arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۲۰ مهر ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۶۵ /

اظهارات تند و محرمانه سعود الفیصل علیه ایران در سال ۱۳۷۰؛ از موضوع گروگان‌ها در لبنان تا ماجرای لوله‌های آب آشامیدنی از زیر خلیج فارس

شاهزاده سعود پاسخ داد که ایران در واقع پیشنهاد کرده تا نشست بعدی سازمان همکاری‌های اسلامی را میزبانی کند. از نظر او این مسئله نشان دهنده تغییرات تاکتیکی در سیاست ایران و نه تغییری راهبردی است. او توضیح داد که در گذشته، ایران تلاش کرده تا با ایجاد سازمان‌های اسلامی مختص خودش، با عربستان رقابت کند. آن‌ها در این موضوع شکست خورده و حالا تلاش می‌کنند از طریق کانال‌های کنونی کار کنند. البته اهداف آن‌ها همچنان مانند قبل است – هژمونی منطقه‌ای و مداخله در امور اعراب.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اظهارات تند و محرمانه سعود الفیصل علیه ایران در سال ۱۳۷۰

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: گزارشی محرمانه از سفارت آمریکا در عربستان به تاریخ یکشنبه ۳ آذر ۱۳۷۰ درباره انتقاد شاهزاده فیصل از ایرانتوضیحاتی ارائه کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: انتقاد شاهزاده فیصل از ایران
طبقه بندی: محرمانه
یکشنبه ۸:۲۲ دقیقه بیست و چهارم نوامبر ۱۹۹۱
از: سفارت آمریکا در ریاض
به: وزیر دفاع و امورخارجه

۱. محرمانه کل متن
۲. در نشست ۲۱ نوامبر درباره موضوعات مختلف، سفیر از شاهزاده سعود الفیصل درباره تصمیمات او برای سازمان همکاری‌های اسلامی، پرسید و نظرات تندی درباره ایران شنید. شاهزاده سعود پاسخ داد که ایران در واقع پیشنهاد کرده تا نشست بعدی سازمان همکاری‌های اسلامی را میزبانی کند. از نظر او این مسئله نشان دهنده تغییرات تاکتیکی در سیاست ایران و نه تغییری راهبردی است. او توضیح داد که در گذشته، ایران تلاش کرده تا با ایجاد سازمان‌های اسلامی مختص خودش، با عربستان رقابت کند. آن‌ها در این موضوع شکست خورده و حالا تلاش می‌کنند از طریق کانال‌های کنونی کار کنند. البته اهداف آن‌ها همچنان مانند قبل است – هژمونی منطقه‌ای و مداخله در امور اعراب.
۳. در رابطه با روابط شورای همکاری خلیج فارس با ایران نیز شاهزاده سعود گفت که عمان دیگر علاقه گذشته را به ایران ندارد. (بعد‌ها شاهزاده گفت که او می‌فهمد عمانی‌ها باید رویکردی متفاوت در مقایسه با دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس در قبال ایران اتخاذ کند، زیرا نزدیکی جغرافیایی به این کشور دارد). شاهزاده می‌افزاید در واقع همه کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس به روابط خوب با ایران علاقه‌مند هستند، اما سیاست‌های ایران (برنامه‌های نظامی و مانور‌های خصمانه آن و کنفرانس‌های ضدصلح در تهران) به همه یادآور می‌شود که تنها تهدید واقعی برای امنیت خلیج فارس از سوی کشور‌های منطقه ایجاد شده است.
۴. شاهزاده سعود می‌افزاید که تنها حوزه‌ای که ایران در آن منطقی عمل کرد موضوع گروگان‌ها در لبنان بود. البته حتی در آنجا هم یک انگیزه مخفی داشتند به این معنی که می‌خواستند تحریم اقتصادی غرب علیه خود را بردارند. به گفته او حالا ایرانی‌ها متوجه شده اند که باید اقتصاد خود را تقویت کنند تا به اهداف نظامی و سیاسی خود هم برسند.
۵. شاهزاده سعود انتقاد خود به ایران را با اشاره به این موضوع تمام کرد که ایرانی‌ها نمی‌توانند هیچکدام از کشور‌های شورای همکاری را فریب دهند و همه آن‌ها ایران را نه یک متحد که یک تهدید می‌دانند. البته تلاش‌های پراکنده‌ای برای نشان دادن حسن همجواری انجام خواهد شد، مانند سفر اخیر ولیعهد قطر، اما اغلب پروژه‌های ایران/شورای همکاری خلیج فارس، مانند لوله‌های آب آشامیدنی به قطر از زیر خلیج فارس، به دلایل اقتصادی از اهمیت خواهند افتاد.
۶. نکته: اظهارات تند شاهزاده به وضوح نشان می‌دهد که با وجود از سرگیری روابط دیپلماتیک، هیچ علاقه‌ای میان عربستان سعودی و رقیب اصلی او برای نفوذ در دنیای اسلام وجود ندارد.
فریمن

نظرات بینندگان