arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۰۹۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸

در مورد علائم سرطان پستان هوشیار باشید

سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است و سالانه حدود دو میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند. غربالگری منظم و تشخیص به موقع مهم‌ترین عوامل موفقیت در درمان این بیماری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است و سالانه حدود دو میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند. غربالگری منظم و تشخیص به موقع مهم‌ترین عوامل موفقیت در درمان این بیماری است.

 

سرطان پستان بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از سرطان را به خود اختصاص داده است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت :- سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است.- سالانه حدود ۲.۱ میلیون زن به سرطان پستان مبتلا می‌شوند.- سرطان پستان بیشترین عامل مرگ و میر سرطان در بین زنان را به خود اختصاص داده است.- در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۲۷ هزار زن بر اثر سرطان پستان جان خود را از دست دادند.- سرطان پستان ۱۵ درصد آمار مرگ و میر زنان بر اثر سرطان را به خود اختصاص می‌دهد.- نرخ ابتلا به سرطان پستان در سراسر جهان رو به افزایش است.- غربال‌گری منظم و تشخیص به موقع مهم‌ترین عوامل موفقیت در درمان است.

 

سرطان پستان چیست؟

به رشد کنترل نشده سلول‌های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، سرطان پستان گفته می‌شود. هر پستان از ۱۵ تا ۲۰ بخش به نام لوب تشکیل شده که به صورت خوشه‌ای در کنار هم قرار دارند. لوب‌ها مجموعه‌ای از غدد شیری هستند. هر لوب از بخش‌های کوچک‌تری به نام لوبول تشکیل شده است. سرطانی که از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می‌شود. سرطان پستان در زنان شایع‌تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان پستان وجود دارد.

 

سرطان پستان در مردان

سرطان پستان در مردان تقریبا نادر است و یک درصد از تمام موارد ابتلا را شامل می‌شود. اطلاعات زیادی در مورد سرطان پستان در مردان در دست نیست؛ ولی بر اساس آمار جدید شیوع این بیماری در مردان طی چند دهه اخیر افزایش یافته است. مطالعات جدید محققان کلینیک مایو نشان می‌دهد تفاوت‌هایی بین بیولوژی تومور پستان زنان و مردان وجود دارد. این مطالعه نشان می‌دهد تومور پستان در مردان معمولا در سنین بالا رخ می‌دهد و تومور تمایل بیشتری برای حرکت به سمت غدد لنفاوی دارد و از این رو درمان را مشکل‌تر می‌کند. تمام این موارد نشان می‌دهد ممکن است درمان به روش‌های مشابه تومور در زنان برای مردان کارآمد نباشد.این نتایج در نشریه «سرطان» Cancer منتشر شده است.

 

غربالگری سرطان

ماموگرافی، سونوگرافی و معاینه بالینی پستان مهم‌ترین روش‌های غربالگری هستند. انجام ماموگرافی سالانه پس از چهل‌سالگی ضروری است.


چگونه از ابتلا به سرطان پستان پیشگیری کنیمدر سرطان فاکتورهای مهمی از جمله ژنتیک دخیل هستند که غیر قابل اجتنابند، ولی با انتخاب سبک زندگی سالم،‌ کاهش وزن، ورزش منظم، دوری از سیگار و الکل از جمله مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری هستند. از طرفی برخی افراد بیشتر در معرض سرطان پستان قرار دارند. سن، عوامل ژنتیکی و سابقه فامیلی، هورمون درمانی، بافت متراکم پستان، توده‌های خوش‌خیم پستان و پروتز پستان از جمله مهم‌ترین عوامل خطر این عاضه هستند.

 

مهم‌ترین علائم سرطان پستان

مکن است رشد تومور پستان کاملا بدون علامت باشد، ولی شایع‌ترین علایم سرطان پستان عبارتند از :- وجود توده در هر ناحیه از پستان و زیر بغلتومورهای مربوط به سرطان پستان معمولا بدون درد هستند. این توده‌ها در سونوگرافی و ماموگرافی مشاهده می‌شوند بنابراین لازم است به محض مشاهده توده، به پزشک مراجعه شود.

- تورم در ناحیه زیر بغل

- درد یا حساسیت در سینه

گرچه توده پستان معمولا بدون درد است، ولی می‌تواند باعث حساسیت و درد در ناحیه پستان شود.

- مسطح شدن یا فرو رفتگی در سطح پستان

- هر گونه تغییر شکل، رنگ و اندازه در پستان

- تغییر دمای پوست ناحیه پستان

- تغییر شکل نوک پستان و احساس فرو رفتگی، خارش و سوزش در این ناحیه

- ایجاد بثورات پوستی در ناحیه پستان

- هر گونه ترشح روشن یا خونی از پستان

 

درمان

جراحی، پرتو درمانی، هورمون درمانی و شیمی‌درمانی از اصلی‌ترین روش‌های درمان هستند. در برخی موارد و در صورت گسترش نیافتن تومور، به تشخیص پزشک پرتو درمانی کفایت می‌کند.یکم تا سی و یکم اکتبر، به منظور آگاهی ار روش‌های پیشگیری، علائم و درمان سرطان پستان، ماه آگاهی از سرطان پستان نام گرفته است.

 

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان