arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۶۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸

کردهای سوریه: داعشی ها را تحول ترکیه و دمشق نمی دهیم

فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) اعلام کرد که این گروه به هیچ وجه تروریست های داعشی و خانواده های آنان را که در اردوگاه های تحت کنترل کردها در شمال شرق سوریه به سر می برند، در اختیار آنکارا و یا دمشق قرار نخواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) اعلام کرد که این گروه به هیچ وجه تروریست های داعشی و خانواده های آنان را که در اردوگاه های تحت کنترل کردها در شمال شرق سوریه به سر می برند، در اختیار آنکارا و یا دمشق قرار نخواهد داد.

«مظلوم عبدی» فرمانده قسد در گفت و گو با شبکه کردی "روداو" تاکید کرد که نیروهای دموکراتیک سوریه توانستند با داعش مقابله و اعضای این گروه تروریستی را زندانی کنند؛ بنابراین این تنها کردها هستند که می توانند سرنوشت داعشی های زندانی را تعیین کنند.

وی افزود: حتی اگر ترکیه بر مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک مسلط شود، کردها باز هم با تحویل عناصر داعش به ترکیه و سوریه موافقت نخواهند کرد.

نیروهای دمکراتیک کرد در جریان آزادسازی شهرها و روستاهای تحت اشغال داعش در سوریه، ۱۲ هزار تروریست عضو این گروه را بازداشت کردند که در میان آنها ۲۵۰۰ تا ۳ هزار داعشی از ۵۴ کشور جهان هستند.

حمله اخیر ترکیه به شمال شرق سوریه بحث تامین امنیت اردوگاه های زندانیان داعشی و احتمال فرار آنان را به نگرانی جامعه جهانی تبدیل کرده است؛ در همین حال تشکیلات کردها در شمال سوریه پیشتر از فرار ۷۸۵ خانواده داعشی از اردوگاه "عین عیسی" در حومه "رقه" پس از حمله توپخانه ای ترکیه خبر داده بود.

رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید ارتش این کشور موسوم به "چشمه صلح" در شمال شرق سوریه خبر داد؛ اقدامی که با واکنش تند بسیاری از کشورها بویژه کشورهای عربی و غربی رو به رو شده است.

در همین حال «جان لودریان» وزیر خارجه فرانسه در حال حاضر برای گفت و گو در خصوص سرنوشت زندانیان داعشی، در عراق به سر می برد.

پاریس قصد دارد با همکاری بغداد دادگاهی بین المللی را در عراق ترتیب دهد تا زندانیان داعشی محاکمه شوند.

سه شنبه گذشته دیده بان حقوق بشر ابراز نگرانی کرده بود که برخی از کشورهای اروپایی که نمی خواهند اتباع خارجی عضو داعش به این کشورها بازگردند، سعی در انتقال آنها به عراق دارند، بخصوص پس از اینکه ترکیه عملیات نظامی خود را علیه کردهای سوریه در شمال این کشور آغاز کرده و اروپایی بیم دارند که عناصر داعش از فرصت استفاده کرده و فرار کنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان