arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۶ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸

رئیس سابق سازمان جاسوسی انگلیس: اطلاعات گوگل و فیس‌بوک از مردم بیشتر از ام‌آی۵ است

مدیر پیشین مقر ارتباطات دولت بریتانیا گفت، غول‌های اینترنتی درباره مردم بیش از هر آژانس اطلاعاتی که می‌تواند یا باید اطلاعات داشته باشد، می‌دانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: رسوایی کمبریج آنالیتیکا در اوایل ۲۰۱۸ که اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر را بدون رضایت آن‌ها منتشر کرد و آن‌ها را هدف تبلیغات سیاسی قرار داد، خشم کاربران، قانونگذاران، حامیان حریم خصوصی و رسانه‌ها را برانگیخت.

کمبریج آنالیتیکا به شرکت لابراتورهای ارتباطات راهبردی (اس‌سی‌ال)، با سوابقی در حوزه نظامی و جنگ روانی، وابسته بوده است. اس‌سی‌ال تا سال ۲۰۱۳ به اسناد محرمانه وزارت دفاع بریتانیا دسترسی داشته و قراردادی با وزارت خارجه آمریکا در میان سوابق آن است. استفاده کمبریج آنالیتیکا از داده‌های میلیون‌ها کاربر فیس‌بوک در کانون جنجال‌هایی قرار گرفت، هرچند هم کمبریج آنالیتیکا و هم فیس‌بوک ارتکاب هرگونه تخلفی را تکذیب می‌کردند.

دیوید اوماند، مدیر سابق "مقر ارتباطات دولت بریتانیا" موسوم به جی‌سی‌اچ‌کیو که سازمانی اطلاعاتی و امنیتی به منظور حفاظت و در امان نگاه داشتن بریتانیا در برابر محیط پرچالش ارتباطات نوین است، به تایمز گفت: غول‌های اینترنتی نظیر گوگل یا فیس‌بوک بیشتر از بسیاری از آژانس‌های اطلاعاتی از مردم اطلاعات دارند، در صورتی که نباید این طور باشد.

این مقام افزود: افشاگری بزرگ سال‌های اخیر درباره آژانس‌های اطلاعاتی دولت نبوده است بلکه درباره بخش خصوصی است. حقیقت این است که شرکت‌های اینترنتی بیشتر از هر نوع آژانس اطلاعاتی –که می‌تواند بداند یا باید بداند- اطلاعات در اختیار دارند.

رئیس پیشین مقر ارتباطات دولت بریتانیا همچنین نسبت به خطراتی که بهره‌برداری از اطلاعاتی که مردم آزادانه در اختیار شرکت‌های اینترنتی قرار می‌دهند، هشدار داد و گفت: این تهدید مهمی برای دموکراسی است. قدرت شرکت‌های اینترنتی نظیر فیس‌بوک، توییتر و گوگل غیر قابل کنترل است. این آزادی در تضاد آشکار با مقررات به شدت تنظیم‌شده سازمان‌های اطلاعاتی است.

نظرات بینندگان