arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۶۸ /

جزئیات جلسه ی آمریکایی ها در سال ۱۳۷۳ در خانه ی سعود فیصل؛ موضوع: ایران / قول روس ها به امریکایی در مورد تهران

آمریکا درباره روابط روسیه با ایران، با مسکو در تماس بوده و آنها قول داده اند که وارد هیچ قرارداد نظامی جدیدی با ایران نشوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در ریاض گزارشی سری به تاریخ چهارشنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۷۳ به ماجرای دیدار با سعود الفیصل در مورد ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: ایران: ملاقات با سعود الفیصل، وزیر امورخارجه عربستان

طبقه بندی: سری

چهارشنبه 9:33 دقیقه هشتم فوریه 1995

از: سفارت آمریکا در ریاض

به: وزیر امورخارجه

  1. سری کل متن
  2. خلاصه: روز 26 ژانویه سعود الفیصل، وزیر امورخارجه عربستان به پلتریو، دستیار وزیر امورخارجه در خاورمیانه گفته است که ایران برای بهبود روابط به دولت عربستان فشار می آورد اما عربستان هیچ نشانه‌ای ندیده است که بهبود این روابط بتواند شرایط باثباتی ایجاد کند. او می گوید دولت عربستان نگران مداخله ایران در بحرین است. پلتریو اعلام کرد که آمریکا نگران اقدامات خرابکارانه ایران و اخیرا خرید رآکتور هسته ای از روسیه است. او گفت تلاش آمریکا برای عدم دسترسی ایران به اعتباری جدید تا حدی موثر بوده. سعود می گوید که او اخیرا شنیده است که اختلافاتی در داخل حزب الله ایجاد شده و پیشنهاد داده است که سازمان های اطلاعاتی دو کشور درباره این موضوع تبادل اطلاعات داشته باشند. پلتریو موافقت کرد. پایان خلاصه.
  3. بعد از ظهر 26 ژانویه پلتریو دستیار وزیر امورخارجه با فیصل، وزیر امورخارجه [عربستان] در خانه او دیدار کردند تا صحبت های روز 25 ژانویه خود را ادامه دهند. الکردی، معاون وزیر امورخارجه نیز در طرف سعودی به عنوان یادداشت کننده، حضور داشت. سفیر و یک یادداشت بردار هم به همراه پلتریو حضور داشتند.
  4. سعود با این نکته به موضوع ایران اشاره کرد که، ایرانی ها بصورت مداوم در خارج از کانال های دیپلماتیک و از طریق طرف های ثالث با دولت عربستان در تماس بوده و این پیغام را منتقل می کنند که دولت آن کشور درک نمی کند چرا هیچ بهبودی در روابط ایران و عربستان حاصل نشده است. مخصوصا اینکه وزیر امورخارجه ایران دوباره به عربستان سفر کرده است. سعود گفت که دولت عربستان هیچ تغییری در سیاست های ایران نمی بیند که نشان دهد بهبود روابط می تواند به ثبات شرایط منجر شود. همچنین، مسایل منطقه ای حل نشده ای مانند «جزایر سه گانه» میان ایران و امارات و نیز دخالت ایران در بحرین وجود دارد.

مداخله ایران در بحرین

  1. پلتریو پرسید که از نظر سعود موقعیت در بحرین چقدر جدی است. سعود گفت بسیار جدی است. رهبری مذهبی شیعیان بحرین در قم است و از همان زمان شاه، ایران مشکلاتی را برای بحرین ایجاد کرده است. او گفت که ایران مداخله در بحرین را تکذیب می کند. آنها از طریق طرفهای ثالث به عربستان و بحرین پیغام داده اند که «هرکاری» خواهند کرد تا ثابت کنند که در بحرین مداخله ای ندارند. سعود گفت بحرین با ایران در تماس است.
  2. سعود می گوید که مخالفان بحرینی بصورت گسترده از رسانه ها استفاده می کنند. رسانه های بین المللی به شکلی با اتفاقات بحرین برخورد می کنند که گویی این تنها اتفاقی است که در جهان رخ می دهد. این تمرکز رسانه ای بری اقتصاد بحرین بد است، زیرا متکی به تجارت و گردشگری است. پاسخ این اتفاقات از بین بردن کشور نیست. او امیدوار است که ما موقعیت بحرین را درک کنیم.
  3. پلتریو گفت که ما به بحرین اعلام کرده ایم که معتقدیم آنها در برخورد با شرایط خویشتن داری به خرج داده اند. آنها از کشورهای دوست آمریکا و عربستان و نیازمند پشتیبانی هستند. سعود گفت بحرین اکنون نیاز به کمک دارد. او گفت باید این پیام به ایران داده شود که نباید در مسایل داخلی بحرین داخال کند.

