arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / اطلاعات جدید درباره پرونده حسین فریدون / دست داشتن برخی مسئولین در فروش سوالات کنکور / رد شکایت خانواده سیدامامی از صداوسیما / پالرمو تایید شد؟ / سخنان یک اصولگرا در مورد ماجرای ستار بهشتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

رد شکایت علی مطهری و هنگامه شهید از دادستان سابق مشهد و وزیر پیشین اطلاعات - مصطفی ترک همدانی گفت: حدود ۲ سال پیش به دلیل اقدام دادستان قدیم مشهد مبنی بر همایشی که قرار بود علی مطهری در مشهد در آن سخنرانی کند، شکایتی را در دادستان فرهنگ و رسانه مطرح کردیم که بیژن قاسم زاده بازپرس وقت شعبه دوم این دادسرا با صدور قرار عدم صلاحیت رسیدگی به پرونده را در صلاحیت دادسرای ویژه روحانیت دانست. این وکیل دادگستری افزود: پرونده با عنوان اتهامی سلب آزادی های مصرح در قانون اساسی و صدور دستور خلاف قانون در دادسرای ویژه روحانیت مطرح شد که در نهایت این دادسرا اخیرا با رد شکایت موکل برای دادستان سابق مشهد قرارداد منع تعقیب صادر کرده است. ترک همدانی که وکالت هنگامه شهیدی را نیز برعهده دارد، افزود: چند سال پیش حیدر مصلحی وزیر پیشین اطلاعات از خانم شهیدی تحت عناوین منافی عفت یاد کرده بود که در این ارتباط شکایتی تحت عنوان قذف و توهین مطرح کردیم که در این ارتباط دادستان ویژه روحانیت رای به منع تعقیب متهم داده است.

توضیحات وکیل مدافع حسین فریدون درباره پرونده موکلش - حسین سرتیپی وکیل مدافع حسین فریدون گفت:  آنچه که محل اختلاف و دعوا است، این است که فردی متقاضی خرید ملکی از یکی از بانکهای کشور بوده و این فرد به دلیل این که امکان پرداخت پول را نداشته و آدم متمکن و از تجار بوده به دلیل مشکلات مالی، از موکلم درخواست می‌کند که کمک مالی به او شود یا اگر کسی را می شناسد به او معرفی کند. وی با بیان اینکه آقای فریدون ضامن پرداخت قرض فردی شده بود، گفت: فردی به فرد دیگری که خریدار ملک بوده پولی را قرض داده. این پول مستقیم به حساب بانک فروشنده ملک رفته و موکلم ضامن این قرض بوده است. قرض دهنده و قرض گیرنده می گویند این قرض است و آقای فریدون می گوید این قرض است و ضمانت در قرض است. تمام اصحاب دعوا این را می گویند. دادستانی، شاکی و ضابط پرونده هیچ دلیلی ارائه نکرده‌اند که این، قرض نبوده است. وکیل مدافع حسین فریدون گفت: یک ریال مستقیم یا غیرمستقیم به حساب آقای فریدون وارد نشده و یک ریال آقای فریدون در این پرونده از بانک پولی دریافت نکرده و منتفع نشده و همچنین به اندازه یک ریال از هیچ اموال عمومی و دولتی موکلم منتفع نشده است.

پلیس: برخی مسئولین در باند فروش سوالات کنکور بودند - فرمانده انتظامی تهران بزرگ از انهدام بزرگ فروش سوالات کنکور که برخی از مسئولین در آن حضور داشتند خبر داد. سردار رحیمی افزود: متاسفانه برخی از مسئولین و آقایان نیز دراین گروه بودند.

شکایت خانواده سیدامامی از صداوسیما رد شد - پیام درفشان وکیل خانواده کاووس سیدامامی گفت: بازپرس پرونده با استناد به لوایح دفاعی صداوسیما در قرار صادره عنوان کرده که «برنامه منطقه ممنوعه عیناً همان محتوایی است که از سوی نهادهای ذی‌ربط امنیتی به سازمان صدا و سیما ارسال و بدون دخل و تصرف برای مردم اطلاع رسانی شده و این سازمان نه تنها مجاز بلکه مکلف به پخش برنامه بوده است.»

