arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۰۶۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸

رئیس اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی»: ترامپ کُرد‌ها را به اردوغان دیکتاتور فروخت

رئیس اندیشکده آمریکایی دفاع از دموکراسی ضمن انتقاد از چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای لشکرکشی به شمال سوریه معتقد است ترامپ کُرد‌ها را رها کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کاخ سفید روز دوشنبه پس از گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اعلام کرد ترکیه در آستانه عملیاتی نظامی در شمال سوریه است، اما واشنگتن در این عملیات مشارکت ندارد و از آن حمایت نخواهد کرد.

این بیانیه کاخ سفید به معنای چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای لشکرکشی به شمال سوریه و جنگ با نیرو‌های دموکراتیک این کشور به بهانه «مبارزه با تروریسم» است؛ نیرو‌هایی که زمانی تحت حمایت آمریکا بودند.

پس از آن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد زمان خروج از جنگ مضحک و بی پایان در سوریه فرا رسیده است و تاکید کرد نیرو‌های نظامی خود را همزمان با تصمیم ترکیه برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه از این کشور خارج می‌کند. اقدامی که با انتقادات گسترده در آمریکا روبه‌رو شد و حتی عده‌ای از حامیان سیاست‌های دونالد ترامپ از جمله «مارک دبوویتز» رئیس اندیشکده دفاع از دموکراسی او را متهم کردند به اینکه به متحدان کُرد واشنگتن در سوریه پشت کرده است.

دبوویتز که از حامیان ترامپ است با انتشار پیامی در توئیتر به شدت از این اقدام ترامپ انتقاد کرد و نوشت: «کُرد‌ها بخاطر ما با داعش جنگیدند و قربانی دادند، ولی ترامپ آن‌ها را به اردوغان دیکتاتور فروخت. یک بار [قبلا قاسم] سلیمانی گفته بود که آمریکا همیشه دوستان خود را رها می‌کند؛ آمریکا نباید اجازه بدهد درستی سخن او به اثبات برسد.»

رئیس جمهور آمریکا روز گذشته نیز در راستای رویکرد‌های ضد و نقیضش از موضع روز دوشنبه خود در قبال کُرد‌های سوریه و نیز ترکیه به نحوی آشکار عقب‌نشینی کرد و در پیامی توئیتری که حاکی از تسلیم شدن در مقابل فشار منتقدان بود، نوشت: ما ممکن است در حال خروج از سوریه باشیم، اما تحت هیچ شرایطی کُرد‌ها را که مردمان خاص و مبارزان فوق العاده‌ای هستند، رها نکردیم. همچنین روابط ما با ترکیه، شریک تجاری و عضو ناتوی ما، بسیار خوب بوده است. ترکیه از قبل جمعیت کُرد زیادی داشته و کاملا متوجه است که ما تنها ۵۰ سرباز در آن بخش از سوریه داشته‌ایم و آن‌ها نیز از آنجا خارج شدند، هرگونه جنگ غیرضرروی و غیرقابل کنترل با ترکیه برای اقتصاد و واحد پولی متزلزل آن‌ها ویرانگر خواهد بود. ما داریم به کُرد‌ها از نظر مالی و تسلیحاتی کمک می‌کنیم.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در واکنش به این اقدام واشنگتن گفته است آمریکایی‌ها در یک شب حمایت خود را از کُرد‌ها در سوریه برداشتند و آن‌ها را رها کردند و این عاقبت تکیه به آمریکاست.

سید حسن نصرالله همچنین با استناد به سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بار‌ها فرمودند که با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم چرا که نمی‌توان به آن اعتماد کرد. چگونه می‌توان به دشمنی که تاریخی پر از خیانت دارد اعتماد کرد؟

نظرات بینندگان