دیگر فعالیت های خرابکارانه ایران

  1. پلتریو گفت که ایران چند کار انجام می دهد که باید آنها را متوقف کند. این کشور در تلاش برای دستیابی به تسلیحات کشتار جمعی است. روابط نزدیکی با سودان دارد. فعالیت های خرابکارانه دیگری مانند هدایت اقدامات علیه مصر و حمایت از حزب الله و فعالیت های تروریستی آن را هم انجام می دهد.
  2. سعود گفت شنیده است که اختلافاتی داخل حزب الله ایجاد شده است. کسانی هستند که خواهان روابط نزدیکتر با ایران هستند و کسانی هم خواهان استقلال بیشتر حزب الله هستند. او گفت که تبادل اطللاعاتی درباره این موضوع می تواند مفید باشد و سازمان های اطلاعاتی ما باید با هم در تماس باشند. پلتریو موافقت کرد.

روابط ایران/روسیه

  1. پلتریو گفت که آمریکا درباره روابط روسیه با ایران، با مسکو در تماس بوده و آنها قول داده اند که وارد هیچ قرارداد نظامی جدیدی با ایران نشوند. البته ما از تمامی جزییات قراردادهای کنونی روسیه آگاه نیستیم. سعود گفت که شنیده است قراردادها 4 میلیارد دلار ارزش دارند. او خندید و گفت که تجهیزات روسی ارزان تر از تجهیزات آمریکایی است. لذا با 4 میلیارد دلار حتما کلی تجیهزات می توان خرید. پلتریو گفت که حتی این مقدار زیاد هم تا چیزی که ایران فکر می کند نیاز دارد، بسیار فاصله دارد.
  2. پلتریو گفت که ما همچنین با روس ها درباره قرارداد ساخت یک رآکتور هسته ای در بوشهر صحبت کردیم. هرچند این کار تحت نظارت آژانس بین المللی انجام می شود اما فناوری را در اختیار ایران قرار می دهد که می تواند برای اهداف غیرصلح آمیز هم استفاده کند. سعود گفت که او متوجه است که رآکتورهای دیگر ایران تحت نظارت آژانس هستند. پلتریو گفت این درست است اما می دانیم که برنامه هسته ای ایران از آنچه بازرسان آژانس انرژی اتمی می توانند ببینند گسترده تر است.
  3. سعود گفت روس ها وقتی فروش خود به ایران را افزایش دادند، اطمینان بی قید و شرطی به ایران ندادند. روس ها گفته است که به دلایل اقتصادی این فروش ها را انجام می دهند. البته عربستان قصد ندارد کالاهای روسی را بخرد.

محدود کردن اعتبارات جدید

  1. پلتریو گفت که ما در مذاکراتمان با کشورهای گروه هفت موفقیت محدودی در ممانعت از اعطای اعتبارات جدید به ایران داشتیم. آلمان اعتبار جدیدی اعطا نکرده اما به شرکت هایی که از ایران طلبکار هستند پول پرداخت کرده و سپس درباره شرایط بازپرداخت آنها با ایران مذاکره کرده است. ایران معتقد بود که قیمت نفت بالا خواهد ماند. حالا به مشکل خورده است. در نتیجه سیاست ما برای محدود کردن تامین اعتبار برای ایران باعث کمتر شدن هزینه کردهای نظامی آنها شده است.

گفتگوی انتقادی اتحادیه اروپا

  1. پلتریو گفت که ما از اتحادیه اروپا پرسیدیم نتایج «گفتگوی انتقادی» آنها با ایران چه بوده. اروپایی ها می گویند که در حال تقویت میانه رو ها هستند. البته ظاهرا در زمینه سیاست خارجی هیچ میانه رویی در ایران وجود ندارد. سعود موافق بود و گفت که حتی سیاست های داخلی ایران هم محدود کننده است، مخصوصا در حوزه هایی مانند نظام بانکی.

مابوس

نظرات بینندگان