arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸

اژه ای: فساد در جمهوری اسلامی وجود دارد اما سیستماتیک نیست / اینکه تبلیغ می شود همه فاسد هستند، درست نیست

معاون اول قوه قضاییه گفت: فساد امروز در کشور جمهوری اسلامی ایران، سیستماتیک نیست اما هست. کم آن هم زیاد است و باید با آن برخورد شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون اول قوه قضاییه گفت: فساد امروز در کشور جمهوری اسلامی ایران، سیستماتیک نیست اما هست. کم آن هم زیاد است و باید با آن برخورد شود.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز پنجشنبه در بیست و سومین جلسه عمومی شورای عالی استان ها که در محل مجلس قدیم برگزار شد، افزود: به عنوان مدیران این نظام هیچ فسادی از ما پذیرفته شدنی نیست، باید خودمان را بسنجیم حتی کم آن هم زیاد است.

وی ادامه داد: این طور نیست که تبلیغ می شود که همه فاسد هستند؛ این موضوع ظلم به مدیران است، فساد در ایران سیستماتیک نیست اما هست و کم آن هم زیاد است.

محسنی اژه ای گفت: باید با آن برخورد شود تا جایی که هر دستگاه خودش از ابتدا با فساد برخورد کند و نگذارد به دستگاه های دیگر برسد.

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: حراست ها در سازمان ها و نهادها کلی بودجه می گیرند؛ بنابراین خودشان دستگاه های ذیربط خود را بررسی و کنترل کنند. اگر حراست ها و بازرسی های داخلی کار کنند، نوبت به دیگر دستگاه ها و دستگاه قضا نمی رسد.

وی افزود: به هیج وجه قوه قضاییه یا شهرداری ها یا شوراها در هر جایی که بشنود کسی مشکل دارد، خوشحال نمی شوند، باید دلمان بسوزد و از اینکه کسی بخواهد به ته دره برود، باید جلوگیری کنیم.

محسنی اژه ای تصریح کرد: باید با فساد مبارزه کنیم؛ اینکه چقدر پرونده در این خصوص تشکیل شده است و چه مقدار محکوم قطعی شده اند، در نظر داریم.

وی اضافه کرد: در سال ۹۶ و ۹۷ و همان طور ماه های ابتدایی سال ۹۸ از مجموعه شوراها عدد پرونده ها بالا بود، باید فکری کرد و اگر نه به جایگاه آنها لطمه می زند و باید شورای عالی استان ها که به نوعی مجلس محسوب می شود و تصمیماتش هم به نوعی قانون است، باید از این ظرفیت خود استفاده کند.

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: بنا داریم که با همه دستگاه ها گفت و گو کنیم تا بتوانیم همدیگر را کمک کنیم. در این خصوص قانون رشوه و اختلاس مربوط به سال ۱۳۶۷ است و اگر نیازی داشته باشد، مواردی از آن تغییر یا اصلاح شود.

شوراها جایگاه بسیار مهمی در قانون اساسی دارند
محسنی اژه‌ای در ادامه سخنان خود گفت: شوراها جایگاه بسیار مهمی در قانون اساسی دارند و این میزان توجه ای که در قانون اساسی به آنها شده است، ما به آنها نداشته ایم.
وی ادامه داد: مهمترین عاملی که هر دستگاه و نهادی برای موثر بودن و تحکیم جایگاه و توسعه آن مهم است کارکرد آن دستگاه است؛ بنابراین اگر شوراها در آن جایگاه قانون اساسی نیست، یا منشاء درونی دارد یا منشائی از دیگران است یا اینکه هر دو در این مورد دخیل هستند.
محسنی اژه ای با اشاره به اینکه امروز در قوه قضائیه بسیاری از امور به شوراهای حل اختلاف واگذار شده است که در این زمینه نیز ما آسیب شناسی می کنیم، تاکید کرد: اعتقاد داریم که شوراهای اسلامی نیز در این زمینه در حل مشکلات می توانند موثر باشند و بنابراین با برگزاری جلساتی می‌توان از ظرفیت شوراهای شهر و روستا استفاده کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه چند آسیب از اول انقلاب تاکنون در شوراها و شهرداری ها دیده شده است، گفت: یکی از این آسیب ها این است که برای اداره شهرها نیاز به بودجه داریم اما چگونگی و کیفیت تأمین آن مهم است.
محسنی اژه ای اعلام کرد: وقتی در مقطعی از زمان در تهران شایعه شده بود که در تهران اگر پول بدهید، می توانید حتی در میدان ولیعصر برج بسازید یعنی هر چی می خواهی می توانی بسازی، اما اگر رعایت اصول حفاظت محیط زیست و آسایش مردم تحت شعاع پول درآوردن شد، دیگر این آسیب است و آسیب می رساند.
معاون اول قوه قضاییه افزود: بعضی از قوانین مربوط به شهرداری ها و شوراها مربوط به سال های خیلی گذشته و متناسب با زمان خودش وضع شده بود. در مورد این قوانین ضعف ها و خلاء هایی هست که نیاز است آنها رفع شوند اما به هر حال قانون در هر زمان و در هر جایی التزام آور است.
وی با اشاره به این که اختلاف در هر سطحی و در هر جایی که باشد و اگر بین مسئولان یا مردم باشد، بد است و لطمه می‌زند، گفت: در بعضی وقت ها اختلافات شوراها بالا گرفت و حتی رسانه ای شد، اما در دوره اخیر چیزی شنیده نشده است؛‌ بنابراین باید مراقب بود که دوباره تکرار نشود.
محسنی اژه ای تصریح کرد: اگر کسی بخواهد در کلان شهرهایی مثل تهران، شیراز، مشهد و دیگر کلان شهرها کار کند و اداره امور آنها را به دست بگیرد، باید آگاهی، تجربه و سنخیت با موضوع داشته باشد.
وی تاکید کرد: آسیب دیگر که باید به آن توجه شود، این است که گاهی وقت ها از امکانات و جایگاه شوراها در جهت رسیدن به مقاصد دیگر استفاده می شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان