arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۶ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸

هشدار چین به «اَپِل»/ نرم‌افزارهای اپل اقدامات غیرقانونی و خشونت‌آمیز معترضان هنگ‌کنگی را تسهیل کرده است

روزنامه رسمی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، «اَپِل» را به کمک کردن به معترضان هنگ‌کنگی متهم کرده و به این شرکت آمریکایی درباره عواقب کمک‌هایش هشدار داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس نوشت: به موازات ادامه هشدارهای پکن درباره دخالت‌های آمریکا و انگلیس در اعتراضات هنگ‌کنگ و اهتزاز پرچم‌های این دو کشور غربی توسط مخالفان دولت چین در این جزیره، روزنامه رسمی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین شرکت آمریکایی اپل را به کمک به معترضان متهم کرده است.

به نوشته شبکه «دویچه وله»، روزنامه «مردم» ارگان رسمی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در یک یادداشت نوشته که شرکت اپل با در دسترس قرار دادن یک نرم‌افزار ویژه برای صاحبان گوشی‌های آیفون در هنگ‌کنگ به آنها در تعیین مکان حضور نیروهای پلیس هنگ‌کنگ و تحرکات آنها کمک می‌کند.

به گزارش این روزنامه چینی، اپل با این نرم افزار به اقدامات غیرقانونی و خشونت‌آمیز معترضان هنگ‌کنگی را تسهیل کرده است.

در این یادداشت آمده است که شرکت آمریکایی اپل باید درباره «نیت واقعی» خود از ارائه این نرم افزار به معترضان در هنگ‌کنگ توضیح دهد.

ارگان رسمی دولت چین همچنین از بخش «فروشگاه موسیقی اپل»(Apple Music store) هم به دلیل قرار دادن یک آهنگ ضد چینی به شدت انتقاد کرده است؛ آهنگی که گفته می‌شود مضمون آن استقلال هنگ‌کنگ از چین است.

در ادامه گزارش آمده است: «هیچ کس نمی‌خواهد اپل را وارد ناآرامی‌های طولانی مدت در هنگ‌کنگ کند اما دلایلی وجود دارد که برخی افراد اینطور برداشت می‌کنند که اپل در حال پیوند زدن مسائل سیاسی به مسائل تجاری است».

ارگان رسمی حزب کمونیست چین به این شرکت آمریکایی درباره اقدامات «بی‌ملاحظه» و «غیرعقلانی»‌اش در هنگ‌کنگ و آسیب وارد شدن به وجهه اپل در بین مردم و مصرف‌کنندگان چینی هشدار داده و خطاب به آن نوشته است: «اپل باید خیلی عمیق (به عواقب اقداماتش) فکر کند».

هشدار این روزنامه چینی به اپل در شرایطی مطرح شده که طبق آمار این شرکت، کشور چین از منظر درآمدزایی برای این شرکت آمریکایی در چهار ماه پایانی سال 2018 به میزان 11.4 میلیارد دلار بوده و بعد از آمریکا و اروپا، سومین خریدار بزرگ اپل در جهان بوده‌ است.

انتشار یادداشت هشدارآمیز روزنامه رسمی حزب کمونیست چین با موضوع هنگ‌کنگ بعد از آن صورت گرفته که ناآرامی‌ها و اعتراضات خشونت‌آمیز در این جزیره وارد چهارمین ماه خود شده است.

هنگ‌کنگ هرچند بخشی از چین است، اما نظام سیاسی متفاوتی دارد و در اغلب مسائل داخلی مستقل از پکن تصمیم‌گیری می‌کند. در چهار ماه اخیر ناآرامی‌های گسترده‌ای در هنگ‌کنگ به بهانه مخالفت با طرح «استرداد مجرمین به سرزمین اصلی» آغاز شد.

بر اساس آن طرح که چندی قبل فرماندار هنگ‌کنگ به دلیل اعتراضات آن را به کلی لغو کرده است، هنگ کنگ می‌توانست متهمین را برای محاکمه به سرزمین اصلی چین مسترد کند. معترضان این طرح را عامل کاهش استقلال هنگ‌کنگ توصیف کرده بودند و به رغم لغو آن همچنان به اعتراضات ادامه داده‌اند. این اعتراضات که مورد حمایت کشورهای غربی قرار گرفته است، رنگ و بوی جدایی‌طلبانه به خود گرفته است.

هنگ کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ کنگ دارای بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود.

نظرات بینندگان