلب در ۹۹ درصد موارد این مشکل تا پنج سالگی برطرف می‌شود.

 

عکس‌العمل والدین در برابر شب ادراری کودک چگونه باید باشد؟

او تصریح کرد: والدین نباید کودک دچار شب ادراری را سرزنش و تنبیه کنند، زیرا تنبیه کودک تنها موجب می‌شود که اختلالات روانی در او بروز پیدا کند، بنابراین خانواده باید حمایت روانی لازم را از کودک داشته باشد.

 

رئیس انجمن اورولوژی ایران گفت: شب ادراری به ۲ نوع اولیه و ثانویه تقسیم‌بندی می‌شود که شب ادراری اولیه ناشی از اختلال در مغز و سیستم تکامل اعصاب است و شب ادراری ثانویه به علت اشکالات ساختاری در مثانه یا اختلالات روانی بروز پیدا می‌کند، اگر شب ادراری همراه با علائم دیگری مانند گریه کردن، قرمز شدن صورت، تب، لرز، بی‌اشتهایی و جریان ناپیوسته ادرار باشد، در این صورت باید جدی گرفته شود.

 

بصیری اظهار کرد: گاهی اوقات هم با تولد نوزاد دوم در خانواده، فرزند اول احساس حسادت خود را به شکل شب ادراری بروز می‌دهد، در مواردی هم که والدین فرزندان خود را تنبیه می‌کنند، این کودکان ممکن است به بی‌اختیاری ادرار روزانه یا شبانه دچار شوند، شب ادراری کودکان در فرزندان طلاق هم می‌تواند اتفاق بیفتد، همچنین کودکانی که در خانواده‌های آنها مشاجره بسیار وجود دارد هم در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند، این کودکان می‌توانند علاوه بر شب ادراری به مشکلات دیگری مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست هم مبتلا شوند.

 

او یادآوری کرد: فشار‌های روحی و روانی به درمان شب ادراری کودکان کمکی نمی‌کند بلکه می‌تواند این مشکل را تشدید کند.

باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات بینندگان