توافق بین کُردها و دولت سوریه برای استقرار ارتش در مرز با ترکیه --- شبکه خبری «المیادین» هم به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ارتش سوریه ظرف دو روز آینده وارد شهرهای عین العرب(ریف شمالی حلب) و منبج(ریف شرقی حلب) خواهند شد.  به گزارش خبرگزاری فرانسه، کُردها و دولت سوریه به توافقی دست یافتند که به موجب آن ارتش سوریه در مرز با ترکیه مستقر خواهد شد.

موافقت مشروط سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب خزر --- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان با اجرای کلی طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان موافقت کرده است اما مشروط بر اینکه اگر مجری به تعهدات خود در روند اجرا عمل نکند بر اساس سند محضری که به امضای دو طرف (مجری و سازمان حفاظت محیط زیست) خواهد رسید، سازمان محیط زیست روند اجرا را متوقف خواهد کرد.

بازگشت چراغ‌خاموش آنتونوف به آسمان ایران؟ --- در شرایطی که به نظر می‌رسد پرواز هواپیماهای آنتونوف مجددا ازسر گرفته شده است، وزیر راه و شهرسازی در دولت‌های نهم و دهم اعلام کرد: از همان زمان هم پرواز هواپیماهای آنتونوف به دلیل مشکلاتی که داشتند، پرحادثه و پر ریسک بود و به نظر نمی‌رسد این هواپیماها در این صنعت موفق باشند.

اتهام افساد فی‌الارض از فعالان محیط‌زیست برداشته شد --- محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با ایرنا گفت: چهار نفر از فعالان محیط زیست بازداشتی، اتهام افساد فی‌الارض داشتند، که این اتهام از آنها برداشته شده است. البته سایر اتهام‌ها هنوز به قوت خود باقی است. وی ادامه داد: روز گذشته دادگاه آقای مراد طاهباز برگزار شد و در روزهای آینده دادگاه دیگر متهمان برگزار خواهد شد.

پالرمو تایید شده به حساب می‌آید/رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ کند --- یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «هیات عالی نظارت مجمع تشخیص جایگاهی در قانون‌گذاری ندارد»، گفت: از آنجا که یکسال از مهلت مجمع تشخیص برای اعلام نظر درباره لایحه پالرمو می‌گذرد و هنوز نظری اعلام نشده طبق قانون عملا پالرمو تایید شده به حساب می‌آید و باید رییس جمهور آن را برای اجرا ابلاغ کند.

تدریس زبان انگلیسی در مدارس حذف نمی‌شود --- سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که مجلس به دنبال حذف تدریس زبان انگلیسی در مدارس نیست، گفت: هدف طرح تهیه شده تعدادی از نمایندگان رفع انحصار از تدریس زبان انگلیسی و دادن فرصت به سایر زبان‌ها جهت تدریس در مدارس است.

جزئیات نشست خبری روحانی و عمران خان --- روحانی: سرنخ‌هایی از عامل حمله به نفتکش ایرانی در اختیار داریم / هر گونه حسن نیت و کلام طیب، پاسخش هم پاسخ طیب و شایسته خواهد بود/ عمران خان: دلیل اصلی سفرم به ایران جلوگیری از درگیری جدیدی در منطقه است / ترامپ از من خواست تسهیل کننده گفتگو بین ایران و آمریکا باشم / هیچگونه جنگی نباید بین ایران و عربستان رخ دهد؛ نتیجه این جنگ گسترش فقر خواهد بود / برای رفع اختلافات به ریاض می‌روم

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان: کاری که در حق ستار بهشتی شد خیانت بود --- گنجی: من نوشته ام و گفته ام که کار زشتی بود.این کاری که در حق ایشان انجام گرفته خیانت بوده است و باید با آن برخورد و نتیجه به مردم اعلام شود. برخی که باعث فوت او شده اند باید به دادگاه می رفتند. این که آدمی برود زندان این طور با او برخورد شود به نام جمهوری اسلامی خیلی بد است. خیلی پلشتی در حاکمیت است اما اصولگراها نسبت به آنها موضع نمی گیرند. وقتی ستار بهشتی کشته می شود اصلاح طلب ها می روند با مادرش عکس می گیرند ولی اصولگراها هیچی نمی گویند. فرض اصولگراها این است که پلیس یک اشتباهی کرده است و حالا فرد خاطی را به دادگاه می برند و محاکمه می شود. بخش سوم و پایانی گفت وگو با گنجی به شرح زیر است:

نظرات بینندگان